Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2958901_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 8733
Doknr.
944216
Dato
18-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 20. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 166 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 166:
”Vil
ministeren som opfølgning på besvarelsen af SOU alm. del
spørgsmål 49
redegøre for, hvilke data der specifikt skal leveres til Danmarks Statistik og
svare på, om dette samtidig løser de udfordringer, vi har ift. ikke at kunne få
svar på selv de mest simple spørgsmål vedrørende økonomi - f.eks. hvor
mange borgere der i et specifikt år i fremtiden er tilkendt et tilbud efter
servicelovens § 108, eller hvor mange udgifter kommunerne eller tilbuddene
bruger på timebaserede ydelser? Svar som vi i dag ikke kan få.”
Svar:
Vidensgrundlaget på socialområdet er løbende blevet udbygget med et
forbedret datagrundlag og analyserne i den årlige socialpolitiske redegørelse.
Der foreligger således viden om, hvor mange borgere der modtager de
forskellige sociale indsatser, samt hvad der kendetegner dem. Vi kender også
de udgifter kommunerne har til forskellige sociale indsatser via oplysninger fra
de kommunale regnskaber. Med statistikken for individhenførbare udgifter får vi
detaljeret viden om, hvad en række indsatser for den enkelte borger koster på
socialområdet. Det er et meget stort skift ift. bl.a. at kunne forklare
udgiftsudviklingen på botilbuds- og selvmøderområdet.
Der skal helt specifikt leveres data om de udgifter, som er forbundet med at
kommunerne har en borger på enten et længevarende botilbud, et midlertidigt
botilbud, et botilbudslignende tilbud, et krisecenter, et herberg eller et
forsorgshjem. For hver borger skal der indberettes følgende oplysninger:
-
-
-
-
CPR-nummer
Udgift fordelt efter indsats
Kontonummer fra den kommunale kontoplan (angiver, hvilken indsats
der er tale om)
Start- og slutdato
Da udgifterne registreres på CPR-nummer, giver det mulighed for, at udgiften
til den enkelte borger kan holdes op mod informationer fra andre statistikker,
såsom diagnoser, forskellige sociale forhold, mv.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om, hvilke data der specifikt skal leveres til Danmarks Statistik, og om dette samtidig løser de udfordringer, vi har ift. ikke at kunne få svar på selv de mest simple spørgsmål vedrørende økonomi
2958901_0002.png
Indberetningskravet ændrer ikke på de udfordringer der er ved at opgøre
kommunernes udgifter til nogle timebaserede ydelser, da udgiften er svær at
adskille fra andre indsatser i kommunernes kontoplan. Med de eksisterende
statistikker på socialområdet er det muligt at opgøre antallet af borgere, som
har ophold på et længerevarende tilbud. Statistikken om individhenførbare
udgifter forbedrer ikke mulighederne for at lave fremskrivninger af borgere på §
108.
Jeg mener, at vi har brug for et solidt datagrundlag på socialområdet. Derfor er
jeg også glad for, at regeringen og kommunerne i ØA25 har aftalt at udarbejde
en data- og digitaliseringsstrategi, som skal forbedre datagrundlaget på
socialområdet.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2