Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2944341_0001.png
27. november 2024
J.nr. 2024 - 8447
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 58 af 8. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: MFU spm. om oplyse effekten af en provenuneutral omlægning af rentefradraget, således at forældre kan udnytte deres hjemmeboende (<18-årige) børns ubrugte rentefradrag, hvad angår fradragssatsen under beløbet 50.000 kr., mens fradragsværdien sænkes for renteudgifter over grænsen på 50.000 kr.
2944341_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse effekten af en provenuneutral omlægning af rentefradraget, således
at forældre kan udnytte deres hjemmeboende (<18-årige) børns ubrugte rentefradrag,
hvad angår fradragssatsen under beløbet 50.000 kr., mens fradragsværdien sænkes for
renteudgifter over grænsen på 50.000 kr.? Svaret bedes oplyse effekt på GINI på 10 deci-
ler. Ministeren bedes yderligere estimere, hvad en husholdning vil få i ændret disponibel
indkomst som følge af forslaget, opdelt på boligejere og ikke-boligejere, samt opdelt på
par med henholdsvis 0, 1, 2 eller 3 hjemmeboende børn under 18 år, samt enlige med 0,
1, 2 eller 3 hjemmeboende børn under 18 år. Ministeren bedes også oplyse antal berørte
personer.
Svar
Efter gældende regler udgør den skattemæssige fradragsværdi af negativ nettokapitalind-
komst (rentefradraget) ca. 25,0 pct. (opgjort ekskl. kirkeskat og med en gennemsnitlig
kommuneskatteprocent).
For negativ nettokapitalindkomst under en beløbsgrænse på 50.000 kr. for ugifte (100.000
kr. for ægtepar) ydes en særlig rentefradragskompensation, der beregnes som 8 pct. af ne-
gativ nettokapitalindkomst på op til 50.000 kr. for ugifte og på op til 100.000 kr. for ægte-
par.
1
En udvidelse af rentefradragskompensationen, så forældre kan udnytte en ikke-udnyttet
rentefradragskompensation for hjemmeboende børn under 18 år, vil betyde, at for fx et
ægtepar med ét barn vil beløbsgrænsen blive øget fra 100.000 kr. til 150.000 kr. Det vil
øge forældrenes rentefradrag, såfremt deres negative nettokapitalindkomst er tilstrækkelig
stor.
En sådan form for sambeskatning
2
mellem forældre og deres hjemmeboende børn (under
18 år) for så vidt angår rentefradragskompensationen skønnes at medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 750 mio. kr. i 2030 (2024-niveau) og et mindreprovenu efter tilba-
geløb på ca. 580 mio. kr.,
jf. svar på SAU alm. del - spm. 671.
For en provenuneutral omlæg-
ning sænkes fradragsværdien for negative nettokapitalindkomster over grænsen på 50.000
kr. med 2,5 pct.-point, fra 25,0 til 22,5 pct.,
jf. tabel 1,
der også viser fordelingen af pro-
venu på indkomstdeciler.
Indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten skønnes at være omtrent uændret.
1
Beløbsgrænsen reguleres ikke, og derfor udhules det maksimale beløb, der kan give det høje rentefradrag, af den nomi-
nelle vækst over tid. Således svarer 50.000 kr. i 2030 til ca. 40.760 kr. i 2024-niveau.
Der er i beregningerne forudsat, at børns eventuelle kapitalindkomst også skal indgå i beregningerne parallelt til sambe-
skatningsreglerne for ægtepar.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: MFU spm. om oplyse effekten af en provenuneutral omlægning af rentefradraget, således at forældre kan udnytte deres hjemmeboende (<18-årige) børns ubrugte rentefradrag, hvad angår fradragssatsen under beløbet 50.000 kr., mens fradragsværdien sænkes for renteudgifter over grænsen på 50.000 kr.
2944341_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkning af at forældre kan udnytte en ikke-udnyttet rentefradragskompensation for
hjemmeboende børn under 18 år
Decilfordeling
Umiddelbart provenu
Mio. kr.
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Hele befolkningen
-30
0
10
10
30
40
30
20
-10
-80
0
Efter tilbageløb
Mio. kr.
-20
0
10
10
20
30
20
20
-10
-60
0
Anm.: Det kan forekomme forskelle mellem summen af deciler og hele befolkningen pga. afrunding.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2030 opgjort i 2024- niveau med forud-
sætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2023) og den mellemfristede fremskrivning i 2030- planforløb
grundlag for udgiftslofter
2027 (august 2023).
Ændringen skønnes at medføre en stigning i disponibel indkomst for boligejere på 20 kr.
pr. voksen, og for forældre med hhv. 1, 2 og 3 børn en stigning på hhv. 140 kr., 410 kr.,
500 kr. pr. voksen,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Ændring i disponibel indkomst af at forældre kan udnytte en ikke-udnyttet rentefradrags-
kompensation for hjemmeboende børn under 18 år
Boligejere
Antal børn
0
1
2
3
4
>4
Hele befolkningen
Kr.
-200
220
550
690
640
580
20
Ikke-boligejere
Kr.
-40
50
120
110
10
60
-20
Hele befolkningen
Kr.
-110
140
410
500
310
200
0
Anm.: Ændringen i disponibel indkomst er opgjort som den gennemsnitlige virkning pr. voksen.
Kilde: Se tabel 1.
Side 3 af 3