Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2957345_0001.png
17. december 2024
J.nr. 2024 - 9047
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 79 af 26. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser, der er ved at ændre virksomhedsordningen (VSO), så det bliver muligt at investere og yde lån direkte fra en VSO
2957345_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser, der er ved at ændre virk-
somhedsordningen (VSO), så det bliver muligt at investere og yde lån direkte fra en
VSO? I dag er dette stort set kun muligt ved at hæve VSO-midlerne privat, før de kan in-
vesteres eller udlånes. Beregningerne bør tage højde for den fremtidige provenumæssige
gevinst, som staten kan opnå, hvis VSO-midlerne sættes i omløb i stedet for at forblive
stående i VSO'en, som er tilfældet i dag.
Svar
Virksomhedsordningen indebærer, at selvstændigt erhvervsdrivende bl.a. kan fradrage er-
hvervsmæssige renteudgifter i den personlige indkomst, udjævne svingende indkomster,
og spare op med henblik på konsolidering af virksomheden til en foreløbig virksomheds-
skat på aktuelt 22 pct., hvilket svarer til den selskabsskat, som kapitalselskaber betaler.
Virksomhedsordningen er derfor i skattemæssig henseende et alternativ til at drive virk-
somhed i et kapitalselskab, fx et A/S, der er et selvstændigt skattesubjekt. Fordi virksom-
hedsordningen reelt ikke udgør et selvstændigt skattesubjekt adskilt fra den selvstændigt
erhvervsdrivende, er et grundlæggende princip ved anvendelsen af virksomhedsordnin-
gen, at der sker en opdeling af den selvstændigt erhvervsdrivendes samlede økonomi i en
virksomhedsdel og privatdel.
Det fremgår i dag af virksomhedsskatteloven, at midler i virksomhedsordningen bl.a. kan
placeres på bankkonti eller i forrentede obligationer, obligationer, der beskattes efter reg-
lerne for finansielle kontrakter og investeringsbeviser m.v. udstedt af investeringsselska-
ber. Placeringsmulighederne er kendetegnet ved, at der sker en løbende beskatning af af-
kastet. De gældende regler muliggør dermed, at der indirekte kan investeres i aktier via in-
vesteringsselskaber.
Der kan derimod ikke investeres direkte i aktier m.v. omfattet af aktieavancebeskatnings-
loven, uforrentede obligationer og præmieobligationer, medmindre den selvstændigt er-
hvervsdrivende driver næring med sådanne aktiver. Det er heller ikke muligt at fortage
udlån fra virksomhedsordningen, hvis ikke udlånet anses for sket som et normalt led i
virksomhedens drift eller den selvstændigt erhvervsdrivende driver næring hermed.
Som altovervejende hovedregel er det dermed kun aktiver, der benyttes erhvervsmæssigt,
der kan indgå i virksomhedsordningen. Private aktiver kan ikke indgå. Hvis virksomhe-
dens midler anvendes til køb af private aktiver, vil et beløb svarende hertil blive hævet.
Hævningen medfører, at den selvstændigt erhvervsdrivende vil skulle beskattes af beløbet
afhængigt af hæverækkefølgen som enten kapitalindkomst eller personlig indkomst.
Herved sikres, at lavt beskattede midler ikke kan anvendes til private formål.
Hvis midler i virksomhedsordningen kan placeres i aktiver, der ikke er undergivet en lø-
bende beskatning, vil det bl.a. medføre, at selvstændigt erhvervsdrivende vil kunne lånefi-
nansiere investeringer i aktier, hvorved der opnås fradrag for renterne i den personlige ind-
komst. Da aktier for fysiske personer er realisationsbeskattet, vil en værdistigning ikke blive
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser, der er ved at ændre virksomhedsordningen (VSO), så det bliver muligt at investere og yde lån direkte fra en VSO
2957345_0003.png
løbende beskattet. Den selvstændigt erhvervsdrivende vil herved kunne udskyde salget af
aktierne og dermed beskatningstidspunktet, indtil denne er udtrådt af virksomhedsordnin-
gen, hvorved aktieavancen beskattes som aktieindkomst, der beskattes lavere end personlig
indkomst.
Hvis midler i virksomhedsordningen kan anvendes til udlån, uanset om udlånet måtte an-
ses for at være sket i privat regi og ikke som led i virksomhedens normale drift, vil der
kunne opstå utilsigtede omgåelsesmuligheder af hæverækkefølgen, hvis formål er at sikre
korrekt beskatning af den selvstændigt erhvervsdrivendes værdier i virksomheden, herun-
der virksomhedsoverskud, som bruges privat af den selvstændigt erhvervsdrivende. Ikke-
erhvervsmæssige udlån anses for ydet af den selvstændigt erhvervsdrivende i privat regi,
hvor finansieringen af udlånet vil ske ved en hævning i virksomhedsordningen efter hæve-
rækkefølgen. En ændring heraf vil være principiel, og vil betyde et brud på det grundlæg-
gende princip ved anvendelse af virksomhedsordningen om at opdele den selvstændigt
erhvervsdrivendes samlede økonomi i en virksomheds- og privatøkonomi.
På denne baggrund vurderes det, at en udvidelse af mulighederne for at investere i virk-
somhedsordningen vil medføre et mindreprovenu, som dog ikke umiddelbart kan kvanti-
ficeres.
Side 3 af 3