Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2952370_0001.png
9. december 2024
J.nr. 2024 - 8493
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 65 af 18. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om at redegøre for provenuniveauet for bøder, der er opkrævet ved trafikforseelser, og på den baggrund beregne, hvor meget bundfradraget ved registreringsafgiften kan forhøjes, hvis provenuet fra bøder opkrævet ved trafikforseelser bruges som finansiering
2952370_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren
evt. med bidrag fra relevante ministerier
redegøre for provenuniveauet
for bøder, der er opkrævet ved trafikforseelser, og på den baggrund beregne, hvor meget
bundfradraget ved registreringsafgiften kan forhøjes, hvis provenuet fra bøder opkrævet
ved trafikforseelser bruges som finansiering? Ministeren bede hertil beregne prisforskel-
lene ud fra de fem typesegmenter, der benyttes i Tabel
1.1 på side 25 i ”Delrapport 1 –
Veje til en grøn bilbeskatning” (Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, sep-
tember 2020).
Svar
Der er indhentet bidrag fra Justitsministeriet, som har inddraget bidrag fra Rigspolitiet i
besvarelsen vedrørende redegørelse af indtægter opkrævet i forbindelse med trafikforseel-
ser:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen udarbejdet nedenstående tabel med estimat på
forventede bødeindtægter i 2025 og 2026 som følge af færdselsforseelser.
Det bemærkes, at indtægterne for 2025 og 2026 er et skøn, som er baseret på et gennem-
snit for de foregående år med korrektion af kendte mindre ændringer på færdselsområdet.
Tallene udtrykker de pålagte bøder i relation til færdsel, som indregnes som en indtægt i
politiets regnskab. Det skal dog nævnes, at udviklingen i pålagte færdselsbøder er forbun-
det med et væsentligt element af usikkerhed, idet udviklingen i sådanne tal blandt andet
også påvirkes af udviklingen i samfundet, herunder demografi, bilparken mv., som ikke er
indregnet i tallene.
Tabel 1. Bødeindtægter i relation til færdselsforseelser
Mio.kr. (årets-niveau)
Pålagte bøder i relation til
færdselsforseelser
1)
2020
1.066
2021
990
2022
1.162
2023
959
2024
2)
1.165
2025
3)
1.100
2026
1.100
Anm: Afrundet til nærmeste 1 mio. kr. Pålagte bøder udtrykker en indtægt i regnskabet, men udtrykker ikke eventuelle ind-
betalinger.
1) Gerningskoder: 80100, 80111-80119, 80122, 80123, 80129, 80132, 80139, 80140, 80144-80148, 80201, 80220, 80241-
80245, 80261, 80271, 80281, 81010, 81020-81023, 81026, 81032-81034, 81035-81040, 81051-81053, 81060-81062,
81080, 81085, 81090-81092, 81110, 81120, 81130, 81131, 81135, 81140, 81150, 81152, 81155, 81170, 81171-81174,
81190, 81210, 81220, 81230, 81250, 81251, 81252, 81260, 81261, 81263, 81265, 81270, 81271, 81274, 81278, 81279,
81290, 81330, 81340, 81341-81343, 81370, 81372, 81373, 81391, 81393, 81394-81396, 81402, 81405, 81407, 81409,
81410-81412, 81415, 81416, 81417, 81420, 81421, 81424, 81425, 81428, 81430, 81435-81437, 81440, 81445-81453,
81455-81458, 81460, 81490, 81510, 81560, 81563-81570, 81574, 81580, 81581, 81590, 81611, 81612, 81630, 81640,
81650, 81670, 81683, 81684, 81685, 81686, 81880, 81990.
2) 2024 er estimeret på baggrund af data frem til 16-10-2024.
3) 2025 og 2026 er et gennemsnit af år 2020-2024 med en mindre korrektion af kendte ændringer på færdselsområdet.
Kilde: Data fra politiets bødesystem.
Indtægter fra bøder i relation til færdselsforseelser indgår på finanslovens §11 og udgør
således en eksisterende indtægt, der indgår i statens samlede finanser. Eksisterende bøder
vil dermed ikke udgøre en finansiering af nye tiltag.
Til besvarelsen er der med udgangspunkt i 2026-reglerne for registreringsafgiften skønnet
over en forhøjelse af bundfradraget i afgiften. Der er beregningsteknisk taget udgangs-
punkt i et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 1.100 mio. kr. i 2026, hvor det
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om at redegøre for provenuniveauet for bøder, der er opkrævet ved trafikforseelser, og på den baggrund beregne, hvor meget bundfradraget ved registreringsafgiften kan forhøjes, hvis provenuet fra bøder opkrævet ved trafikforseelser bruges som finansiering
2952370_0003.png
med usikkerhed skønnes, at bundfradraget i registreringsafgiften til alle biler kan forhøjes
med ca. 18.600 kr. til ca. 43.700 kr. (2026-niveau).
Forhøjelsen af bundfradraget med ca. 18.600 kr. skønnes at medføre et umiddelbart min-
dreprovenu på ca. 2.100 mio. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca.
1.100 mio. kr. i 2026,
jf. tabel 2.
Provenuskønnet er følsomt overfor bl.a. andelen af elbiler.
Som anført er der i spørgsmålet ikke anvist finansiering til forhøjelsen af fradraget.
Tabel 2. Provenu virkning af forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiften
Mio. kr. (2026-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Anm: Der er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel
2026
-2.100
-1.100
For så vidt angår prisændringer for forskellige segmenter, er der taget udgangspunkt i be-
regnede gennemsnitlige salgspriser for henholdsvis konventionelle biler, nulemissionsbiler
og lavemissionsbiler fordelt på fem segmenter, hvor prisændringerne afspejler ændret be-
taling af registreringsafgift,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Ændring i gennemsnitlige salgspriser med forhøjelse af bundfradrag i registreringsafgiften,
2026-regler
Årets-priser
Konventionelle biler
Salgspris før
Heraf registreringsafgift
Prisændring, kr.
Prisændring, pct.
Elbiler
Salgspris før
Heraf registreringsafgift
Prisændring, kr.
Prisændring, pct.
Plug-in hybridbiler
Salgspris før
Heraf registreringsafgift
Prisændring, kr.
Prisændring, pct.
-
-
-
-
360.700
88.400
-12.700
-4
409.500
113.700
-12.700
-3
623.400
221.600
-12.700
-2
834.800
328.500
-12.700
-2
204.800
0
0
0
268.800
100
0
0
388.200
18.800
-5.600
-1
431.300
31.300
-6.400
-1
735.600
155.700
-8.900
-1
149.700
48.500
-18.600
-12
231.500
89.600
-18.600
-8
360.300
156.100
-18.600
-5
519.300
249.200
-18.600
-4
706.000
359.100
-18.600
-3
Mikro
Lille
Mellem
Stor
Premium
Anm: Beregningerne er baseret på en fremskrivning af det faktiske 2023-salg til 2026. Priserne for hvert segment er bereg-
net som et gennemsnit af bilpriser inden for det pågældende segment. Det bemærkes, at der i praksis ikke forekommer lav-
emissionsbiler i segmentet mikro. Priser er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om at redegøre for provenuniveauet for bøder, der er opkrævet ved trafikforseelser, og på den baggrund beregne, hvor meget bundfradraget ved registreringsafgiften kan forhøjes, hvis provenuet fra bøder opkrævet ved trafikforseelser bruges som finansiering
2952370_0004.png
Inden for hvert af de fem segmenter og drivmiddeltyper opnår konventionelle biler den
største reduktion i salgsprisen ved forhøjelse af bundfradraget til alle biler i registrerings-
afgiften. Forskellen i besparelsen mellem konventionelle biler og nul- og lavemissionsbiler
kan primært henføres til, at registreringsafgiften for nulemissionsbiler (typisk elbiler) og
lavemissionsbiler (typisk plug-in hybridbiler) indfases løbende,
jf. Aftale om grøn omstilling af
vejtransporten
fra 2020.
Herunder kan bemærkes, at der i 2026 ved gældende regler ikke betales registreringsafgift
for nulemissionsbiler med en salgspris op til godt 363.000 kr. Nulemissionsbiler med en
pris op til godt 363.000 kr. vil dermed ikke få en besparelse ved at forhøje bundfradraget i
registreringsafgiften. Det bemærkes, at priserne for hvert segment i tabel 3 er beregnet
som et gennemsnit af bilpriser inden for det pågældende segment og dermed inkluderer
priser der er såvel højere som lavere end det viste gennemsnit.
For lavemissionsbiler, hvor registreringsafgiften i 2026 beregnes med en indfasningspro-
cent på 68 pct., bliver afgiften reduceret svarende til ca. 12.700 kr. (2026-niveau).
Side 4 af 4