Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2942670_0001.png
25. november 2024
J.nr. 2024 - 8176
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 57 af 7. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sikre, at brændstoffer, der indgår i test og demonstration af grønne, maritime teknologier og systemer, fremover afgiftsfritages – uanset fremdrivningsform og brændstoftype
2942670_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren sikre, at brændstoffer, der indgår i test og demonstration af grønne, mari-
time teknologier og systemer, fremover afgiftsfritages
uanset fremdrivningsform og
brændstoftype? Der henvises til internt notat fra Danske Maritime af 26. september 2024,
jf. SAU alm. del
bilag 44.
Svar
Danske Maritime har to forslag til, hvordan udviklingen af maritime teknologier, der kan
bidrage til den grønne omstilling af søfarten, kan fremmes.
Danske Maritime foreslår, at
”skibsmotorer under fremstilling”
i mineralolieafgiftslovens § 9,
stk. 6, nr. 2, ændres til
”fremdrivningsformer under fremstilling, herunder maritime teknologier og sy-
stemer i
relation til dette arbejde”.
Desuden foreslår Danske Maritime, at sorte brændstoftyper
skal være afgiftsfri på lige fod med grønne brændstoftyper, når disse indgår i udvikling af
nye grønne løsninger.
Kommentar:
Det fremgår af § 9, stk. 6, nr. 2, i mineralolieafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1349 af
1. september 2020 med senere ændringer, at afgiften godtgøres af
”varer,
der anvendes som
motorbrændstof ved afprøvning af motor til skibe i forbindelse med fremstilling af disse motorer”.
Bestemmelsens henvisning til ”motorbrændstof” følger af, at den gennemfører en
mulig-
hed for afgiftsfritagelse, som findes i energibeskatningsdirektivets art. 15, stk. 1, litra j, der
er afgrænset til afgiftsfritagelse af
”motorbrændstof,
der anvendes til fremstilling, udvikling, afprøv-
ning og vedligeholdelse af (…) skibe.”
Afgiftsfritagelsen i mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 6, nr. 2, er således formuleret i over-
ensstemmelse med den gældende mulighed for afgiftsfritagelse i energibeskatningsdirekti-
vet og kan derfor ikke umiddelbart udvides til andet end motorbrændstof. Der er derfor
ikke aktuelle planer om at ændre formuleringen af denne bestemmelse.
I forhold til anden del af henvendelsen fremgår det af notatet fra Danske Maritime, at det
er muligt at få godtgjort energiafgiften for
”varer, der anvendes som motorbrændstof ved
afprøv-
ning af motorer i skibe i forbindelse med fremstilling af disse motorer”.
Muligheden for at få afgiftsgodtgørelse af energiafgiften gælder for alle typer af motor-
brændstoffer ifm. afprøvning af skibsmotorer, der er under fremstilling. Muligheden af-
hænger ikke af, om der er tale om fossile (sorte) eller ikke-fossile (grønne) motorbrænd-
stoffer.
Der er derimod ikke mulighed for at få godtgjort CO
2
-afgiften i forbindelse med afprøv-
ning af skibsmotorer. CO
2
-afgiftsloven indeholder således ikke hjemmel til godtgørelse af
CO
2
-afgift på varer, der anvendes som motorbrændstof ved afprøvning af motorer i skibe
ifm. fremstilling af disse motorer. Dog vil der som udgangspunkt være afgiftsfritagelse
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sikre, at brændstoffer, der indgår i test og demonstration af grønne, maritime teknologier og systemer, fremover afgiftsfritages – uanset fremdrivningsform og brændstoftype
2942670_0003.png
efter CO
2
-afgiftsloven, hvis der anvendes biobrændstoffer i forbindelse med afprøvning
af skibsmotorer, der er under fremstilling.
Som det fremgår af notatet, vil metanol af syntetisk oprindelse, der stammer fra biomasse,
derfor også være afgiftsfritaget, hvorimod det ikke er tilfældet med den syntetiske meta-
nol, der er af fossil oprindelse.
Jeg er altid lydhør over for forslag, der kan lette udviklingen af nye grønne løsninger. På
den baggrund ser jeg gerne nærmere på, om industrien på dette område har de rette vil-
kår. Forslaget skal dog afvejes mellem på den ene side hensynet til at fremme den grønne
udvikling og på den anden side de administrative, provenumæssige og samfundsmæssige
konsekvenser ved forslaget.
Side 3 af 3