Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2950725_0001.png
6. december 2024
J.nr. 2024 - 8564
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 59 af 8. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Serdal Benli (SF).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om at redegøre for det statslige provenu ved at fjerne momsfritagelsen på nye udlejningsejendomme
2950725_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for det statslige provenu ved at fjerne momsfritagelsen på nye
udlejningsejendomme? Der henvises til SAU alm. del - endeligt svar på spørgsmål 214
(2023-24).
Svar
Indledningsvis kan jeg oplyse, at de danske momsregler baserer sig på fælles EU-regler i
momsdirektivet. Hovedreglen i de fælles momsregler er, at udlejning er momsfritaget.
Der er imidlertid en række undtagelser fra momsfritagelsen. Dette gælder fx udlejning in-
den for hotelsektoren eller sektorer med tilsvarende opgaver, således som dette er define-
ret i medlemsstaternes lovgivning. Desuden er det anført i direktivet, at medlemsstaterne
kan fastsætte yderligere undtagelser i relation til udlejning af fast ejendom.
Det vurderes ikke at være muligt at ophæve momsfritagelsen for udlejning alene for nye
udlejningsejendomme, idet dette vil udgøre en forskelsbehandling mellem nye og øvrige
udlejningsejendomme. Denne forskelsbehandling vurderes at være i strid med det EU-
retlige princip om afgiftsneutralitet, hvor lignende varer og ydelser, der er i konkurrence
med hinanden, ikke kan behandles forskelligt i afgiftsmæssig henseende. En udlejnings-
ejendom anses som ny, når bygningen opfylder momsreglernes kriterie for nye bygninger.
Kriteriet er beskrevet i SAU alm. del
svar på spm. 213 (2023-24) -
”En
bygning anses som
ny inden første indflytning, men den anses også som ny ved første levering efter indflytning, hvis leveringen
sker mindre end 5 år efter bygningens færdiggørelse. Endvidere anses en bygning, hvor der i væsentligt om-
fang er udført til-og/eller ombygningsarbejde også som ny.”.
Hvorvidt muligheden for at fastsætte yderligere undtagelser fra momsfritagelsen kan for-
tolkes således, at udlejning til boligformål i sin helhed kan gøres momspligtigt, er ikke un-
dersøgt. Med udgangspunkt i Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse skønnes det med
betydelig usikkerhed, at en ophævelse af momsfritagelsen for alle udlejningsejendomme
vil medføre et merprovenu efter tilbageløb på ca. 18 mia. kr. (2025-niveau). Der er ikke
skønnet over adfærdsvirkninger fra fx arbejdsudbud samt andre eventuelle dynamiske
virkninger på provenuet.
Side 2 af 2