Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2963227_0001.png
9. januar 2025
J.nr. 2024 - 9006
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 94 af 4. december 2024 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Katrine Baadsgaard Görtz
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om at redegøre for, om Kammeradvokaten leverer skattemæssig rådgivning eller insolvensrådgivning til Skatteforvaltningen om insolvenssager, før insolvenssagerne udbydes
2963227_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren uddybe, hvordan samarbejdet mellem Kammeradvokaten og Skatteforvalt-
ningen fungerer i perioden op til en insolvenssag, og hvilken specifik værdi Kammeradvo-
katen tilfører i denne fase?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Gældsstyrelsen:
”Kammeradvokaten/advokatfirmaet Poul Schmith yder rådgivning til staten, herunder
Skatteforvaltningen, i kraft af Kammeradvokataftalen. Kammeradvokataftalen omfatter
juridisk rådgivning på skatteområdet og insolvensområdet. I sager, hvor Gældsstyrelsen
vurderer, at der er behov for juridisk rådgivning forud for afsigelsen af konkursdekret i
skifteretten, er den forudgående rådgivning derfor som udgangspunkt omfattet af Kam-
meradvokataftalen.
Når der afsiges konkursdekret i skifteretten, udpeger skifteretten en kurator. Gældsstyrel-
sen kan som andre kreditorer indstille en kurator over for skifteretten. Alle konkurssager,
hvor Gældsstyrelsen er konkursrekvirent, er som udgangspunkt omfattet af Gældsstyrel-
sens advokatpanelordning. Det betyder, at Gældsstyrelsen indstiller en advokat fra advo-
katpanelet som kurator. Indstillingen af en advokat fra panelet sker som udgangspunkt
efter turnus. Udgangspunktet om turnus kan fraviges af Gældsstyrelsen således, at en an-
den paneldeltager indstilles som kurator, når Gældsstyrelsen vurderer, at særlige forhold
gør sig gældende i den konkrete sag. Særlige forhold kan eksempelvis være behov for lo-
kal- og/eller branchekendskab, sammenkædning med andre sager (synergieffekt) mm.
Konkurssager, der har stor samfundsmæssig betydning og/eller er principielle, eller sager
hvor Gældsstyrelsen har en særlig kreditorinteresse i det konkrete konkursbo, er ikke om-
fattet af advokatpanelordningen. Det skyldes, at Gældsstyrelsen i denne type sager typisk
har behov for juridisk rådgivning forud for afsigelsen af konkursdekret i skifteretten.
Gældsstyrelsen foretager en konkret vurdering i den enkelte sag om, hvorvidt sagen nød-
vendiggør forudgående rådgivning.
Den juridiske rådgivning forud for afsigelsen af konkursdekret i skifteretten kan særligt
være relevant, når der er en forventning om, at sagerne indebærer juridiske tvister for at
opnå konkursdekretet, dvs. hvor der fx er strid om, hvorvidt insolvensbetingelserne er
opfyldt. Der kan også være tale om sager, hvor den juridiske rådgivning kan bidrage til af-
klaring af uafklarede retsområder, sager med høj juridisk kompleksitet eller sager med
kendskab til/mistanke om komplicerede svigskomplekser, hvor der som supplement til
konkursbehandlingen kan være behov for fortrolige drøftelser med statens juridiske rådgi-
ver, som rækker ud over det konkrete konkursbo, eller konkursboer, hvor Gældsstyrel-
sens konkursindsats er opstartet på baggrund af oplysninger, som Gældsstyrelsen har
modtaget fra statens juridiske rådgiver i forbindelse med den løbende rådgivningsindsats
på tværs af Skatteforvaltningen. Statens juridiske rådgiver på skatteområdet og insolvens-
området kan i kraft af dets indgående kendskab til staten, herunder Skatteforvaltningen,
som klient, yde kvalificeret rådgivning til Gældsstyrelsen i disse sager.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om at redegøre for, om Kammeradvokaten leverer skattemæssig rådgivning eller insolvensrådgivning til Skatteforvaltningen om insolvenssager, før insolvenssagerne udbydes
2963227_0003.png
I sager, hvor Gældsstyrelsen vurderer, at der er behov for juridisk rådgivning forud for
afsigelsen af konkursdekretet, vil Gældsstyrelsen derfor typisk indstille en advokat fra ad-
vokatfirmaet Poul Schmith som kurator, fordi det vurderes at være hensigtsmæssigt for
konkursboet og/eller staten som kreditor, at kurator har et forudgående kendskab til den
konkrete sag.”
Side 3 af 3