Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2934070_0001.png
11. november 2024
J.nr.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 44 af 28. oktober 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Frederik Bloch Münster (KF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om, hvor langt ministeriet er i arbejdet med at se på, om refusionsordningen for elbiler er indrettet på den mest hensigtsmæssige måde, og hvilke løsninger der er under udarbejdelse
2934070_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor langt ministeriet er i arbejdet med at se på, om refusi-
onsordningen for elbiler er indrettet på den mest hensigtsmæssige måde, og hvilke løsnin-
ger der er
under udarbejdelse? Der henvises til artiklen ”Elbilejere er fanget i grøn støtte-
fælde”, Jyllands-Posten,
den 13. september 2024, hvor det bl.a. fremgår, at skatteministe-
riet er i gang med at undersøge mulighederne for at få flere elbiler frem mod 2030.
Svar
Afgiftssystemet indeholder forskellige begunstigelser, der understøtter udbredelsen af el-
biler og også privates opsætning af solceller. Det gælder bl.a., at der er afgiftsfritagelse for
forbrug af egenproduceret el fra solceller mv., samt den midlertidige refusionsordning
frem til 2030, hvor der gives afgiftsgodtgørelse ned EU’s minimumssats på 0,4 øre pr.
kWh for forbrug af el til opladning af el- og plug-in hybridbiler. Dette skal ses i forhold
til, at husholdningers elforbrug i udgangspunkt er pålagt almindelig elafgift.
Med den gældende særordning kan ladeoperatører på visse betingelser få godtgjort elafgif-
ten bortset fra 0,4 øre pr. kWh af elektricitet forbrugt til opladning af registrerede elbiler,
hvis ladestanderen drives for virksomhedens risiko og regning, og virksomheden er invol-
veret i driften heraf. Det er en betingelse for at opnå godtgørelse, at det kan dokumente-
res, at den afgiftspligtige elektricitet er forbrugt til opladning af en elbil via ladestanderen,
og at afgiften faktisk er betalt. Særordningen kan udnyttes i forbindelse med et abonne-
ment, hvor en husstand med elbil køber opladningsydelse hos en virksomhed, hvilket gi-
ver en afgiftsfordel, da husstandens elforbrug i udgangspunkt er pålagt almindelig elafgift.
Særordningen udløber ved udgangen af 2030.
Det gælder ligeledes, at elektricitet, der fremstilles af vedvarende energi som fx solenergi,
er afgiftsfritaget, hvis elektriciteten forbruges af producenten selv. Fritagelsen for elafgift
påvirkes ikke af, hvad producenten selv forbruger elektriciteten til, herunder til egen elbil-
opladning.
En ladeoperatør kan ikke få refunderet elafgift på vegne af en privatkunde, når kunden
har etableret et solcelleanlæg med mulighed for produktion af afgiftsfritaget elektricitet på
den samme adresse. Årsagen er, at opladningen i disse tilfælde ikke udelukkende er sket
med elektricitet, hvoraf der er afregnet elafgift. Det er således ikke muligt at dokumentere,
i hvilket omfang der er anvendt elektricitet til opladningen, hvoraf der er afregnet afgift.
En tilpasning af ordningen, der gør det muligt at opnå begge afgiftsfordele, vil være en
udvidelse af adgangen til lav elafgift, og generelt vil sådanne udvidelser kræve finansiering.
Hertil er det bl.a. en central overvejelse, hvad det vil kræve at administrere en ændret ord-
ning.
Regeringen har et ønske om at fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark, og
det fremgår af regeringsgrundlaget, at mulighederne for at øge ambitionerne på antallet af
rene elbiler skal undersøges. Det vil i den sammenhæng være relevant at se på, hvordan
situationen for elbilejere med solcelleanlæg bedst håndteres.
Side 2 af 2