Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2953832_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 8478
Doknr.
944944
Dato
10-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 12. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 143 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 143:
”Af delundersøgelsen om børnehandicapområdet fra Ankestyrelsen fra april
2024 (SOU alm. del - bilag 313, 2023-24) fremgår det af undersøgelsens
hovedresultater vedrørende særlige dag- og klubtilbud efter servicelovens §§
32 og 36, at kommunerne oplever udfordringer med målgruppevurderingen og
snitfladen til dagtilbudsloven, organisatoriske udfordringer, bl.a. at det er svært
at finde dag- og klubtilbud, som matcher barnets behov, samt at kombinationen
med hjemmetræning er svær. Kommunerne peger på løsninger i form af
tydeliggørelse af målgruppen, tydeliggørelse af snitfladen til dagtilbudsloven
eller en fjernelse af muligheden for særlige dagtilbud efter § 32, og at
dagtilbudslovens § 4 i stedet dækker alle børn. Er ministeren enig med
kommunerne i dette?”
Svar:
Målgruppen for særlige dagtilbud efter § 83 i barnets lov er børn med betydelig
og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som har et sådant behov for
støtte og behandling, at det
ikke
kan dækkes gennem ophold i dagtilbud eller
fritidshjem etableret efter dagtilbudsloven. Kommunens forpligtelse er et
supplement til den kommunale forpligtelse efter § 4 i dagtilbudsloven i det
omfang, dette ikke kan tilgodese barnets særlige behov for støtte, behandling
m.v. som følge af en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne.
For så vidt angår særlige klubtilbud efter § 84 i barnets lov omfatter den
kommunale forpligtelse alene de forholdsvis få større børn og unge, der har et
så særligt behov for støtte og behandling, at det ikke kan forventes
imødekommet i de kommunale ordninger, herunder i klubtilbud mv. efter
dagtilbudsloven. Kommunens pligt til at sørge for klubtilbud til skolesøgende
børn og unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
er et supplement til den generelle forpligtelse, som kommunen har over for
disse børn og unge.
Afgrænsning af målgruppen til hhv. særlige dagtilbud og særlige klubtilbud
baserer sig ikke på bestemte diagnoser eller på karakteren af
funktionsnedsættelsen, men på en faglig vurdering af barnets behov for et
særligt støtte- og behandlingstilbud. Således hviler målgruppeafgrænsningen
på en helhedsvurdering af barnets individuelle behov for støtte og behandling.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om kommunernes udfordringer med målgruppevurdering og snitflade til dagtilbudsloven ift. særlige dag- og klubtilbud
2953832_0002.png
For så vidt angår spørgsmål om, at det er vanskeligt at finde hhv. et dag- eller
klubtilbud, som matcher barnets eller den unges behov, kan jeg nævne, at det
fremgår af § 83, stk. 1, i barnets lov, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at
der er det nødvendige antal pladser i særlige dagtilbud til børn, der på grund af
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har et særligt
behov for støtte, behandling m.v., der ikke kan dækkes gennem ophold i
dagtilbud eller fritidshjem etableret efter dagtilbudsloven.
Tilsvarende fremgår det af § 84, stk. 1, i barnets lov, at kommunalbestyrelsen
skal sørge for, at der er det nødvendige antal pladser i særlige klubtilbud til
større børn og unge, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne har et særligt behov for støtte, behandling m.v., der ikke
kan dækkes gennem deltagelse i et af de tilbud, der er nævnt i §§ 65 og 66 i
dagtilbudsloven.
Jeg kan i øvrigt henvise til, at kommunerne har mulighed for at kontakte VISO
for rådgivning i de mest komplekse enkeltsager, herunder f.eks. i sager hvor et
særligt dag- eller klubtilbud skal kombineres med hjemmetræning.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2