Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2931146_0001.png
Samråd i Skatteudvalget 31. oktober 2024
29. oktober 2024
Besvarelse af spørgsmål D af 23. oktober stillet på udvalgets
vegne af Malte Larsen (S), formand
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den
5. november 2024, som er relevante for Skatteudvalget?
Det talte ord gælder
Direktiv om transfer pricing
Formålet med forslaget om transfer pricing er at sikre, at
alle lande i EU har nationale regler om transfer pricing, der
fortolkes ens. Det skal reducere risikoen for dobbeltbe-
skatningskonflikter og medfølgende omkostninger for
virksomheder og skattemyndigheder og forbedre det indre
markeds effektivitet.
Transfer pricing-regler skal forhindre aggressiv skatte-
planlægning, hvor store selskaber flytter overskud fra et
land (fx Danmark) til et andet land (fx et skattely) gennem
koncerninterne transaktioner, fx kunstigt lave priser på
salg til datterselskaber i skattely. Reglernes såkaldte arms-
længdeprincip siger, at koncerninterne transaktioner skat-
temæssigt skal anses for at være sket til priser og vilkår,
som ville være aftalt mellem uafhængige parter.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 31. oktober 2024 om ECOFIN-rådsmøde den 5. november 2024
2931146_0002.png
Forslaget 1) indarbejder armslængdeprincippet i EU-ret-
ten, 2) harmoniserer de vigtigste transfer pricing-regler på
tværs af EU og 3) præciserer status og rolle for OECD’s ret-
ningslinjer for koncerninterne afregningspriser i EU.
Regeringen kan støtte forslagets overordnede formål, men
ser med skepsis på en række elementer og vil ikke kunne
støtte forslaget i sin nuværende form.
Vurderingen er således, at forslaget øger de administrative
byrder for erhvervslivet og Skatteforvaltningen uden væ-
sentligt at reducere antallet af dobbeltbeskatningskonflik-
ter, da alle EU-lande allerede i dag anvender OECD-ret-
ningslinjerne for transfer pricing.
Samtidig er det afgørende for regeringen, at armslængde-
princippet altid svarer til den nyeste version af OECD-
standarden. Forslaget lægger op til, at EU-reglerne først
opdateres med ændringer i OECD-standarden, når der er
enighed i EU.
Det er også problematisk, at EU fremover skal forhandle i
OECD på baggrund af en fælles EU-holdning. Det vil be-
grænse mulighederne for at varetage danske interesser,
hvis vi fx ikke længere vil kunne søge støtte til vores syns-
punkter fra lande uden for EU.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 31. oktober 2024 om ECOFIN-rådsmøde den 5. november 2024
2931146_0003.png
Regeringen er også skeptisk over for at transfer pricing-
reglerne allerede skal finde anvendelse, hvis et selskab fx
ejer 25 pct. af det selskab, de handler med. Det vil føre til
unødvendige byrder, idet et selskab med en lav ejerandel
af et andet selskab ikke har kontrollen med dette selskab
og derfor ikke har så gode muligheder, sammen lignet med
et selskab med høj ejerandel, for at flytte beskatningen af
overskud til lavere beskattede lande. Kontrolgrænsen er
derfor 50 pct. i den danske skattekontrollov.
Moms i den digitale tidsalder (ViDA)
Jeg vil nu orientere om en enkelt sag på ECOFIN 5. no-
vember.
ECOFIN skal igen forsøge at opnå enighed om lovpakken
om moms i den digitale tidsalder, da det ikke er lykkedes
på tidligere rådsmøder, senest på ECOFIN 21. juni 2024.
Pakken består af 1) digitale rapporteringskrav, 2) nye
momsregler for platformsøkonomien, herunder moms-
pligt for korttidsudlejning af ferieboliger via platforme, og
3) én momsregistrering for EU-virksomheder.
Formålet er at modernisere og digitalisere momsystemet
samt håndtere momsudfordringer i platformsøkonomien.
Forslaget
skal
reducere
administrative
byrder
og
omkostninger for virksomheder og bekæmpe momssvig.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 31. oktober 2024 om ECOFIN-rådsmøde den 5. november 2024
2931146_0004.png
Kommissionens forslag lagde op til, at man skulle lægge
moms på ”hotellignende” korttidsudlejning, og dermed
sommerhuse.
Alle de diskuterede kompromisforslag i forhandlingerne
har imidlertid givet landene fuld fleksibilitet til at
bestemme, hvilke typer af korttidsudlejning, der betragtes
som ”hotellignende” og dermed pålægges moms. Derfor
kan danske sommerhuse fortsat momsfritages. Det er vi
naturligvis tilfredse med.
Hvis
et
EU-land
vil
vælger
at
have
moms
korttidsudlejning,
platformene,
der
udbyder
korttidsudlejning i det land, have momsansvar for ydelsen.
Der har i forhandlingerne været uenighed om momsregler
for platformsøkonomien, idet ét land ikke har kunnet
acceptere reglen om at gøre platforme momsansvarlige.
Der er blandt andet blevet drøfteten opt-out model, hvor
man i en tidsbegrænset periode ikke behøver at anvende
reglen. Ingen af disse modeller har dog umiddelbart
kunnet skabe den nødvendige enighed.
Formandskabet har nu fremlagt et nyt kompromisforslag,
der giver EU-landene mulighed for at udskyde reglen om
platformenes momsansvar indtil 1. januar 2030. De lande,
der ønsker at bruge reglen tidligere, kan gøre dette fra 1.
juli 2028.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 31. oktober 2024 om ECOFIN-rådsmøde den 5. november 2024
2931146_0005.png
Det er endnu ikke helt afklaret, om der vil være enighed
om det nye kompromis. Regeringen kan på basis af
mandatet fra Europaudvalget i december sidste år støtte
dette kompromisforslag, en længere udskydelse eller en
alternativ løsning inden for mandatet, som fastholder den
danske momsfritagelse på sommerhuse.
Side 5 af 5