Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2951923_0001.png
9. december 2024
J.nr. 2024 - 8434
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 64 af 18. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at beregne afgiftsniveauet for registreringsafgiften, herunder også fradrag, på personbiler, hvor de forskellige afgifts- og fradragsniveauer på hhv. konventionelle, hybrid- og elbiler ensrettes, således de samme afgifts- og fradragsniveauer ved registreringsafgiften er gældende uagtet udledningsform
2951923_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne afgiftsniveauet for registreringsafgiften, herunder også fradrag, på
personbiler, hvor de forskellige afgifts- og fradragsniveauer på hhv. konventionelle, hy-
brid- og elbiler ensrettes, således de samme afgifts- og fradragsniveauer ved registrerings-
afgiften er gældende uagtet udledningsform? For beregningerne bedes det forudsat, at
omlægningen er provenuneutral efter tilbageløb og adfærd. Ministeren bedes hertil be-
regne prisforskellene ud fra de fem typesegmenter, der benyttes i Tabel 1.1 på side 25 i
”Delrapport 1 – Veje til en grøn bilbeskatning” (Kommissionen for grøn omstilling af
personbiler, september 2020).
Svar
Registreringsafgiften blev med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
mellem den davæ-
rende regering (S), RV, SF og EL fra december 2020 omlagt. Omlægningen indebar bl.a.
lavere registreringsafgift for nul- og lavemissionsbiler. For nulemissionsbiler blev indfas-
ningsprocenten sænket til 40 pct. for perioden 2021-2025, hvorefter den gradvist stiger
med henblik på at nå 100 pct. i 2035. Tilsvarende blev indfasningsprocenten for lavemis-
sionsbiler reduceret til 45 pct. i 2021 og øges ligeledes trinvis, så den også når 100 pct. i
2035. Aftalen implementerede desuden et særligt bundfradrag for hhv. nul- og lavemissi-
onsbiler. For nulemissionsbiler aftrappes bundfradraget frem mod 2030, hvor det vil ud-
gøre 137.000 kr., mens bundfradraget for lavemissionsbiler aftrappes til at udgøre 35.000
kr. i 2030. Derudover blev der indført et progressivt CO
2
-tillæg, hvor de mest CO
2
-udle-
dende biler betaler den højeste afgift på marginalen.
Det lægges til grund i besvarelsen, at registreringsafgiften omlægges i 2026, så den ikke
længere differentieres på baggrund af CO
2
-udledninger. Dette indebærer, at indfasnings-
procenten for nul- og lavemissionsbiler fastsættes til 100 pct., det særlige bundfradrag for
nul- og lavemissionsbiler sættes til 0 kr., samt at CO
2
-tillægget i registreringsafgiften af-
skaffes. Det lægges samtidig til grund, at registreringsafgiftens tre satser nedskaleres med
omtrent en tredjedel,
jf. tabel 1.
Dette skønnes at give en provenuneutral omlægning efter
tilbageløb og adfærd.
Tabel 1. Regler for registreringsafgiftens tre satser i 2026
(Kronebeløb i årets priser)
Værdielement
Lav sats, pct.
Mellem sats, pct.
Høj sats, pct.
25
85
150
17
56
99
Gældende regler
Regler ved
forudsat omlægning
Anm.: Tabellen viser alene de tre satser i værdielementet i registreringsafgiften. Beløbsgrænser samt almindeligt bundfra-
drag forudsættes uændrede med omlægningen.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel.
Omlægningen skønnes at medføre prisændringer på tværs af drivmiddel og segmenter,
jf.
tabel 2.
Konventionelle biler skønnes generelt at falde i pris, med de største relative fald i
den gennemsnitlige pris på ca. 31 pct. i mikro segment. Omvendt forventes gennemsnits-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at beregne afgiftsniveauet for registreringsafgiften, herunder også fradrag, på personbiler, hvor de forskellige afgifts- og fradragsniveauer på hhv. konventionelle, hybrid- og elbiler ensrettes, således de samme afgifts- og fradragsniveauer ved registreringsafgiften er gældende uagtet udledningsform
2951923_0003.png
priserne på nul- og lavemissionsbiler at stige. For nulemissionsbiler ses den største pris-
stigning i mellem segmentet, med en stigning i gennemsnitsprisen på ca. 50 pct. For lave-
missionsbiler skønnes den største prisforøgelse at være ca. 7 pct. i lille segmentet.
Omlægningen vil samtidig have en mærkbar effekt på sammensætningen af bilsalget, hvor
salget af konventionelle biler øges mærkbart, mens salget af nulemissionsbiler vurderes at
blive meget kraftigt reduceret. Dette afspejler prisændringerne og derved ændrede leve-
tidsomkostninger for de forskellige biltyper.
Tabel 2. Ændring i gennemsnitlige salgspriser på baggrund af en omlægning af registreringsafgiften
i 2026
Segment
Konventionelle biler
Salgspris før
Heraf registreringsafgift
Prisændring, kr.
Prisændring, pct.
Nulemissionsbiler
Salgspris før
Heraf registreringsafgift
Prisændring, kr.
Prisændring, pct.
Lavemissionsbiler
Salgspris før
Heraf registreringsafgift
Prisændring, kr.
Prisændring, pct.
-
-
-
-
360.700
88.400
27.000
7
409.500
113.700
25.000
6
623.400
221.600
22.600
4
834.800
328.500
19.700
2
204.800
0
65.700
32
268.800
100
113.200
42
388.200
18.800
193.400
50
431.300
31.300
211.300
49
735.600
155.700
265.700
36
149.700
48.500
-46.100
-31
231.500
89.600
-64.400
-28
360.300
156.100
-93.800
-26
519.300
249.200
-132.000
-25
706.000
359.100
-169.600
-24
Mikro
Lille
Mellem
Stor
Premium
Anm.; Beregningerne er baseret på en fremskrivning af det faktiske 2023-salg til 2026. Priserne for hvert segment er bereg-
net som et gennemsnit af bilpriserne inden for det pågældende segment. Det bemærkes, at der i praksis ikke forekommer
lavemissionsbiler i mikro segmentet. Der er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel
Det bemærkes, at de beregnede prisændringer vil afhænge af, hvilke justeringer i registre-
ringsafgiften der forudsættes at ske sammen med afskaffelsen af CO
2
-tillægget og af sær-
lige lempelser for nul- og lavemissionsbiler. I tabel 2 er det beregningsteknisk forudsat en
nedskalering af registreringsafgiftens tre satser. Såfremt der i stedet sker en anden juste-
ring af registreringsafgiften, bliver prisændringerne anderledes.
Side 3 af 3