Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2944342_0001.png
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 671
Offentligt
27. september 2024
J.nr. 2024 - 6878
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 671 af 6. september 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: MFU spm. om oplyse effekten af en provenuneutral omlægning af rentefradraget, således at forældre kan udnytte deres hjemmeboende (<18-årige) børns ubrugte rentefradrag, hvad angår fradragssatsen under beløbet 50.000 kr., mens fradragsværdien sænkes for renteudgifter over grænsen på 50.000 kr.
2944342_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenueffekten af at lade forældre udnytte deres hjemmeboende
(<18-årige) børns ubrugte rentefradrag, hvad angår fradragssatsen under beløbet 50.000
kr.? Svaret bedes oplyst umiddelbart samt efter tilbageløb og adfærd, samt med effekt på
beskæftigelse, BNP og GINI på 10 deciler. Ministeren bedes yderligere estimere, hvad en
husholdning vil få i øget disponibel indkomst som følge af forslaget, opdelt på boligejere
og ikke-boligejere, samt opdelt på familier med henholdsvis 1, 2, 3 eller 4 hjemmeboende
børn under 18 år.
Svar
Efter gældende regler udgør den skattemæssige fradragsværdi af negativ nettokapitalind-
komst (rentefradraget) ca. 25 pct. (opgjort ekskl. kirkeskat og med en gennemsnitlig kom-
muneskatteprocent).
For negativ nettokapitalindkomst under en beløbsgrænse på 50.000 kr. for ugifte (100.000
kr. for ægtepar) ydes en særlig rentefradragskompensation, der beregnes som 8 pct. af ne-
gativ nettokapitalindkomst på op til 50.000 kr. for ugifte og på op til 100.000 kr. for ægte-
par
1
.
En udvidelse af rentefradragskompensationen, så forældre kan udnytte en ikke-udnyttet
rentefradragskompensation for hjemmeboende børn under 18 år, vil betyde, at for fx et
ægtepar med ét barn vil beløbsgrænsen blive øget fra 100.000 kr. til 150.000 kr. Det vil
øge forældrenes rentefradrag, såfremt deres negative nettokapitalindkomst er tilstrækkelig
stor.
En sådan form for sambeskatning
2
mellem forældre og deres hjemmeboende børn (under
18 år) for så vidt angår rentefradragskompensationen skønnes at medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 750 mio. kr. i 2030 (2024-niveau) og et mindreprovenu efter tilba-
geløb på ca. 580 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Der er ikke opgjort adfærdsvirkning, herunder virk-
ning på arbejdsudbud og BNP, da de økonomiske ministerier ikke aktuelt skønner kon-
kret over de afledte adfærdsvirkninger af en ændring af skatteværdien af negativ nettoka-
pitalindkomst.
Indkomstforskellene målt ved Ginikoefficienten skønnes at være omtrent uændrede.
1
Beløbsgrænsen reguleres ikke, og derfor udhules det maksimale beløb, der kan give det høje rentefradrag, af den nomi-
nelle vækst over tid. Således svarer 50.000 kr. i 2030 til ca. 40.760 kr. i 2024-niveau.
Der er i beregningerne forudsat, at børns eventuelle kapitalindkomst også skal indgå i beregningerne parallelt til sambe-
skatningsreglerne for ægtefæller.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: MFU spm. om oplyse effekten af en provenuneutral omlægning af rentefradraget, således at forældre kan udnytte deres hjemmeboende (<18-årige) børns ubrugte rentefradrag, hvad angår fradragssatsen under beløbet 50.000 kr., mens fradragsværdien sænkes for renteudgifter over grænsen på 50.000 kr.
2944342_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkning af at forældre kan udnytte en ikke-udnyttet rentefradragskompensation for
hjemmeboende børn under 18 år
Decilfordeling
Umiddelbart provenu
Mio. kr.
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Hele befolkningen
-10
-20
-30
-60
-90
-110
-120
-120
-110
-90
-750
Efter tilbageløb
Mio. kr.
-10
-20
-20
-40
-70
-90
-90
-90
-80
-70
-580
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2030 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2023) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2023).
Ændringen skønnes at medføre en stigning i disponibel indkomst for boligejere på 300 kr.
pr. voksen, og for forældre med hhv. 1, 2, 3 og 4 børn en stigning på hhv. 390 kr., 740 kr.,
820 kr. og 600 kr. pr. voksen,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Ændring i disponibel indkomst ved forældre kan udnytte en ikke-udnyttet rentefradragskom-
pensation for hjemmeboende børn under 18 år
Boligejere
Antal barn
0
1
2
3
4
>4
Hele befolkningen
Kr.
10
610
970
1.120
1.160
910
300
Ikke-boligejere
Kr.
0
130
220
190
80
90
30
Hele befolkningen
Kr.
0
390
740
820
600
310
160
Anm.: Ændringen i disponibel indkomst er opgjort som den gennemsnitlige virkning pr. voksen.
Kilde: Se
tabel 1.
Side 3 af 3