Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2935341_0001.png
Enhed: Psykiatri og Misbrug
Sagsbeh.: rmp
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 11943
Dok. nr.: 252724
Dato:
[Brevdato]
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Den 7. november 2024, kl. 13.00-14.30, Folketinget, lokale S-092, SOU]
Taletid: ca. 10 minutter
Antal ord: 1237
Tale til samråd H-N om kritik af Danmark i FNs
Handicapkomités rapport
Samrådsspørgsmål J:
”Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen helt konkret vil
gøre for at nedbringe antallet af bæltefikseringer og brug af
fastholdelse og beroligende medicin ud over den netop indgåede
partnerskabsaftale med KL og Danske Regioner fra april i år, der
skal nedbringe tvang frem imod 2030, og vil fornyede tiltag blive
bragt i anvendelse, hvis der ikke er sket en substantiel
nedbringelse af tvang allerede inden for de næste to til tre år?
Spørgsmålet er stillet den 2. oktober 2024 efter ønske fra
Charlotte Broman Mølbæk (SF) og Rosa Lund (EL).
***
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
[Indledning]
Tusind tak for det og mange tak til spørgerne for spørgsmål J,
som jeg vil svare på.
***
Side 2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
[Om rapporten fra FNs Handicapkomité]
I rapporten fra FNs Handicapkomité bliver der rejst kritik af
brugen af tvang i psykiatrien i Danmark, herunder det forhold, at
det overhovedet er tilladt at benytte tvang i psykiatrien i
Danmark.
Jeg forstår og anerkender kritikken af omfanget af brugen af
tvang, som led i den psykiatriske behandling, men et decideret
forbud er jeg ikke fortaler for.
Der er ingen tvivl om, at brug af tvang i psykiatrien er
indgribende over for den enkelte patient - og tvang skal så vidt
muligt undgås.
Selvsagt bør unødvendig tvang slet ikke finde sted.
Til gengæld er der en bred anerkendelse i psykiatrien generelt,
også blandt alle Folketingets partier, at der er situationer, hvor
udøvelse af tvang er uomgængelig.
Side 3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
Det kan for nogen måske lyde selvmodsigende, men udøvelse af
tvang kan være nødvendig for at drage omsorg for en meget syg
patient, som er til fare for sig selv eller sine medpatienter og
medarbejdere.
Det er også afspejlet i både psykiatriaftalen fra november 2023,
som alle partier stod bag, og ikke mindst i den nye
partnerskabsaftale mellem Regeringen, Danske Regioner og KL,
hvor følgende fremgår
og jeg citerer:
”I visse situationer er udøvelse af tvang en nødvendig
foranstaltning for at drage omsorg for et menneske, når den
pågældende ikke er i stand til at tage vare på sig selv eller er farlig
for sine omgivelser.”
Hvis brug af tvang vurderes nødvendig, skal det ske så skånsomt
som muligt og med størst mulig hensyntagen til den enkelte.
Det er i psykiatrilovens bestemmelser tydeligt beskrevet, hvornår
tvang må udøves, og at det skal ske i henhold til lovens ”mindste
middels
princip”.
Princippet indebærer, at tvang først må benyttes, når der er gjort,
hvad der er muligt for at opnå patientens frivillige medvirken.
Side 4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
Herudover skal brugen af tvang stå i rimeligt forhold til det, som
søges opnået herved.
Så hvis mindre indgribende foranstaltninger er tilstrækkelige, skal
disse benyttes.
På grund af den indgribende karakter, som anvendelsen af tvang
har, er det afgørende, at der vedvarende bliver arbejdet med at
forebygge tvang i psykiatrien.
***
Det er en ekstrem vigtig dagsorden, og der har gennem en
længere årrække været både politisk og fagligt fokus på det
tvangsforebyggende og deeskalerende arbejde i psykiatrien.
For perioden 2014-2020 var der en målsætning om at halvere
brugen af bæltefikseringer og en samtidig reduktion af tvang
generelt.
Jeg synes, at det er ærgerligt, hvis man har indtryk af, at der slet
ikke er sket noget de senere år, og hvis udviklingen bliver anskuet
for unuanceret.
Da målsætningen udløb, var det faktisk lykkedes de psykiatriske
afdelinger at reducere brugen af bæltefikseringer med knap 40
pct.
Side 5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
Det synes jeg er værd at bemærke, også selvom målsætningen om
en halvering i forhold til bæltefikseringer ikke blev opnået.
Til gengæld er jeg også meget optaget af at se på status i forhold
til hvad der i øvrigt skete, fordi det store fokus på at bringe
brugen af bælter ned viste sig at have den afledte effekt, at brugen
af andre tvangsformer steg i samme periode, ligesom den samlede
brug af tvang steg.
Dette var ikke hensigten, om end det heller ikke er entydigt
negativt, at brugen af bælter blev erstattet med andre
tvangsformer, såfremt patienten oplever dette mindre indgribende,
eksempelvis brugen af fastholdelser.
For i sidste ende, er det individuelt, hvad der opleves som mest
indgribende.
***
Side 6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
[Om den nye partnerskabsaftale]
Med den nye partnerskabsaftale med Danske Regioner og KL har
vi valgt at zoome ind på de tvangsformer, der generelt opleves
mest indgribende: bælter, fastholdelse og akut beroligende
medicin med tvang.
Det har vi gjort, både fordi erfaringerne viste, og Rigsrevisionen
har kritiseret, at det har været svært for regionerne at styre meget
bredt efter at nedbringe al tvang på samme tid.
Der er aftalt en ambitiøs og samtidig realistisk målsætning om at
reducere brugen af tvang med 30 procent frem mod 2030 for de
tre nævnte tvangsformer.
Side 7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
For vi har set med den gamle målsætning, at politisk og fagligt
fokus på særligt bælterne, såvel som ledelse,
kompetenceudvikling og kulturændringer rent faktisk har flyttet
noget.
Med partnerskabsaftalen følger varige midler til regionerne til at
understøtte arbejdet med at indfri målsætningen i
partnerskabsaftalen i forhold til det tvangsforebyggende arbejde.
Men indsatsen for at nedbringe brugen af tvang er kompleks, og
der findes ikke en enkeltstående og entydig indsats, som er
udslagsgivende for mindre brug af tvang. Der er ingen hurtige
løsninger.
Side 8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
Indsatsen kompliceres desuden af de ændringer, som vi har set i
forhold til gruppen af patienter i de senere år.
Der ses blandt andet en stigning i forhold til antallet af patienter
med svær selvskadende adfærd.
Børn og unge vurderes desuden ofte mere syge og komplekse end
tidligere, hvilket komplicerer og forlænger behandlingen og øger
risikoen for anvendelsen af tvang i behandlingsforløbet.
Task Force for Mindre Tvang i Psykiatrien, hvor
Sundhedsstyrelsen sidder for bordenden, har med
partnerskabsaftalen fået en styrket og mere aktiv rolle i
opfølgningen på udviklingen i anvendelsen af tvang, særligt i
forhold til den nye målsætning.
Side 9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
Der vil til de to årlige møder være større fokus på at understøtte
systematisk videndeling, læring og udbredelse af god praksis i
forhold virksomme tvangsforebyggende indsatser.
De gode erfaringer med forskellige indsatser kan regionerne tage
med og omsætte lokalt.
Som noget nyt er KL med i partnerskabsaftalen.
Det er de, fordi vi ved, at patienter, der bliver indlagt med tvang,
er i øget risiko for at blive udsat for tvang under indlæggelse
sammenlignet med frivillige indlæggelser.
Der er derfor igangsat et arbejde, der skal se nærmere på forløb,
der leder op til en tvangsindlæggelse, med henblik på at sikre et
mere kvalificeret arbejde med at forebygge tvangsindlæggelser.
***
Side 10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
[Sammenhæng med den generelle kapacitetsopbygning]
En mere generel kommentar i forhold til hele arbejdet med at
nedbringe tvang er, at det hænger tæt sammen med hele den
generelle kapacitet og behandlingskvalitet i psykiatrien, og som
en del heraf det forebyggende og deeskalerende arbejde.
Derfor skal midlerne i partnerskabsaftalen jo heller ikke ses som
et lighedstegn til, at det er de eneste midler, man prioriterer til at
nedbringe brugen at tvang. Det er derimod midler, der kan være
med til at understøtte nogle indsatser og videndeling og andet i
partnerskabsaftalen.
Der hvor alle de mange penge ligger, det er i relation til at få
sikret en massiv kapacitetsudbygning i psykiatrien og herunder
også at få løftet kvaliteten.
Side 11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
Vi mener fra regeringen, at psykiatrien skal have et massivt løft.
Derfor har vi med regeringsgrundlaget og efterfølgende også med
vores forslag til finansloven sikret kontinuitet og forudsigelighed i
forhold til opbygningen af kapaciteten i psykiatrien ved at
prioritere mere end 3,2 mia. kr. til psykiatrien frem mod 2030,
hvor psykiatrien vil være løftet med mere end 4 mia. kr.
sammenlignet med 2019.
Jeg tror ikke, at man finder noget andet tidspunkt, hvor der er sket
så stor og massiv en investering i psykiatrien.
Og det er der brug for, og det er der blevet taget hul på med
blandt andet sidste års aftale fra november om en bedre psykiatri.
Og jeg ser også frem til forhandlingerne om en samlet 10 årsplan
for psykiatrien, som vi også vil invitere Folketingets partier til
forhandlinger omkring.
***
Side 12
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
[Fagligt arbejde om mindre indgribende tvangsformer]
Der bliver spurgt ind til, om der vil blive gjort mere og andet end
de tiltag, der allerede er aftalt og finansieret som led i
partnerskabsaftalen.
Jeg tror bare, at jeg her til sidst vil sige, at det korte svar på det er
et ja, for vi stopper ikke med at have fokus på vigtigheden af at
nedbringe tvang med partnerskabsaftalen.
Vi har taget en række initiativer siden vi tiltrådte som regering, og
jeg kommer ikke til at vente to til tre år til at tage nye initiativer.
Og vi vil med en samlet 10-årsplan for psykiatrien blandt andet
udbygge kapaciteten og løfte kvaliteten i psykiatrien, hvilket i sig
selv er helt afgørende i forhold til at understøtte forebyggelsen af
tvang i psykiatrien.
Hertil kan jeg oplyse, at vi som bekendt har aftalt, at der skal
igangsættes et fagligt arbejde ved Sundhedsstyrelsen.
Arbejdet skal se på, om handlemulighederne i den regionale
psykiatri er tidssvarende i form af, om nye og mindre indgribende
tvangsformer, kan erstatte og reducere de mest indgribende
tvangsformer, herunder særligt de meget lange bæltefikseringer.
Side 13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
Relevante eksperter, patient- og pårørendeorganisationer samt
Danske Regioner bidrager til arbejdet, hvor udgangspunktet
naturligvis er, at tvang skal undgås så vidt muligt.
Når det faglige arbejde er afsluttet, er jeg åben over for at se på
muligheden for at afprøve en eller flere af de nye mindre
indgribende tvangsformer, og det ser jeg frem til, at vi skal drøfte
i fællesskab blandt Folketingets partier. Det er et arbejde, som vi
også har sat i gang i fællesskab.
***
Side 14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
[Afslutning]
Jeg vil runde af med at understrege, at regeringen har tårnhøje
ambitioner på psykiatriområdet.
Det har vi vist ved at afsætte pengene, ikke bare love at vi vil løfte
psykiatrien, men rent faktisk sætte penge af, så vi kan sikre en
langsigtet og massiv investering, som skal give psykiatrien det
løft, som patienter, pårørende og medarbejderne fortjener.
Side 15