Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2953812_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 8478
Doknr.
944944
Dato
10-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 12. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 128 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 128:
”Med henvisning til delundersøgelsen om voksenhandicapområdet fra
Ankestyrelsen fra april 2024 (SOU alm. del
bilag 313, 2023-24) hvordan vil
ministeren da løse de udfordringer, der ses med midlertidigt botilbud efter
servicelovens § 107?”
Svar:
De udfordringer, som nogle kommuner giver udtryk for i den omtalte
undersøgelse, omhandler regelfortolkningen vedr. rammerne for midlertidige
botilbud efter servicelovens § 107, herunder formål, målgruppe, varighed og
egenbetaling.
Servicelovens § 107 er en videreførelse af tidligere bestemmelser i
serviceloven om midlertidige kommunale botilbud (§ 107, stk. 1) og
amtskommunale botilbud (§ 107, stk. 2), hvorfor der er forskel i ordlyd og
målgruppe.
Efter servicelovens § 107, stk. 1,
kan
kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt
ophold i boformer til personer, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for det.
Efter servicelovens § 107, stk. 2,
skal
kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt
ophold:
1) til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har
behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller for pleje,
eller som i en periode har behov for særlig behandlingsmæssig støtte, og
2) til personer med nedsat psykisk funktionsevne eller med særlige sociale
problemer, der har behov for pleje eller behandling, og som på grund af disse
vanskeligheder ikke kan klare sig uden støtte.
Det afgørende for kommunens afgørelse er en vurdering af personens behov
for at få tilbudt et midlertidigt ophold.
Der kan ikke sættes bestemte tidsmæssige grænser for varigheden af ophold
på midlertidige botilbud, da det afgørende for opholdets varighed er, at formålet
med opholdet er opfyldt. Dvs. at den pågældende efter opholdet kan klare sig
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om løsning af de udfordringer, der ses med midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107
2953812_0002.png
uden den støtte, der ydes i den midlertidige boform, og derfor skal tilbage til
den oprindelige bolig igen
eller om den pågældende har behov for et
længerevarende botilbud og skal tilbydes ophold i fx et botilbud efter
servicelovens § 108 eller i et botilbudslignende tilbud efter almenboliglovens §
105. Det midlertidige botilbud vil således også kunne bidrage til at afklare, om
en borger har behov for et længerevarende botilbud.
Regeringen har efter aftale med KL i kommuneøkonomiaftalen for 2025
igangsat flere initiativer på botilbudsområdet, herunder undersøgelse af
muligheden for at indføre målrettede botilbud ud fra objektive kriterier samt
forenkling af reglerne for beregning af borgers egenbetaling i botilbud efter
serviceloven.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2