Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2957783_0001.png
17. december 2024
J.nr. 2024 - 8936
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 90 af 3. december 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om at redegøre for rationalet bag opdelingen af lande i den kommende danske flyafgift
2957783_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for rationalet bag opdelingen af lande i den kommende danske
flyafgift? Hvorfor er afgiften på rejser til Tyrkiet den samme som rejser til Sydeuropa, når
førstnævnte ikke er omfattet af EU's kvotesystem, men sidstnævnte er? Hvorfor skal der
betales lavere afgift på en rejse til Los Angeles (9.000 km væk) end en rejse til New Delhi
(6.000 km)?
Svar
Passagerafgiften er differentieret med tre satser, som i 2030 udgør hhv. 50, 310 og 410 kr.
for henholdsvis intra-Europa rejser, mellemlange rejser og lange rejser,
jf. tabel 1.
Ved
sammenhængende billetter, hvor der mellemlandes på vej til slutdestinationen, er det slut-
destinationen, der bestemmer afgiftssatsen. Passagerafgiften finansierer bl.a. den grønne
omstilling af indenrigsluftfarten,
jf. aftale om Grøn luftfart i Danmark.
Otte europæiske lande har implementeret passagerafgifter. Heraf har Norge, Sverige,
Tyskland, Storbritannien og Frankrig indført passagerafgifter, hvor de længste rejser på-
lægges den største afgift efter princippet om, at længere rejser forurener mere. Den dan-
ske afgift følger samme princip. Konkret følger den danske afgift den svenske passageraf-
giftsmodel i forhold til landeinddeling. Her gælder overordnet, at kategorien mellemlange
distancer som udgangspunkt defineres som lande, der ikke tilhører kategorien intra-Eu-
ropa, men hvor den korteste afstand til det pågældende land er under 6.000 km. Nogle
lande er dog af fx samhandelsinteresser placeret i andre kategorier i den svenske afgift.
Landeinddelingen betyder, at afgiftssatsen er den samme for alle destinationer i et givet
land, hvilket bl.a. afspejler administrative hensyn samt hensynet til ikke at skulle lave af-
grænsninger internt i et land. Herunder kan bemærkes, at en flyrejse til fx Los Angeles så-
ledes pålægges samme afgift som en flyrejse til New York eller Bosten, idet disse destina-
tioner alle ligger i USA.
Tabel 1
Typer af destinationer
Kategori
Omfattede lande
Albanien, Andorra, Belgien, Bosnien Hercegovina, Bulgarien, Cypern, Danmark,
Estland, Finland, Frankrig, Færøerne, Grækenland, Grønland, Irland, Island, Italien,
Kosovo, Kroatien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Makedonien, Malta,
Moldova, Monaco, Montenegro, Nederlandene, Norge, Polen, Portugal, Rumænien,
San Marino, Schweiz, Serbien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige,
Tjekkiet, Tyrkiet, Tyskland, Ukraine, Ungarn, Vatikanstaten, Hviderusland og Østrig
Afghanistan, Algeriet, Armenien, Aserbajdsjan, Bahrain, Burkina Faso, Canada,
Djibouti, Egypten, Elfenbenskysten, Eritrea, Etiopien, Forenede Arabiske Emirater,
Gambia, Georgien, Guinea, Guinea-Bissau, Irak, Iran, Israel, Yemen, Jordan, Kap
Verde, Kasakhstan, Kirgisistan, Kuwait, Libanon, Libyen, Mali, Mauretanien, Marokko,
Niger, Oman, Pakistan, Palæstina, Qatar, Rusland, Saudi-Arabien, Senegal, Sudan,
Syrien, Tadsjikistan, Tchad, Tunesien, Turkmenistan, Usbekistan og USA
Alle øvrige lande, som ikke indgår i kategorierne
intra-Europa
eller
mellemlange
distancer.
Intra-Europa
Mellemlange distancer
Lange distancer
Kilde: Skatteministeriet.
Side 2 af 2