Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2934187_0001.png
TALEPAPIR – DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Samråd i Socialudvalget
Åbent samråd om Danmarks
efterlevelse af FN’s Handicapkonvention
Socialudvalget (SOU)
Socialudvalget (SOU)
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF) og Rosa Lund
(EL)
Taletid
Tid og sted
[Ca. 6 minutter]
7. november kl. 13.00-14.30 i lokale 1-133
Samrådsspørgsmål K
Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen vil gøre for at løfte kvaliteten i arbejdet i kommu-
nerne med inklusion af børn med f.eks. autisme, ADHD, cerebral parese eller synshandicap, når
man i den seneste aftale »Sammen om handicap« ikke har til hensigt at løfte området økono-
misk, men primært
vil ”(…) understøtte kommunernes mulighed for at prioritere” økonomisk,
i
stedet for at satse på at udvikle kommunernes mulighed for efteruddannelse af personale, ud-
vikling af PPR, sikre det forestående lettilgængelige tilbud og sidst men ikke mindst sikre de
nødvendige specialtilbud? Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2023-
24, jf. SOU
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om oversendelse af børne- og undervisningsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
2934187_0002.png
Contents
Samrådsspørgsmål K .............................................................................1
1. Indledning ...........................................................................................1
2. Inklusion er en udfordring, men skolerne er på bolden ....2
3. Regeringen har allerede vedtaget initiativer, der skal
støtte kommunernes indsatser ..........................................................3
4. Der er andre initiativer på vej til at sikre match mellem
elevernes behov og skoletilbud ........................................................5
4. Afrunding ............................................................................................6
1. Indledning
Tak til indenrigs- og sundhedsministeren for ordet.
Og tak til Charlotte Broman Mølbæk fra SF og Rosa Lund
fra Enhedslisten for spørgsmålet om inklusion af elever
med handicap i almenområdet samt sikring af nødven-
dige specialtilbud.
Jeg skal i forlængelse af mine to kollegaer forsøge at be-
svare den del af spørgsmål K, som hører til på Børne- og
Undervisningsministeriets område. Jeg henviser til social-
og boligministeren, hvis stillerne ønsker at få udfoldet
indholdet i Sammen om handicap eller fra aftalen om en
Side 1/7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om oversendelse af børne- og undervisningsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
2934187_0003.png
langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet,
som der nævnes i spørgsmålet.
***
2. Inklusion er en udfordring, men skolerne er på bolden
Det er regeringens ambition, at folkeskolen skal kunne
mere for flere.
De netop offentliggjorte tal fra ministeriets eget grund-
skolepanel tyder på, at støttebehovet blandt elever i den
almene folkeskole fortsat er i vækst.
Knap halvdelen af det pædagogiske personale, altså ty-
pisk lærere og pædagoger, vurderer, at der er behov for
kompetenceudvikling i arbejdet med inklusion af elever.
Mange kommuner og skoler er heldigvis godt på vej.
Undersøgelsen fra det samme panel viser, at mange læ-
rere varierer arbejdsformerne for at tilgodese forskellige
elevers læringsbehov.
Og mere end otte ud af ti lærere og pædagoger oplever
det eksisterende samarbejde om inklusion på skolen som
tilfredsstillende.
Så alt er ikke skidt. Samtidig er der mange gode eksem-
pler på kommuner, som allerede er godt i gang med at
styrke almenområdet i folkeskolen. Noget vi aktuelt drøf-
ter i det samarbejde, der hedder Sammen om skolen.
Side 2/7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om oversendelse af børne- og undervisningsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
2934187_0004.png
Bare et par enkle eksempler.
I Aalborg Kommune har man fx prioriteret et større milli-
onbeløb årligt til en fælles indsats med co-teaching på
alle skoler i kommunen. Det skal styrke de inkluderende
læringsmiljøer. Det har jeg selv været oppe og besøge,
og det var meget inspirerende.
Et andet eksempel er Ballerup Kommune, hvor man har
flyttet ressourcer fra det specialiserede område til almen-
området. De nye ressourcer skal styrke de forebyggende
indsatser på kommunens skoler.
Et tredje eksempel kunne være i mandags, hvor jeg be-
søgte en stor folkeskole i København, som har gang i no-
get af det samme.
Skoler og kommuner er altså allerede i gang med at tage
konkrete skridt for at imødekomme den udfordring, vi ta-
ler om. Den udvikling skal fortsætte de kommende år.
3. Regeringen har allerede vedtaget initiativer, der skal
støtte kommunernes indsatser
Samtidig er regeringen også i fuld gang med at under-
støtte den her positive udvikling, som er i gang.
En inkluderende folkeskole med et stærkere almenom-
råde tror jeg, at vi skal skabe i et tæt samspil mellem nati-
onale tiltag her fra Christiansborg og en lokal omstilling.
Side 3/7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om oversendelse af børne- og undervisningsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
2934187_0005.png
Regeringen har derfor sammen med folkeskolens forligs-
kreds allerede vedtaget en række initiativer, der netop
har dette sigte.
Vi har med Folkeskolens kvalitetsprogram tydeliggjort, at
støtte under ni timer kan gives individuelt til den enkelte
elev, som det gøres i dag, men det kan også prioriteres til
aktiviteter i hele klassen.
Vi har fra skoleåret 2025/2026, altså fra næste sommer,
afsat et større millionbeløb, så kommunerne kan opkvali-
ficere lærere og pædagoger. Blandt andet via en kom-
mende psykologfaglig overbygningsuddannelse. Det er
det, man ikke må kalde skolepsykolog.
Derudover har vi med Folkeskolens aftale fra foråret, gjort
det muligt at prioritere 200 mio. kroner årligt til kompe-
tenceudvikling lokalt. I aftale for kommunernes økonomi
for 2025 er regeringen og kommunerne samtidig blevet
enige om, at kompetenceudviklingsmidler, udover dem
kommunerne allerede har, skal målrettes specialpædago-
giske kompetencer de kommende år mhp. at have speci-
alpædagogiske kompetencer i den helt almindelige folke-
skole.
Det skal bidrage til, at skolerne bedre kan rumme elever
med særlige behov.
Der er afsat 500 millioner kroner årligt til indsatser for de
ca. 10 procent af eleverne, der har de største udfordringer
i dansk og matematik.
Side 4/7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om oversendelse af børne- og undervisningsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
2934187_0006.png
Der iværksættes forsøg med online-undervisning i kom-
munalt regi for børn med langvarigt bekymrende fravær.
Noget jeg selv har en del fidus til.
Og med finansloven for 2024 blev der afsat et større mil-
lionbeløb i perioden 2024-2027 til flere hænder i Pæda-
gogisk Psykologisk Rådgivning (PPR). Det er målrettet de
cirka 10 procent af kommunerne, der har det største be-
hov for flere kollegaer i PPR.
Der er også afsat økonomi til efteruddannelse af flere
læse- og matematikvejledere i de kommuner, som har de
største faglige udfordringer.
Alt det har været vigtige tiltage, bare truffet over det sid-
ste stykke tid.
***
4. Der er andre initiativer på vej til at sikre match
mellem elevernes behov og skoletilbud
Men vi er ikke i mål endnu.
Vi sætter derfor inkluderende læringsmiljøer og special-
undervisning i fokus den kommende tid.
Der skal ses på rammerne i lovgivningen.
Der er blevet nedsat en lovforberedende ekspertgruppe,
som blev aftalt med folkeskolens aftale fra foråret. De skal
Side 5/7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om oversendelse af børne- og undervisningsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
2934187_0007.png
udarbejde konkrete anbefalinger til justeringer af de lov-
givningsmæssige rammer for folkeskolens specialunder-
visning og anden specialpædagogisk bistand, PPR og sy-
geundervisning.
Derudover er ministeriets vidensenhed om børn og unge
med særlige behov i gang med at lægge sidste hånd på
en række politiske anbefalinger. De vil blive offentliggjort
i første halvdel af 2025.
Første offentliggørelse vil komme med anbefalinger til
styrkelse af inklusion i almenområdet.
Senere på året vil VIBUS komme med anbefalinger til
styrkelse af specialområdet.
Ambitionen er at blive klogere på, hvordan vi sikrer de
rigtige specialtilbud til elever med særlige behov, som
ikke kan være en del af de almene skoler. Her er der be-
hov for forbedringer.
***
5. Afrunding
Arbejdet med et stærkt fællesskab i folkeskolen er en
kompleks opgave. Der er over 1000 forskellige skoler. Og
den løser ingen alene.
En inkluderende folkeskole med et stærkere almenom-
råde skaber vi i et samspil mellem alle, der har en aktie i
folkeskolen. Og derfor er jeg også meget glad for, at der
Side 6/7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om oversendelse af børne- og undervisningsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
2934187_0008.png
blandt både lærernes fagforening og pædagogerne, sko-
leledere og kommunerne er fælles ambition om, at vi skal
have en mere inkluderende folkeskole.
Jeg har derfor netop drøftet fælles sigtelinjer for skoler-
nes arbejde med inkluderende læringsmiljøer, som læg-
ger sig op ad noget af det, jeg har nævnt her.
Og det arbejde er i fortsat fokus de kommende måneder.
Regeringen har altså allerede sat skibe i søen, og vi vil i
den kommende tid følge arbejdet tæt. Det er en absolut
prioritet på folkeskoleområdet, at vi bliver i stand til at
hjælpe flere børn med at lykkes på deres lokale skole. El-
ler man kan vende den om; hjælpe flere skoler med at
lykkes med de børn, der bor i skoledistriktet.
***
Side 7/7