Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2953810_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 8478
Doknr.
944944
Dato
10-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 12. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 136 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 136:
”Det fremgår af delundersøgelsen på børnehandicapområdet fra Ankestyrelsen
fra april 2024 (SOU alm. del - bilag 313, 2023-24), at der blandt både
kommuner og interessenter er en udbredt oplevelse af udfordringer med
målgruppen for tabt arbejdsfortjeneste. De oplever, at det kan være vanskeligt
at få belyst omfanget, karakteren og varigheden af barnets vanskeligheder
særligt i situationer, hvor barnet ikke er udredt eller tilset i sundhedssektoren.
Interessenter og kommuner kommer med forslag til tydeliggørelse af gældende
lovgivning, redskaber til håndteringen af lovgivningen og regelændringer.
Heriblandt forslag fra kommunerne om 1) en liste over diagnoser, som altid vil
være omfattet af målgruppen, og 2) mere vejledning om kravene til
sagsoplysningen. Fra interessenterne er der forslag om 1) udvidelse af
målgruppen til også at omfatte midlertidige funktionsnedsættelser og 2)
indføring af et afklaringsforløb med bevilling af tabt arbejdsfortjeneste. Agter
ministeren at efterkomme de pågældende forslag fra kommuner og
interessenter?”
Svar:
For så vidt angår førstnævnte forslag kan det oplyses, at det ikke er en
forudsætning for at være en del af målgruppen for indsatser efter kapitel 8 i
barnets lov om hjælp og støtte til børn og unge med funktionsnedsættelse og
deres familier, at barnet eller den unge har en diagnose fra det
sundhedsfaglige system, ligesom en diagnose ikke i sig selv vil være
udslagsgivende for, at der vil kunne ydes støtte efter kapitlets bestemmelser.
Afgrænsning af målgruppen baserer sig ikke på bestemte diagnoser eller på
karakteren af funktionsnedsættelsen, men på en faglig vurdering af barnets
behov for et særligt støtte- og behandlingstilbud. Sådan sikres det, at hjælp og
støtte baseres på en konkret og individuel vurdering af barnets situation og en
bedre forståelse af barnets faktiske behov.
For så vidt angår forslaget om behov for mere vejledning om kravene til
sagsoplysning bemærkes, at Social- og Boligministeriet, som led i vedtagelsen
af barnets lov, har udarbejdet vejledning om hjælp og støtte til børn og unge
med funktionsnedsættelse og deres familier. Heri indgår også vejledning om
reglerne for hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Ministeriets
vejledninger opdateres løbende.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om udfordringer med målgruppen for tabt arbejdsfortjeneste ift. børnehandicapområdet
2953810_0002.png
For så vidt angår forslag om at udvide målgruppen for tabt arbejdsfortjeneste,
sådan at også børn med
midlertidige
funktionsnedsættelser omfattes, skal det
bemærkes, at kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn eller en ung
under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Med ”varigt nedsat funktionsevne” forstås,
at der ikke inden for en overskuelig
fremtid vil være udsigt til bedring af de helbredsmæssige forhold, og at der i
lang tid fremover vil være et behov for at afhjælpe følgerne af den nedsatte
funktionsevne. Ved ”langvarig lidelse” forstås at lidelsen
normalt skønnes at
vare et år eller mere. Det vil dog ikke være udelukket at yde støtte, hvis
lidelsen forventes at vare mindre end et år.
Afslutningsvis kan det oplyses, at det i regi af aftalen mellem regeringen og KL
om kommunernes økonomi for 2025 er besluttet, at der skal afsøges mulige
modeller for en hensigtsmæssig forenkling af reglerne om tabt
arbejdsfortjeneste.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2