Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2955948_0001.png
13. december 2024
J.nr. 2024 - 8437
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 68 af 19. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Didde Riggelsen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om spørgsmål til pressemeddelelsen fra Statsrevisorerne den 11. november 2024, Statsrevisorerne kritiserer Skatteministeriet for utilfredsstillende kontrol med punktafgifter
2955948_0002.png
Spørgsmål
Med henvisning til pressemeddelelsen fra Statsrevisorerne den 11. november 2024,
”Statsrevisorerne kritiserer Skatteministeriet for utilfredsstillende kontrol med
punktafgif-
ter”, vil ministeren da redegøre for:
1. Hvilke 21 af 80 punktafgifter kontrollen i perioden 2019-2023 har været begrænset
eller helt fraværende for, samt oplyse hvor meget de 21 punktafgifter har bidraget med til
statskassen i 2023,
2. Hvilke 10 punktafgifter der bidrager henholdsvis mest og mindst til statskassen,
3. Hvad var provenuet i 2023 for punktafgifter på:
o konsum-is (hele isafgiftsloven)
o kaffe og kaffeekstrakter
o glødelamper, autopærer og damplamper
o mousserende vin (tillægsafgift)
o cigaretpapir
o emballage (volumenbaserede afgift)
o engangsservice
o pvc og ftalater (hele pvc-afgiftsloven)
o Pvc-folier til emballering af levnedsmidler
samt oplyse, hvor mange årsværk i Skattestyrelsen, Skatteministeriet m.v. (samtlige
offentligt ansatte årsværk), der vil kunne frigøres til andre kontrolindsatser m.v., hvis
punktafgiften på de nævnte produkter blev afskaffet, herunder oplyse hvor mange færre
virksomheder Skattestyrelsen skal kontrollere, såfremt de nævnte virksomheder ikke læn-
gere skal afregne punktafgifter?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
kan oplyse, at de 21 punktafgifter, hvor kontrollen har været begrænset
eller helt fraværende, udgør ca. 5,6 mia. kr. svarende til ca. 8 pct. af de samlede angivelser
i 2023,
jf. tabel 1.
Skattestyrelsens planlægning af, hvilke punktafgifter der skal kontrolleres,
fastlægges i en flerårig kontrolstrategi, og det er et afgørende element i kontrolstrategien,
at afgifterne prioriteres og kontrolleres ud fra risiko og væsentlighed. Det betyder, at Skat-
testyrelsen ikke har et fast årligt kontroltryk på de enkle afgifter, men at afgifterne kon-
trolleres på baggrund af en samlet vurdering af risiko og væsentlighed. Derfor er det ikke
muligt at opgøre, hvor mange årsværk der årligt vil kunne frigøres, hvis de i spørgsmålet
nævnte afgifter afskaffes. Det bemærkes, at der i 2024 anvendes ca. 155 årsværk til kon-
trol og sagsbehandling på afgiftsområdet i Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen kan desuden oplyse, at mineralolieafgift bidrager med det største provenu
på knap 11 mia. kr., mens CFC-afgift bidrager med det mindste provenu på ca. -0,5 mio.
kr.,
jf. tabel 2.
Det bemærkes, at negative provenuer skyldes fejl i virksomhedernes angi-
velse, som ikke har betydning for det samlede provenu på tværs af afgifter, men at efter-
angivelse i forhold til tidligere indbetalte beløb eller godtgørelse er sket på et andet afreg-
ningsområde end det korrekte. Skattestyrelsen kan desuden henvise til tabel 3 i forhold til
opgørelse af provenuet i 2023 for de i spørgsmålet nævnte afgifter.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om spørgsmål til pressemeddelelsen fra Statsrevisorerne den 11. november 2024, Statsrevisorerne kritiserer Skatteministeriet for utilfredsstillende kontrol med punktafgifter
2955948_0003.png
Tabel 1. Provenu i 2023 for punktafgifter med begrænset eller ingen kontrol i perioden 2019-2023
Punktafgift
Affaldsafgift
Arbejdsskadeafgift
Betaling for bærbare batterier/akkumulatorer
Bioolie mv.
Drivhusgasser, HFC mm.
Gevinstgivende spilleautomater
Glødelamper, elektriske sikringer mv
Klasselotteri
Landbaseret kasino
Lokale puljevæddemål (totalisatorspil)
Lotteri
Lystfartøjsforsikringer
Opløsningsmidler
Plantebeskyttelsesmidler
Skadesforsikringsafgift
Spil i forbindelse med offentlige forlystelser
Svovlafgift/Benzin
Svovlafgift/Gas og flaskegas
Svovlafgift/Mineralolieprodukter
Svovlafgift/Natur- og bygas
Vandafgift
Total
Angivet provenu 2023 (mio. kr.)
190
560
30
0
80
510
25
-
1
200
-
1
-
1
120
0
700
740
0
0
0
20
0
2.190
5.590
Anm.: Opgørelsen er trukket pr. 24. oktober 2024 og omfatter alle angivelser, der vedrører 2023. Der er afrundet til nærmeste
hele 5. Sumafvigelser skyldes afrundinger.
Af oversigten fremgår kontroller udført af Skattestyrelsen, da genstandsfeltet for Rigsrevisionens undersøgelse har været af-
grænset hertil. Der kan være udført kontroller af andre myndigheder i Skatteforvaltningen i samme periode, som ikke er medta-
get i oversigten.
1
Det angivne beløb for punktafgifter, hvor der er i perioden 2019-2023 har været registreret fem eller færre virksomheder, er
fjernet af hensyn til kommerciel fortrolighed.
Kilde: Skattestyrelsen
Tabel 2. De ti punktafgifter med det største og mindste provenu i 2023
Punktafgift
top 10 provenu
Mineralolieafgift
Elafgift
1
Benzinafgift
Cigaretter
Tinglysningsafgift
Naturgas og bygas
Chokolade- og sukkervarerafgift
Vandafgift
Kul mv
CO2-afgift/Mineralolie mv
Angivet provenu 2023 (mio. kr.)
10.580
9.680
8.250
7.150
5.030
3.520
2.330
2.190
2.000
1.750
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om spørgsmål til pressemeddelelsen fra Statsrevisorerne den 11. november 2024, Statsrevisorerne kritiserer Skatteministeriet for utilfredsstillende kontrol med punktafgifter
2955948_0004.png
Punktafgift
bund 10 provenu
Svovlafgift/Gas og flaskegas
Svovlafgift/Natur- og bygas
Svovlafgift/Benzin
Spil i forbindelse med offentlige forlystelser
Foderfosfatafgift
CO2-afgift/bundfradrag
Lokale puljevæddemål (totalisatorspil)
CO2-afgift/Naturgas, Bygas og biogas
2
Metanafgift på naturgas
2
CFC-afgift
2
Angivet provenu 2023 (mio. kr.)
0
0
0
0
0
0
0
0
-0,5
-0,5
Anm.: Opgørelsen er pr. 24. oktober 2024 og omfatter alle angivelser, der vedrører 2023. Der er afrundet til nærmest hele 5.
1
Det bemærkes, at afgiftssatsen for el var væsentligt nedsat i 1. halvår 2023 pga. energikrisen, hvorfor provenuet i 2023 er
kunstigt lavt. Fx var elafgiften på ca. 24 mia. kr. i 2022 og ca. 26 mia. kr. i 2021.
2
Det negative provenu for C02-afgiften (-0,1 mio. kr., men er afrundet til 0), metanafgiften på naturgas samt CFC-afgiften skyl-
des fejl i virksomhedernes angivelse. Dette har ikke betydning for det samlede provenu på tværs af afgifter, men at efterangi-
velse i forhold til tidligere indbetalte beløb eller godtgørelse er sket på et andet afregningsområde end det korrekte.
Kilde: Skattestyrelsen
Tabel 3. Provenuet for udvalgte afgifter
Punktafgift
PVC og ftalater
Cigaretpapir mv
PVC-folier
Glødelamper, elektriske sikringer mv
Mousserende vin (tillægsafgift)
Emballager, volumenbaseret
Kaffe, kaffeekstrakt/erstatning mv
Engangsservice
Konsumisafgift
Angivet provenu 2023 (mio. kr.)
15
15
20
25
25
130
260
310
360
Anm.: Opgørelsen er trukket pr. 24. oktober 2024 og omfatter alle angivelser, der vedrører 2023. Der er afrundet til nærme-
ste hele 5.
Kilde: Skattestyrelsen
Side 4 af 4