Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2942443_0001.png
25. november 2024
J.nr. 2024 - 8299
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 60 af 8. november 2024 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om at oplyse provenueffekten før og efter adfærd og tilbageløb i 2025 pris- og lønniveau af at fastholde de enkelte nominelle beløbsgrænser, som reguleres efter personskattelovens § 20
2942443_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenueffekten før og efter adfærd og tilbageløb i 2025 pris- og
lønniveau af at fastholde de enkelte nominelle beløbsgrænser, som reguleres efter person-
skattelovens § 20?
Svar
Efter gældende regler reguleres en række beløbsgrænser hvert år efter personskattelovens
§ 20, svarende til den generelle lønudvikling i samfundet to år forud for indkomståret.
Dermed tilstræbes, at provenuet fra personskatterne har den samme reale værdi over tid,
idet der ikke sker en gradvis stramning af skattesystemets progression.
I det følgende er virkningen af en suspension af § 20-reguleringen beregnet i to forskellige
scenarier:
Suspension af regulering af beløbsgrænser alene i 2025, hvorefter reguleringen efter
personskattelovens § 20 genoptages.
Suspension af beløbsgrænser fra 2025 til 2030, hvorefter reguleringen efter person-
skattelovens § 20 genoptages.
Det vurderes, at beregning af yderligere suspension, herunder permanent suspension, vil
medføre så stor stramning af skattesystemets progression, at beregningerne er uden for
modellernes anvendelsesområde.
I 2025 reguleres beløbsgrænserne med 3,9 pct., og ifølge de seneste forudsætninger skal
beløbsgrænserne frem mod 2030 reguleres med 33,0 pct.,
jf. tabel 1.
Af
tabel 1
fremgår den umiddelbare virkning samt virkningen efter tilbageløb og adfærd.
Den umiddelbare virkning af en et-årig suspension af reguleringen i 2025 skønnes at være
et merprovenu på 7,6 mia. kr., mens en suspension af reguleringen frem til 2030 vil med-
føre et umiddelbart merprovenu på 44,4 mia. kr. Efter tilbageløb og adfærd reduceres
disse merprovenuer til hhv. 5,3 mia. kr. og 30,4 mia. kr.
Tabel 1. Provenuvirkninger ved suspension af § 20 reguleringen
2025-niveau
Mindreregulering
Pct.
Nulregulering 2025
Nulregulering 2025-2030
-3,9
-33,0
7,6
44,4
Umiddelbar
provenuvirkning
Virkning
efter tilbageløb
Mia. kr.
5,8
34,3
5,3
30,4
Virkning
efter tilbageløb
og adfærd
Anm.: Beregningerne er foretaget på lovmodellen, der håndterer virkningen af de væsentligste beløbsgrænser i den per-
sonlige indkomstbeskatning. Der er derudover en række beløbsgrænser, der ikke håndteres i lovmodelberegningen. For at
håndtere disse er der beregningsmæssigt forudsat et bidrag svarende til 6 pct. af den umiddelbare virkning fra beløbsgræn-
ser i registreringsafgiften og yderligere 6 pct. fra øvrige beløbsgrænser, der reguleres efter personskattelovens § 20.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2024-niveau og
2030-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra
2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027, august 2023, samt forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse, august
2024.
Side 2 af 2