Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2934666_0001.png
Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens
talepapir
Anledning
Samrådsspøgsmål H-N om
anbefalinger til handicapområdet fra
FN’s Handicapkomité
Torsdag d. 7. november kl. 13:00-
14:30
Socialudvalget
Ca. 10 minutter til hver minister.
SBM taler først, derefter ISM-M og
derefter BUVM-M.
Besvarelse af samrådsspørgsmål H-
N
Socialudvalget
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samrådsspørgsmål H
”Vil ministeren forholde sig til samtlige rejste kritikpunkter i FN’s
Handicapkomités rapport over den seneste eksamination af Danmark?”
Samrådsspørgsmål I
”Hvilke kommentarer har ministeren til den hårde kritik, FN har rejst af
Danmark mht. forholdene for mennesker med handicap og det generelle
forhold, at det går den forkerte vej for mennesker med handicap og for
Danmark med at leve op til FN’s Handicapkonvention?”
Samrådsspørgsmål L
”Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen vil gøre for at bekæmpe det,
handicaporganisationerne kalder for »postnummerlotteriet«, så geografien og
den lokale kommunale økonomi skal være afgørende for tildeling af
nødvendige hjælpemidler, f.eks. glukosesensorer, kugledyner m.m.?”
Samrådsspørgsmål M
”Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil følge op på FN’s kritik af, at
Danmark endnu ikke har indskrevet handicapkonventionen i dansk lovgivning
og kritikken af ikke at have iværksat en national handicappolitisk handlingsplan,
der går på tværs af alle sektorer?”
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
Samrådsspørgsmål N
”Vil ministeren ophæve eller ændre lovgivning (inkl. nylige ændringer), der
ifølge FN’s rapport tager tilbageskridt i forhold til mennesker med handicaps
beskyttelse under FN’s Handicapkonvention?”
Det talte ord gælder
1. Indledning
Det her samråd i dag, det sætter jo fokus på et emne,
som jeg også selv er meget optaget af, nemlig
anbefalingerne fra FN’s Handicapkomité til
handicapområdet i Danmark.
Det er mig, der som minister skal besvare spørgsmål H,
I, L, M og N, som er stillet til mig, hvorefter jeg vil give
ordet til indenrigs- og sundhedsministeren og børne- og
undervisningsministeren, som vil besvare spørgsmål J
og K.
2. Anbefalinger fra FN
Allerførst bliver jeg spurgt, om jeg vil forholde mig til
samtlige af de rejste kritikpunkter. Først og fremmest er
det vigtigt at pointere, at det ikke er kritik, komiteen har
udtrykt, men anbefalinger den kommer med. Og de
anbefalinger, som falder under mit ressortansvar på
social- og boligområdet vil jeg naturligvis gerne forholde
mig til.
En række anbefalinger hører dog til hos mine kolleger i
en række andre ministerier.
Og så vil jeg også lige bruge et øjeblik på at sætte
anbefalingerne lidt i kontekst. FN’s Handicapkomité
eksaminerer regelmæssigt alle lande, der har
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
underskrevet FN’s Handicapkonvention og giver altid
anbefalinger efterfølgende.
Og således er det jo, at Danmark hvert fjerde år bliver
indkaldt til en eksamination.
For eksempel har Sverige, Belgien og Holland også
været igennem en eksamination i år, hvor de også fik en
lang række anbefalinger til området.
Danmark blev sidst eksamineret i 2014, hvor den
daværende regering også fik en række anbefalinger. Vi
har med andre ord et fælles ansvar på tværs af
skiftende regeringer for at sikre en kontinuerlig udvikling
af området.
De nye anbefalinger vil jeg blandt andet drøfte med
parterne i det forum, der hedder Sammen om Handicap,
hvor det vil være på dagsordenen til et kommende
møde.
Og vi har også allerede så småt taget hul på de tidlige
drøftelser om anbefalingerne med interessenterne
ligesom Det Centrale Handicapråd også har sendt input
til opfølgningen på de her anbefalinger.
Opfølgningen på anbefalingerne kommer til at tage tid.
For det første er vi nødt til at have et kritisk blik på nogle
af anbefalingerne – det kommer jeg tilbage til senere.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
For det andet skal gøre det ordentligt, og vi skal sikre, at
parterne er med i det.
3. Tilbagegang på handicapområdet
I forhold til udviklingen på området, så peger Institut for
Menneskerettigheders handicapbarometer på, at der er
tilbageskridt på flere indikatorer på området, herunder
diskrimination, tilgængelighed og mobilitet.
Barometeret måler borgernes egne opfattelser af deres
livssituation via spørgeskema.
Barometeret viser også stilstand på indikatorerne for
vold, selvstændigt liv og samfundsinklusion, social
tryghed og uddannelse, mens der til gengæld ses en
positiv udvikling for beskæftigelse.
Det går selvfølgelig ikke, at der er områder, der er
stillestående eller ligefrem tilbagegående. Udviklingen
skal gå fremad, og regeringen har også store ambitioner
om at forbedre forholdene for personer med handicap.
Det er netop derfor, at regeringen tilbage i maj indgik en
bred politisk rammeaftale på handicapområdet. Det er
en rammeaftale, som jeg anser som en meget ambitiøs
og samlet handicappolitisk plan, der kan forandre
handicapområdet til det bedre, både på kort og på lang
sigt.
Der ligger 25 initiativer i rammeaftalen som netop er i
gang med at blive udfoldet nu og i den kommende tid.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
Når initiativer bliver udfoldet og implementeret vil de
netop være med til at vende noget af udviklingen på
området og skabe bedre vilkår for personer med
handicap.
Det drejer sig f.eks. om aftalens initiativer ift. den
kommende handicapuge og samfundskampagne, den
nye visitationsmodel for hjælpemidler og den kommende
handlingsplan på handicapområdet, som vil opfylde
nogle af FN’s anbefalinger.
4.’Postnummerlotteriet’
I forhold til det såkaldte ’postnummerlotteri’ anbefaler
Handicapkomitéen, at Danmark sikrer en lige fordeling
af midler til støtte til personer med handicap på tværs af
kommuner, overvåger brugen af disse midler, og
adresserer uligheden i midler på tværs af
handicapsektorer.
Komitéen anbefaler desuden, at hjælpemidler og
personale med ekspertise i de specifikke krav til
personer med handicap er til rådighed.
Vi har i Danmark et kommunalt selvstyre.
Hvis alle kommunerne i Danmark så ud på samme
måde, ville det ikke nødvendigvis være til fordel for
borgerne. Det ville blot sætte barren på et
minimumsniveau og dermed forringe kvaliteten for en
lang række borgere.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
Når det er sagt, er regeringen helt enig i, at der er behov
for at understøtte, at borgere – uanset bopæl – får den
indsats, de har ret til og behov for. Det gælder også på
hjælpemiddelområdet.
Den rammeaftale, jeg nævnte før, den indeholder et
initiativ om en forenklet og mere tillidsbaseret visitation
til hjælpemidler. Formålet med initiativet er at øge
tilgængeligheden, samt at sikre mindre ventetid og en
mere smidig visitation til hjælpemidler.
Og så er der i rammeaftalekredsen enighed om, at
regeringen afdækker muligheden for at se på
hjælpemiddelområdet på tværs af den kommunale og
regionale sektor. Det er vi i gang med at se på.
Derudover indgår det i rammeaftalen, at der skal
indføres en specialeplanlægning på den højt
specialiserede del af handicapområdet og derigennem
sikre, at der er højt specialiseret hjælp til de mennesker,
som har de allermest komplekse behov på tværs af
landet.
5. Inkorporering og handlingsplan
I forhold til anbefalingen om at indskrive
Handicapkonventionen i dansk lovgivning vil jeg
for det første sige, at medlemmerne af FN’s
Handicapkomité ikke nødvendigvis har den fulde
forståelse af og indsigt i det danske velfærdssystem,
vores kultur, traditioner og politiske system.
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
Dernæst kan jeg sige, at Danmark ved at have ratificeret
handicapkonventionen har forpligtet sig til at indrette sin
lovgivning og administrative praksis i overensstemmelse
med handicapkonventionens principper.
Der foretages derfor løbende vurderinger af, om f.eks.
ny lovgivning er i overensstemmelse med Danmarks
forpligtelser efter handicapkonventionen.
Derudover kan borgere også påberåbe sig
handicapkonventionen ved domstolene og andre
myndigheder.
Inkorporering af internationale konventioner er ikke
noget, som Danmark er forpligtet til eller har tradition for
at gøre. Regeringen har derfor ikke nogen intentioner
om at inkorporere Handicapkonventionen i dansk
lovgivning. Det har i øvrigt også været linjen under
skiftende regeringer før den nuværende regering.
I forhold til anbefalingen om at iværksætte en
handicappolitisk handlingsplan, der går på tværs af alle
sektorer, så har regeringen naturligvis taget den
anbefaling til efterretning.
I regeringsgrundlaget og i rammeaftalen er den
kommende handlingsplan for handicapområdet vinklet
på, hvordan vi får flere mennesker med handicap i
uddannelse og beskæftigelse.
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
Men omfanget af handlingsplanen og de
konkrete initiativer ligger ikke fast endnu.
Det skal vi drøfte i regeringen, og det vil jeg selvfølgelig
også drøfte med parterne i Sammen om Handicap og
rammeaftalepartierne.
6. Ophæve lovgivning
FN’s Handicapkomité anbefaler at ophæve alle love og
afskaffe alle praksisser, der tillader magtanvendelse
mod personer med handicap, at afskaffe
institutionslignende boliger, og at tilbagerulle ændringen
i den danske byggelovgivning fra 2019, som giver
mulighed for at reducere krav til tilgængeligheden i
enfamiliehuse.
Jeg synes, det er for vidtgående forslag, som kommer
her.
Jeg vil gerne understrege ift. anbefalingen fra FN’s
handicapkomité og spørgsmålet om at ophæve
lovgivning, at vi aldrig kommer til at undgå al
magtanvendelse. Det er ikke praktisk muligt for en
målgruppe, som i nogle tilfælde ikke er i stand til at tage
vare på sig selv eller på egen tilværelse. Men med det
sagt er det vigtigt, at vi gør alt, hvad vi kan for at
forebygge brugen af unødvendig magtanvendelse, som
selvfølgelig er i strid med lovgivningen.
Der er derfor også afsat 15,3 mio. kr. i perioden 2022-
2025 til, at Social- og Boligstyrelsen med et rejsehold
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
kan besøge botilbud og herigennem bl.a. understøtte
forebyggelse af magtanvendelse på handicapområdet.
Magtanvendelse indebærer nemlig svære etiske
overvejelser og det er et emne, som skal behandles
med meget, meget stor respekt.
Folketinget vedtog tidligere på året en ændring af
magtanvendelsesreglerne, som havde til formål at
varetage hensynet til borgeren selv og hensynet til
andre.
Det er vigtigt for mig at slå fast, at der ikke er ændret på
de grundlæggende forudsætninger for brugen af
magtanvendelse. Magtanvendelse skal fortsat
begrænses til det absolut nødvendige, og det må aldrig
erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk bistand.
Det er samtidig vigtigt for regeringen, at borgere med
handicap så vidt muligt kan blive boende hjemme. For at
fordre dette, er kommunerne bl.a. forpligtede til at tilbyde
bl.a. personlig assistance og boligindretning, så
borgeren kan blive i eget hjem og få støtte til den
daglige livsførelse.
Men for borgere med meget specialiserede behov er det
ikke altid muligt at tilbyde tilstrækkelig hjælp i eget hjem.
Derfor er der behov for botilbud til at sikre de rette
rammer, den rette pleje og den rette omsorg.
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/11-24 om FN's Handicapkonvention (samrådsspm. H-N)
I forhold til tilgængelighed af boliger har byggeloven
blandt andet til hensigt at fremme handicaptilgængelig
indretning.
Bygningsreglementet, som udmønter de specifikke krav,
omfatter derfor flere krav til tilgængeligheden i byggeriet.
Fra 1. januar 2024 har der været krav om, at der ved
opførelse af fritliggende enfamiliehuse skal være
niveaufri adgang ved mindst én af bygningens yderdøre
i stueetagen. Formålet er at understøtte
tilgængelighedsforholdene for personer med fysisk
handicap og en befolkning med flere ældre.
Det er vigtigt at understrege, at bygningsreglementet
består af minimumskrav. Det er derfor muligt for en
bygherre at stille yderligere krav til eksempelvis
adgangsforhold i enfamiliehuse.
Med rammeaftalen på handicapområdet er vi kommet et
stort skridt, men jeg er klar over, at vi ikke er i mål. Jeg
vil derfor gerne forsikre jer om, at der vil blive arbejdet
videre med forbedringer på området.
Tak for ordet. Og jeg vil nu give ordet videre til
indenrigs- og sundhedsministeren.
10