Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2952964_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 8503
Doknr.
938871
Dato
10-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 12. november stillet følgende spørgsmål nr.
145 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 145:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Kritisabelt: Hvidovre Kommune anbringer
børn i ikke-godkendte tilbud uden at orientere socialtilsynet", bragt på
socialmonitor.dk den 12. november 2024, og forholde sig til, om en sag som
denne gør ministeren bekymret for udsatte børn og unges retssikkerhed, samt
om ministeren mener, det bør have konsekvenser for kommuner, der bryder
loven ved at undlade at orientere socialtilsynet om akutanbringelser i ikke-
godkendte tilbud.
Svar:
Der er ingen tvivl om, at det bekymrer mig dybt at læse om sager, hvor der,
bevidst eller ubevidst, gøres brug af ikke-godkendte tilbud ud over lovens
rammer. Denne praksis er naturligvis dybt uacceptabel, og risikerer at have
konsekvenser for kvaliteten i anbringelser og for retssikkerheden for anbragte
børn og unge.
Reglerne for anvendelsen af ikke-godkendte tilbud i kortvarige perioder efter §
12, stk.3, i barnets lov er ganske klare. De ikke-godkendte tilbud kan anvendes
i situationer, hvor der er akut behov for at anbringe et barn eller en ung, men
hvor det ikke er muligt at finde en plads på et egnet og godkendt tilbud. Der er
således tale om et midlertidigt ophold, der højst må vare tre uger. I helt særlige
situationer kan socialtilsynet dog godkende, at opholdet forlænges med
yderligere tre uger.
Jeg vil samtidig understrege, at det klart er kommunernes ansvar, at gældende
regler overholdes, når de anbringer børn og unge. Kommunerne har ligeledes
efter § 12 i barnets lov pligt til at opfylde deres forsyningsansvar og sikre, at der
er de nødvendige tilbud til rådighed.
På baggrund af den konkrete sag om Hvidovre kommune har ministeriet
orienteret tilsynet med kommunerne i Ankestyrelsen. Det vil nu være op til
tilsynet at vurdere, hvorvidt der er tilstrækkelig anledning til at rejse en
tilsynssag.
Sagerne, der beskrives i pressen har endvidere givet anledning til, at
ministeriet i november 2024 har udsendt en orienteringsskrivelse til alle landets
kommuner og de fem socialtilsyn. Orienteringsskrivelsen har indskærpet
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om kommentar til artiklen Kritisabelt: Hvidovre Kommune anbringer børn i ikke-godkendte tilbud uden at orientere socialtilsynet" fra socialmonitor.dk den 12/11-24
2952964_0002.png
kommunernes forsynings- og tilsynsforpligtelse, samt deres generelle pligt til at
overholde reglerne for brugen af ikke-godkendte tilbud i serviceloven og i
barnets lov. Samtidig gøres der i brevet opmærksom på socialtilsynets
handlemuligheder og forpligtelser – herunder, at tilsynet ved kendskab til
kommuner, der ikke overholder lovgivningen kan rette henvendelse til det
kommunale tilsyn i Ankestyrelsen.
Jeg vil afslutningsvis henvise til mit svar på SOU alm. del spørgsmål 86, hvori
jeg bl.a. redegør for kommunernes forpligtelser ift. brugen af ikke-godkendte
tilbud.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: SOU alm. del – svar på spm. 86
Bilag 2: Orienteringsskrivelse til landets kommuner og socialtilsyn
2