Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2961420_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 8661
Doknr.
942013
Dato
06-01-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 19. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 157 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 157:
”Vil ministeren kommentere artiklen »Diskoteksejer genåbner krisecenter:
Overførte millionbeløb til skandaleramt direktør før konkurs«, fyens.dk, den 17.
november 2024, og redegøre for, hvorfor tilsynet ikke i første omgang udstedte
lederkarantæne til de ansvarshavende personer for Den lille gård og TimeOut
Fyn?”
Svar:
Det fremgår af socialtilsynsloven, at socialtilsynet i forbindelse med en
afgørelse om ophør af et tilbuds godkendelse kan træffe afgørelse om, at
personer, der var ansat som leder af tilbuddet på tidspunktet for afgørelsen om
ophør, i en periode på 5 år fra afgørelsen, ikke må ansættes som leder af eller
udpeges til bestyrelsen for tilbud, som er godkendt eller som søger om
godkendelse af socialtilsynet (karensperiode).
Bestemmelsen finder således alene anvendelse i forhold til personer, der på
tidspunktet for afgørelsen om lukning var ansat som leder af det pågældende
tilbud.
Afgørelse kan træffes, hvis en person var ansat som leder af tilbuddet på
tidspunktet for afgørelsen om ophør, og hvis den pågældende har forårsaget
eller medvirket til de forhold, der dannede grundlag for afgørelsen om ophør af
godkendelse.
Muligheden for at træffe afgørelse om karens kom ind i socialtilsynsloven i
2022 på baggrund af
Aftale om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det
økonomiske tilsyn med sociale tilbud
(april 2021).
Jeg har indhentet en redegørelse fra Socialtilsyn Syd om deres tilsyn med
TimeOut Fyn. Af redegørelsen fremgår, at tilsynet traf afgørelse om lukning af
tilbuddet, fordi tilbuddets ejer og bestyrelsesformand efter socialtilsynets
vurdering ikke ville kunne sikre forsvarlig forvaltning af offentlige midler
fremover.
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at tilsynet overvejede muligheden for
at træffe afgørelse om karens men vurderede, at det det var klart uden for
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om kommentar til artiklen »Diskoteksejer genåbner krisecenter: Overførte millionbeløb til skandaleramt direktør før konkurs«, fyens.dk, den 17/11-24
2961420_0002.png
anvendelsesområdet for § 14 a [karensreglerne] at træffe afgørelse om karens
til tilbuddets leder, idet de forhold, der ledte til afgørelsen om ophør, var
forårsaget af tilbuddets ejer og bestyrelsesformand.
Jeg har desuden indhentet en redegørelse fra Socialtilsyn Midt om deres tilsyn
med Topsafe Krisecenter. Socialtilsyn Midt har som supplement til deres
redegørelse oplyst, at de i forbindelse med deres afgørelse om lukning af Den
Lille Gård ikke fandt, at bestemmelsen [karensreglerne] var opfyldt for
afgørelse om ledelseskarantæne.
Når jeg har modtaget alle oplysninger fra Socialtilsyn Syd og Socialtilsyn Midt,
vil jeg oversende redegørelserne med supplerende oplysninger til udvalget til
orientering.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2