Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2957394_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 8692
Doknr.
944915
Dato
17-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 19. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 163 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 163:
”Mener ministeren, at børneattesterne er tilstrækkelige, som de er for
nuværende, og dermed at de beskytter børn i tilstrækkelig grad, og hvis ikke,
vil ministeren præcisere hvilke stramninger af børneattesten, ministeren anser
som nødvendige? Der henvises til kronikken »Ekspert i børns rettigheder:
Børneattesterne beskytter ikke alle unge mod overgreb«, Altinget, den 12.
november 2024.”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra kulturministeren, som
oplyser følgende:
”Det
er i mine øjne helt afgørende, at det er skal være trygt for børn og unge at
indgå i fællesskaber i Danmark. Det skal børneattesterne være med til at sikre,
og derfor hilser jeg både dette spørgsmål og debatten velkommen.
Formålet med børneattestloven er at styrke indsatsen over for seksuelle
overgreb mod børn, så personer, der er dømt mv. i sager om seksuelle overgreb
mod børn, ikke uden videre kan få et børnerelateret job eller en frivillige position,
hvor de skal have med børn og unge at gøre. Vi ved dog, at reglerne desværre
ikke hindrer alle overgreb mod børn og unge. Derfor kan det bestemt give
mening at se på, om vi kan forbedre beskyttelsen af børn og unge i foreninger
og på arbejdspladser mv.
I den artikel, der henvises til, foreslås det som det første, at det gøres lovpligtigt
at indhente børneattester, når man vil engagere eller ansætte personer, der
kommer til at have med børn og unge op til og med 17-års alderen at gøre. Jeg
er grundlæggende helt enig i, at det er relevant at beskytte også 15-17-årige.
Det vil jeg gerne være med til at se nærmere på.
For det andet foreslås det, at alle former for sædelighedsforbrydelser begået
mod børn og unge i 15-17-års alderen omfattes af børneattesterne. Det synes
jeg også virker fornuftigt, da det i mine øjne er relevant, at arbejdsgivere og
ledere
i situationer hvor børn og unge er involveret
er bekendt med alle
former for sædelighedsforbrydelser, der er omfattet af straffeloven.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm., om børneattesterne er tilstrækkelige, som de er for nuværende, og dermed beskytter børn i tilstrækkelig grad
2957394_0002.png
Dernæst foreslås det, at sædelighedskrænkelser begået i udlandet omfattes af
børneattesterne. Også dette er en helt rigtig ambition. Den er dog umiddelbart
vanskelig at realisere, da det vil kræve udveksling af særdeles følsomme data
på tværs af landegrænser. Jeg hører dog meget gerne om konstruktive forslag.
I den forbindelse vil jeg gerne henlede opmærksomheden på regeringens forslag
om at gøre den digitale håndtering af børneattester langt mere brugervenlig ved
at introducere en mulighed for, at en privatperson kan hente sin børneattest på
Rigspolitiets hjemmeside
tilsvarende straffeattesten. Dette forslag blev
lanceret som led i første bølge af regeringens foreningsindsats den 15. august
2024. Hvis et sådant system etableres i tilstrækkeligt mange lande, vil der blive
mulighed for at kræve, at personer, der rejser ud af Danmark eller kommer hertil
med henblik på at indtage en position, hvor de får med børn og unge at gøre,
skal aflevere en dansk børneattest
eller tilsvarende fra deres eget land
inden
de kan påbegynde deres arbejde.
Endelig forslås det, at der stilles krav om, at børneattester jævnligt fornyes og
dermed opdateres under eksisterende ansættelses- eller engagementsforhold.
Også dette forslag vil jeg gerne være med til at se nærmere på. Dog er det mit
indtryk, at mange arbejdsgivere og foreninger allerede forholder sig til dette
emne og eventuelt af egen drift beder om jævnlige opdateringer af børneattester
hos deres ansatte og frivillige. Det er netop den slags sunde fornuft, som er vigtig
hvilket også påpeges i artiklen.
Helt konkret har jeg fået oplyst, at mange spejderforeninger af egen drift har
besluttet, at børneattester hos dem skal fornyes hvert andet år. På det sociale
område, hvor deltagerne kan være særligt sårbare, har jeg fået oplyst, at mange
foreninger og aktører ligeledes af egen drift kræver fornyelse af børneattester
hvert år. Der sker således en decentral risikovurdering og anvendelse af
børneattesterne, som jeg bakker op om
også for ikke at skabe unødige regler
og bureaukrati. Der gælder tilsvarende nogle skærpede vilkår for de mere end
11.000 klubber og idrætsforeninger under Danmarks Idrætsforbund, DGI og
Dansk Firmaidræt, som ikke må ansætte personer med en plettet børneattest
uden Udelukkelsesnævnets tilladelse. Idrætsorganisationerne står bag
Udelukkelsesnævnet, og Udelukkelsesnævnet bliver automatisk underrettet af
Politiet, hvis en forening modtager en børneattest med anmærkninger.
Foreningen vil herefter blive kontaktet af nævnet, som kan give råd og vejledning
omkring reglerne på området. Idrætten stiller dog ikke krav om fornyelse af
attesterne.
Jeg har bedt Kulturministeriet om at gå i dialog med Justitsministeriet for at
udbore de foreslåede ændringer til børneattestordningen for at undersøge, om
reglerne kan forbedres, og hvad det evt. vil kræve økonomisk og tidsmæssigt,
herunder ift. implementering af ny it-infrastruktur. I den forbindelse er aktører,
der i dag benytter børneattester, meget velkomne til at komme med input.”
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2