Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2957355_0001.png
17. december 2024
J.nr. 2024 - 8833
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 82 af 28. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Nina Legaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at redegøre for, om der findes en udredning af eventuelle særlige problematikker for vandrende arbejdstagere mellem Danmark og Tyskland
2957355_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om der findes en udredning af eventuelle særlige problema-
tikker for vandrende arbejdstagere mellem Danmark og Tyskland, der kan løses gennem
lovgivning i lighed med det netop vedtagne lovforslag L 32 om Øresundsaftalen, der fjer-
ner en række skattemæssige hindringer for de tusindvis af personer, som pendler mellem
Danmark og Sverige for at komme på arbejde, og vil ministeren i givet fald redegøre for
indholdet af udredningen? Hvis en sådan udredning ikke findes, vil ministeren så tage ini-
tiativ til at iværksætte en udredning?
Svar
Skatteministeriet har ikke data, der med tilstrækkelig præcision kan identificere antallet af
personer, der enten bor i Tyskland og arbejder i Danmark eller bor i Danmark og arbej-
der i Tyskland. Skatteministeriet har videre ikke foretaget analyser, der konkret afdækker
betydningen af gældende danske og tyske skatteregler for disse personer.
Den dansk-tyske dobbeltbeskatningsoverenskomsts artikel 15 sikrer, at lønindkomsten
for hjemmehørende personer, der arbejder på tværs af den dansk-tyske grænse, ikke dob-
beltbeskattes.
Det følger af overenskomstens artikel 15, stk. 1, at vederlag for personligt arbejde i tjene-
steforhold som udgangspunkt kun kan beskattes i det land, hvor personen er hjemmehø-
rende (bopælslandet). Hvis personen er hjemmehørende i det land, hvor arbejdet udføres,
kan kun dette land beskatte lønindkomsten (fx ved hjemmearbejde) Hvis personen udfø-
rer arbejdet i et andet land end det, hvor personen er hjemmehørende, kan det land, hvor
arbejdet er udført, beskatte lønindkomsten. Bopælslandet vil i disse tilfælde skulle give
lempelse for denne beskatning.
Efter overenskomstens artikel 15, stk. 2, kan bopælslandet dog i nogle situationer fortsat
beskatte lønindkomsten, selvom arbejdet udføres i et andet land end det, hvor personen
er hjemmehørende.
Disse principper for fordelingen af beskatningsretten følger overordnet principperne i
OECD’s modeloverenskomsts artikel 15,
som det generelt er tilfældet i Danmarks net-
værk af dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Skatteministeriet foretager løbende vurdering af, om der er behov for opdatering af Dan-
marks netværk af dobbeltbeskatningsoverenskomster, og jeg kan oplyse, at der ikke aktu-
elt er identificeret konkrete forhold, der tilsiger en ændring af den dansk-tyske dobbeltbe-
skatningsaftales regler om beskatningen af lønindkomst for personer.
Der henvises videre til besvarelsen af § 20-spørgsmål S 341 af 2. december 2024.
Side 2 af 2