Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2954091_0001.png
11. december 2024
J.nr. 2024 - 8632
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 67 af 19. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren er enig i, at hvis en vurdering af en erhvervsgrund når frem til en væsentligt anden værdiansættelse end det beløb, grunden faktisk kan handles til, så er vurderingen forkert
2954091_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at hvis en vurdering af en erhvervsgrund når frem til en væsentligt
anden værdiansættelse end det beløb, grunden faktisk kan handles til, så er vurderingen
forkert?
Svar
Der skal være realisme i en vurdering i forhold til, hvad grunden er reelt er værd for slut-
brugeren. Derfor er jeg glad for, at Vurderingsstyrelsen blandet meget andet også lægger
en realismevurdering ind, når de endelige erhvervsvurderinger skal udarbejdes, jf. mit svar
på SAU alm. del - spørgsmål 66.
Med
forliget om et nyt ejendomsvurderingssystem
(S, V, LA, K, RV og DF) fra 2016 blev det af-
talt, at vurderingen af bl.a. erhvervsejendomme skulle afspejle
”den
forventelige kontant-
værdi i fri handel for en ejendom af den pågældende type under hensyn til alder, størrelse,
beliggenhed og øvrige karakteristika”. I forliget blev det præciseret, at
”en ejendomsvur-
dering kan afvige fra en faktisk konstateret handelspris
for den pågældende ejendom”.
Endelig blev det pointeret, at det var en forudsætning for vurderingen af erhvervsejen-
domme, at der kunne tilvejebringes markedsdata for erhvervsejendomme.
Imidlertid viste det sig, at dette datagrundlag ikke kunne tilvejebringes i tilstrækkeligt om-
fang til, at vurderingerne kunne baseres herpå. Når der ikke er tilstrækkelige markedsdata,
vil et vurderingssystem baseret på en direkte handelsprisnorm skabe stor vilkårlighed i
vurderingerne.
Som konsekvens heraf vedtog Folketinget at ændre vurderingsnormen. Fra og med vur-
deringen pr. den 1. marts 2021 skal erhvervsgrunde vurderes med udgangspunkt i den så-
kaldte alternativomkostningsmodel, som er en indirekte handelsprisnorm. Alternativom-
kostningsmodellen indebærer, at grundværdien for en erhvervsejendom skal ansættes med
udgangspunkt i handler med ejerboliger og ejerboliggrunde i samme område som er-
hvervsejendommen ud i fra et slutbrugerperspektiv.
Med slutbrugerperspektivet menes den værdi, som grunden har for den endelige bruger af
grunden. Fx indebærer slutbrugerperspektivet, at grundens værdi ikke ansættes forskelligt
alt efter, om en boligejendom anvendes til ejer- eller lejebolig. Dermed sikrer slutbruger-
perspektivet bl.a., at grundskylden ikke ændres, hvis ejerforholdet ændres, og bidrager
dermed til at sikre, at skatten ikke forvrider beslutning om ejerforhold.
I modellen bliver vurderingerne af erhvervsgrunde efterfølgende nedskaleret, hvis grun-
den ikke kan anvendes til at opføre boliger, da grunde til boligformål generelt er dyrere
end grunde til øvrigt erhverv. De anvendte nedskaleringer afspejler værditabet ved, at
grundenes anvendelse er begrænset, fx hvis en lokalplan medfører, at grunden kun kan
anvendes til at opføre kontorbygninger.
I forlængelse af Folketingsarbejdet blev der nedsat
en arbejdsgruppe om vurdering af erhvervs-
grunde,
der skulle analysere den vedtagne model til grundvurderinger og andre mulige
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren er enig i, at hvis en vurdering af en erhvervsgrund når frem til en væsentligt anden værdiansættelse end det beløb, grunden faktisk kan handles til, så er vurderingen forkert
2954091_0003.png
modeller til vurdering af erhvervsgrunde. Arbejdsgruppen afrapporterede i november
2024. Arbejdsgruppen konkluderede, at vurdering efter en direkte handelsprisnorm ikke
er en anvendelig og tilfredsstillende model for vurdering af erhvervsgrunde. Engbergud-
valget nåede i 2014 til samme konklusion.
Det er således igennem en lang årrække blevet undersøgt, om vurdering af erhvervsejen-
domsgrunde kan baseres på markedsdata, herunder handelspriser, og det er konkluderet,
at det ikke er muligt. Hvis ikke der kan udvikles en vurderingsmetode, der sigter mod at
ramme de direkte handelspriser for erhvervsgrunde, giver det heller ikke mening at sam-
menligne en vurdering op mod en konstateret handelspris.
Side 3 af 3