Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2942668_0001.png
25. november 2024
J.nr. 2024 - 8216
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 62 af 11. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om at opgøre de forventede provenumæssige konsekvenser af regeringens nye lagerbeskatning på kryptovaluta
2942668_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre de forventede provenumæssige konsekvenser af regeringens nye
lagerbeskatning på kryptovaluta?
Svar
I oktober 2024 afleverede Skattelovrådet deres anbefalinger om den fremtidige beskat-
ning af kryptoaktiver til skatteministeren. Jeg forventer, at regeringen i foråret 2025 frem-
sætter et lovforslag om beskatning af gevinst og tab ved handel med kryptoaktiver. Ind-
holdet af lovforslaget er endnu ikke endeligt fastlagt. Forslaget vil følge den almindelige
behandling for lovforslag, hvilket bl.a. indebærer, at forslaget før fremsættelse bliver sendt
i offentlig høring.
Efter nuværende regler anses private investeringer i finansielle kryptoaktiver som ud-
gangspunkt for erhvervet i spekulationsøjemed. Gevinst og tab opgøres enkeltvis på af-
ståelsestidspunktet. Gevinster beskattes som personlig indkomst uden arbejdsmarkedsbi-
drag, dvs. med op til ca. 52 pct., mens tab kan fratrækkes som et ligningsmæssigt fradrag,
dvs. med ca. 25 pct.
Skattelovrådet anbefaler, at handel med kryptoaktiver i fremtiden skal beskattes og opgø-
res efter samme regler, som gælder for finansielle kontrakter. Det vil i givet fald betyde, at
handel med kryptoaktiver lagerbeskattes med satser som kapitalindkomst, og at beregnin-
gen af indkomsten vil ske som en nettoopgørelse. I nedenstående gennemgås forventede
provenumæssige konsekvenser af Skattelovrådets anbefalinger.
Indførelse af en ensartet beskatning af gevinster og tab fra kryptoaktiver, som kapitalind-
komst med skattesatser på ca. 37-42 pct., vil medføre, at der for positive indkomster vil
være en lavere beskatning for personer med samlede indkomster over topskattegrænsen,
idet sådanne efter nuværende regler beskattes med ca. 52 pct. Ved positive indkomster
under topskattegrænsen (men dog over personfradraget) vil skattesatsen uændret være på
ca. 37 pct. Skatteværdien ved negative indkomster vil med skattesatser på ca. 25-33 også
være mere lempelig end skatteværdien på ca. 25 pct. i dag som et ligningsmæssigt fradrag.
Udover ensretningen af satser vil anbefalingerne fra Skattelovrådet medføre, at kapitalind-
komsten opgøres som et nettobeløb. Ved nettoopgørelse af kapitalindkomst udligner po-
sitiv og negativ kapitalindkomst hinanden med samme skatteværdi. Skatteværdien af en-
keltvise negative indkomster vil således kunne modregnes i andre enkeltvise positive ind-
komster med skattesatser på ca. 37-42 pct. mod kun ca. 25 pct. i dag.
Ensretningen af satser og samtidig mulighed for modregning i året medfører isoleret set
et mindreprovenu som følge af den i alle tilfælde lavere beskatning af fortjeneste og hø-
jere modregningsværdier for tab.
Anbefalingerne fra Skattelovrådet indebærer derudover en tidsmæssig udskydelse af fra-
dragsværdier, idet ikke-udnyttede tab i et år kan fremføres til modregning i efterfølgende
års positive indkomster, hvor negative indkomster i dag udløser et ligningsmæssigt
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om at opgøre de forventede provenumæssige konsekvenser af regeringens nye lagerbeskatning på kryptovaluta
2942668_0003.png
fradrag i samme år. Overgang til lagerbeskatning bevirker herudover en fremrykning af
beskatningen af beholdninger af ikke-realiserede gevinster og tab fra kryptoaktiver. Begge
elementer ændrer grundlæggende ikke på beskatningsgrundlagene men kun tidspunkterne
for beskatning, hvilket isoleret set medvirker til et forholdsvis begrænset merprovenu
som følge af rentevirkningen af lividitetsforskydningen. Lagerbeskatning anslås desuden
at medvirke til et vist engangsprovenu i overgangsåret, da der formodes at være en op-
samling af samlede urealiserede gevinster, der overstiger årets tab.
Det er vanskeligt at skønne over størrelserne af de modsatrettede virkninger ovenfor, da
der ikke foreligger tilgængelige oplysninger i Skattestyrelsen om beholdninger eller ind-
komster fra kryptoaktiver. Set i lyset af, at kryptoaktiver stadig er et forholdsvis begrænset
investeringsområde i Danmark, vurderes Skattelovrådets anbefalinger samlet set, med en
betydelig usikkerhed, at medføre et varigt mindreprovenu af en begrænset størrelse, der
dog ikke kan kvantificeres nærmere.
Side 3 af 3