Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2954084_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 8624
Doknr.
943923
Dato
11-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 15. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 153 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 153:
”Vil ministeren kommentere den præsentation, som Foreningen Far, Mor og
Børn anvendte i forbindelse med foretræde for udvalget den 14. november
2024 om familieretshuset og forældreansvarsloven, jf. SOU alm. del – bilag
71?”
Svar:
Jeg er blevet bedt om at kommentere en præsentation fra Foreningen Far, Mor
og Børn, hvori der redegøres for 18 tiltag, der i forskellig grad vedrører
betydningen af lige kontakt til begge forældre og delt forældreskab. Samtidig
fremhæves vigtigheden af grundig oplysning af sagerne.
Jeg kan oplyse, at et grundliggende princip i forældreansvarsloven er, at
barnets forbindelse med begge forældre skal søges bevaret ved, at barnet har
ret til samvær med den forælder, som det ikke har bopæl hos. Samtidig skal
alle afgørelser efter loven træffes ud fra en konkret vurdering af, hvad der er
bedst for barnet.
I aftalen fra november 2023 om et forbedret familieretligt system er barnets ret
til kontakt med begge sine forældre også et centralt omdrejningspunkt, og
aftalen indeholder således flere tiltag, der skal understøtte dette.
Der er blandt andet med aftalen afsat midler til, at Familieretshuset i perioden
2025-2027 kan gennemføre overvåget samvær i barnets nærmiljø. Endvidere
følger det af aftalen, at Familieretshuset i tilfælde, hvor der er tvivl om, hvorvidt
et kontaktbevarende samvær kan fastsættes, sideløbende skal iværksætte
sagsbehandling med henblik på hurtigst muligt at træffe en midlertidig
afgørelse om samvær, hvis der gives afslag på kontaktbevarende samvær.
Som opfølgning på aftalen har jeg også fremsat forslag til ændring af
forældreansvarsloven, sådan at der indsættes en frist for at træffe sådanne
midlertidige afgørelser.
Hvis det bestemmes, at barnets kontakt til en forælder skal afskæres, så
kræver det en grundig undersøgelse af sagen, og der vil ofte skulle
gennemføres en børnesagkyndig undersøgelse eller på anden måde sikres
dokumentation, som godtgør, at det vil være bedst for barnet af afskære
kontakten.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om kommentar til præsentation fra Foreningen Far, Mor og Børn ifm. foretræde den 14/11-24 om familieretshuset og forældreansvarsloven
2954084_0002.png
I forlængelse heraf skal jeg bemærke, at aftalen fra november også
fremhæver, at grundig udredning af de komplekse sager er et grundelement i
den familieretlige reform. Der afsættes med aftalen midler til, at
Familieretshuset i perioden 2024-2027 hjemtager gennemførelsen af
børnesagkyndige undersøgelser for at øge brugen af dem. Samtidig skal
brugen af sagkyndige erklæringer om forældres forudsætninger for at tage vare
på barnet og samarbejde øges.
Jeg kan ikke på nuværende tidspunkt lægge mig fast på bestemte initiativer
som eksempelvis dem, der nævnes i henvendelsen. Det vil i min optik mest
hensigtsmæssigt kunne indgå i mere grundlæggende overvejelser om og
drøftelser af det familieretlige system.
I den forbindelse bemærker jeg, at der som led i opfølgningen på den
kommende evaluering af det familieretlige system også vil kunne være behov
for en samlet prioritering af, hvilke initiativer til forbedring af det familieretlige
system, der skal iværksættes, og hvilke undersøgelser og afdækninger der i
den forbindelse vurderes at kunne være behov for.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2