Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2943239_0001.png
26. november 2024
J.nr. 2024 - 7995
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 51 af 4. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 51: MFU spm. om, hvad statens provenutab vil være ved at afskaffe den periodiske afgift på veteranlastbiler og veteranmotorcykler
2943239_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad statens provenutab vil være ved at afskaffe den periodiske af-
gift på veteranlastbiler og veteranmotorcykler?
Svar
I medfør af vægtafgiftsloven skal der efter 35 år fra et køretøjs første registrering betales
vægtafgift, udligningsafgift, privatbenyttelsestillæg og partikeludledningstillæg efter en
nedsat sats svarende til 25 pct. af afgiftens størrelse for tilsvarende køretøjer, som ikke er
veterankøretøjer.
Det skønnes med usikkerhed, at en afskaffelse af de periodiske afgifter for veteranlastbi-
ler og -motorcykler vil medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 10
mio. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenu ved afskaffelse af periodiske afgifter for veteranlastbiler og -motorcykler i 2025
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2025
-13
-10
-10
Anm.: Provenuvirkning er afrundet til nærmeste mio. kr. Det er lagt til grund, at der er indregistreret ca. 54.000 veteranmotorcykler, der i gen-
nemsnit betaler ca. 230 kr. årligt (2025-priser) i vægtafgift. Den nedsatte sats gælder for lastbiler der ikke er afgiftspligtige efter vejbenyttelsesaf-
giftsloven (vejafgiftsloven fra 2025), dvs. lastbiler under 12 ton. Det er lagt til grund, at der er indregistreret ca. 1.100 veteranlastbiler, der i gen-
nemsnit betaler ca. 850 kr. årligt (2025-priser) i vægt- og udligningsafgift. Af det umiddelbare mindreprovenu kan ca. en mio. kr. henføres til
veteranlastbiler. Der er indregnet en arbejdsudbudsvirkning svarende til en selvfinansieringsgrad på ca. 4 pct.
Kilde: Skatteministeriet
Det bemærkes, at lempelsen af de periodiske afgifter for veteranlastbiler og -motorcykler
vil kunne medføre en mindre stigning i importen og indregistreringen af denne type vete-
rankøretøjer i Danmark, samt medføre en substitution fra brug af køretøjer af yngre år-
gange (der er pålagt højere afgifter end veterankøretøjer). Herunder kan der være en be-
grænset CO
2
-effekt, bl.a. da veterankøretøjer typisk har ringere brændstoføkonomi end
yngre tilsvarende køretøjer. Disse adfærdseffekter vurderes dog at være begrænsede, og
beregningsteknisk er der ikke indregnet afledte provenuvirkninger.
Afslutningsvis bemærkes, at periodiske afgifter blandt andet skal ses i lyset af de eksterne
omkostninger forbundet med kørsel. Dette gælder også ift. veterankøretøjer, selvom disse
typisk har et lavere kørselsomfang, ligesom det er et hensyn, at beskatningen ikke tilskyn-
der almindelig brug af veterankøretøjer i stedet for ikke-veterankøretøjer.
Side 2 af 2