Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2957356_0001.png
2024-25
S 341 endeligt svar
Offentligt
2. december 2024
J.nr. 2024 - 8688
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 341af 26. november 2024, indleveret af Carl Ander-
sen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Nina Legaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at redegøre for, om der findes en udredning af eventuelle særlige problematikker for vandrende arbejdstagere mellem Danmark og Tyskland
2957356_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af den opdaterede Øresundsaftale mellem Danmark og Sve-
rige tilkendegive, om regeringen er positivt indstillet over for at lave en lignende aftale
mellem Danmark og Tyskland?
Svar
Det er en prioritet for regeringen, at Danmarks netværk af dobbeltbeskatningsoverens-
komster løbende opdateres, så de tilpasses borgernes og virksomhedernes aktuelle behov
samt afspejler gældende internationale standarder, som bl.a. er med til at eliminere mulig-
hederne for skatteundgåelse og skatteunddragelse.
I Danmarks netværk af dobbeltbeskatningsoverenskomster følger fordelingen af beskat-
ningsretten til lønindkomst for personer generelt principperne i artikel 15 i OECD’s mo-
deloverenskomst. Dette er udtryk for en balance mellem arbejdslandets ønske om at be-
skatte lønindkomst, der hidrører derfra, og bopælslandets ønske om at beskatte indkom-
sten hos de personer, der ikke kun bor, men også arbejder dér, fx i forbindelse med hjem-
mearbejde.
Det gælder også i artikel 15 i den dansk-tyske dobbeltbeskatningsoverenskomst, som se-
nest blev justeret ved protokol af 1. oktober 2020 til ændring af dobbeltbeskatningsover-
enskomsten mellem Kongeriget Danmark og Forbundsrepublikken Tyskland.
Danmark og Sverige indgik i 2003 den hidtidige Øresundsaftale, som konkret understøt-
ter et integreret arbejdsmarked i Øresundsregionen. Den hidtidige Øresundsaftale har vir-
ket efter sin hensigt, men samtidig har der været en stigende efterspørgsmål fra erhvervs-
livet og pendlerne på begge sider af Øresund på en opdatering af den over 20 år gamle af-
tale. På den baggrund indgik Danmark og Sverige den nye Øresundsaftale den 10. juni
2024.
Givet denne aftales særlige karakter skal dette imidlertid ikke ses som et udtryk for en ge-
nerel ændring af Danmarks forhandlingsposition, hverken ved forhandlinger om nye dob-
beltbeskatningsoverenskomster eller ved opdateringer af allerede eksisterende dobbeltbe-
skatningsoverenskomster.
Side 2 af 2