Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2958899_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 8733
Doknr.
944216
Dato
18-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 20. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 167 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 167:
”Vil
ministeren som opfølgning på besvarelsen af SOU alm. del
spørgsmål 50
redegøre for, når nu ministeren ved, at reglerne ikke overholdes ift.
akutanbringelser i ikke-godkendte tilbuds længde, og der er dokumenteret
manglende lovpligtig orientering af socialtilsynet i mindst 5 danske kommuner,
om ministeren ikke finder det vigtigt at følge dette område på linje med de
andre, der er underlagt individhenførbare data fra januar 2025? Og mener
ministeren ikke, at disse data er vigtige at kunne styre efter, herunder for at
kunne se i hvor høj grad, der gøres brug af dette, når nu hverken ministerie,
tilsyn eller kommuner kan give os svar herpå i dag?”
Svar:
Med databekendtgørelsen som varsles pr. 1. januar 2025 og er gældende fra
1. juli 2025 vil oplysninger om udgifter for borgere som modtager en række
indsatser også skulle indberettes til statistikken for individhenførbare udgifter
med første indberetning i 2027. Det gælder bl.a. anbringelser på børne- og
ungeområdet, beskyttet beskæftigelse, aktivitets- og samværstilbud samt en
række øvrige støttende indsatser på børne-, unge- og voksenområdet.
Statistikken giver dog ikke oplysninger om, hvorvidt en udgift vedrører en
”akutanbringelse”.
Jeg vil samtidig gøre opmærksom på, at
”akutanbringelse”
ikke er et begreb, der anvendes i barnets lov og heller ikke en særskilt kategori
af anbringelser, ligesom et tilbud ikke kan blive særligt godkendt til denne
funktion af socialtilsynet.
Efter § 12, stk. 3, i barnets lov har kommunerne mulighed for, kortvarigt, at
benytte et anbringelsessted, der endnu ikke er godkendt. Muligheden gælder
alene i akutte situationer, hvor det ikke er lykkedes at finde en plads på et
egnet og godkendt anbringelsessted. Anbringelsen på et ikke-godkendt tilbud
må vare i tre uger, og i helt særlige tilfælde kan socialtilsynet godkende, at der
gøres brug heraf i yderligere tre uger. Kommunerne har pligt til at orientere
socialtilsynet ved anbringelser på ikke-godkendte tilbud.
Fra d. 1. januar 2025 bliver det muligt at angive, at en anbringelse sker i et ikke
godkendt tilbud i anbringelsesstatistikken for børn og unge. Det vil give os
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, at reglerne ikke overholdes ift. akutanbringelser i ikke-godkendte tilbuds længde, om det derfor ikke er vigtigt at følge dette område på linje med de andre, der er underlagt individhenførbare data fra januar 2025
2958899_0002.png
mere viden om omfanget af anbringelser i ikke-godkendte tilbud, når data
offentliggøres i 2026.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2