Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2954094_0001.png
11. december 2024
J.nr. 2024 - 8632
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 66 af 19. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om at kommentere artiklen Skatteministeren træder vande i sag om skæve grundvurderinger (15. november 2024, finans.dk)
2954094_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere artiklen ”Skatteministeren træder vande i sag om skæve
grundvurderinger” (15. november 2024, finans.dk), hvoraf det
fremgår, at erhvervsgrunde
vil blive vurderet som boliggrunde selv i de tilfælde, hvor lokalplanen forbyder byggeri af
boliger på grunden?
Svar
Vurderingen af erhvervsgrunde er baseret på en indirekte handelsprisnorm i form af en
alternativomkostningsmodel, som blev vedtaget af Folketinget med virkning fra og med
vurderingen pr. den 1. marts 2021. Anvendelsen af en indirekte handelsprisnorm skyldtes,
at datagrundlaget ikke kunne tilvejebringes i tilstrækkeligt omfang til, at vurderingerne
kunne baseres på en direkte handelsprisnorm. Når der ikke er tilstrækkelige markedsdata,
vil et vurderingssystem baseret på en direkte handelsprisnorm skabe stor vilkårlighed i
vurderingerne.
Alternativomkostningsmodellen indebærer, at grundværdien for en erhvervsejendom skal
ansættes med udgangspunkt i handler med ejerboliger og ejerboliggrunde i samme om-
råde som erhvervsejendommen. Vurderingerne af erhvervsgrunde baseres dermed på
handelsdata fra ejerboligmarkedet, hvor der er tilstrækkeligt data.
I modellen bliver vurderingerne af erhvervsgrunde efterfølgende nedskaleret, hvis grun-
den ikke kan anvendes til at opføre boliger, da grunde til boligformål generelt er dyrere
end grunde til øvrigt erhverv. De anvendte nedskaleringer afspejler værditabet ved, at
grundenes anvendelse er begrænset, fx hvis en lokalplan medfører, at grunden kun kan
anvendes til at opføre kontorbygninger.
Indtil videre er der tale om foreløbige vurderinger af erhvervsgrunde baseret på en ny
vurderingsmodel. Det er de første nye vurderinger af erhvervsejendomme siden 2012.
Der er gennemført flere tiltag, der udglatter effekterne for ejendomsejerne. Grundskylds-
promillerne er nedsat meget betydeligt fra ca. 27 promille i gennemsnit i 2023 til ca. 7,5
promille i 2024. Der er indført et forsigtighedsprincip, som sikrer, at der kun skal betales
grundskyld af 80 pct. af vurderingen. Endelig er der indført stigningsbegrænsninger, som
medfører, at grundskylden maksimalt kan stige 4,75 pct. af den fuldt indfasede grundskyld
fra år til år. Tilsvarende kan dækningsafgiften maksimalt stige 10 pct. af den fuldt indfa-
sede dækningsafgift fra år til år. Stigningsbegrænsningerne sikrer altså, at stigninger i
grundskyld og dækningsafgift indfases gradvist.
Der skal være realisme i vurderingerne i forhold til, hvad grunden er reelt er værd for slut-
brugeren. Derfor er jeg glad for, at Vurderingsstyrelsen blandt meget andet også lægger
en realismevurdering ind, når de endelige erhvervsvurderinger skal udarbejdes. Det bety-
der, at hvis plangrundlaget formelt giver mulighed for at udnytte grunden til mere, end
hvad der umiddelbart synes at være (økonomisk) realistisk i det pågældende tilfælde, vil
der blive justeret herfor i ejendomsvurderingen. Det kan fx være tilfælde, hvor der i plan-
grundlaget er mulighed for at opføre etagebyggeri, men det vurderes, at dette reelt ikke
kan realiseres.
Side 2 af 2