Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2946710_0001.png
2. december 2024
J.nr. 2024 - 6453
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 61 af 11. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om opgørelse af nuværende og forventede administrationsudgifter til håndhævelse af kryptovalutabeskatning ved indførelse af lagerbeskatning
2946710_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre de nuværende udgifter til administration i forbindelse med at hånd-
hæve reglerne for beskatning af kryptovaluta, samt opgøre hvad disse administrationsud-
gifter forventes at blive i fremtiden, når regeringens forslag om lagerbeskatning af
kryptovaluta er trådt i kraft?
Svar
Efter gældende regler beskattes nogle kryptoaktiver efter reglerne i statsskatteloven, mens
andre kryptoaktiver beskattes efter reglerne i kursgevinstloven.
Beskatningen af såkaldte non-backed kryptoaktiver (fx Bitcoins) sker efter reglerne i stats-
skatteloven. Dette indebærer, at det er investorens subjektive hensigt med investeringen,
der er afgørende for beskatningen. Reglerne indebærer, at beskatningen opgøres ved af-
ståelse af hvert enkelt kryptoaktiv, og at gevinst på kryptoaktiver skal medregnes i den
skattepligtiges personlige indkomst med en skattesats på op til ca. 52 pct., mens tab kan
fradrages som et ligningsmæssigt fradrag med en skatteværdi på ca. 25 pct.
Denne beskatning har bl.a. været årsag til en del kritisk omtale af reglerne i medierne,
da private investorer har oplevet at skulle betale skat, selvom de samlede investeringer har
medført et tab. Skattelovrådet blev på den baggrund anmodet om at udarbejde anbefalin-
ger, som bidrager til en mere hensigtsmæssig beskatning, som tager højde for kryptoakti-
vers særlige karakteristika.
Skattelovrådet har i oktober afleveret deres anbefalinger om den fremtidige beskatning af
kryptoaktiver. Rådets anbefalinger sikrer, at den nugældende asymmetri i beskatningen
fjernes, samtidig med at det gøres lettere for investoren at opgøre og betale den korrekte
skat. Konkret indebærer anbefalingerne, at kryptoaktiver generelt beskattes efter reglerne
for finansielle kontrakter i kursgevinstloven, således at gevinst og tab opgøres efter et la-
gerprincip og
for personer
medregnes til kapitalindkomsten.
Som det fremgår af regeringens lovprogram, er det hensigten
med udgangspunkt i Skat-
telovrådets anbefalinger
at fremsætte et lovforslag om beskatning af kryptoaktiver i
denne samling. Det endelige indhold af lovforslaget er endnu ikke fastlagt. Som følge
heraf foreligger der heller ikke et skøn over de administrative konsekvenser af lovforsla-
get. Et udkast til lovforslag vil i overensstemmelse med den sædvanlige proces for lov-
forslag blive sendt i ekstern høring inden fremsættelsen.
For så vidt angår de administrative omkostninger ved de gældende regler har Skattestyrel-
sen oplyst, at Skattestyrelsen i 2023 havde administrative omkostninger svarende til ca.
16,5 mio. kr. til opgaver i relation til beskatning af kryptoaktiver, herunder til vejledning
og kontrol.
Side 2 af 2