Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2936649_0001.png
14. november 2024
J.nr. 2024 - 7772
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 41 af 25. oktober 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om at oplyse, hvad den faste- samt variable sats på tinglysningsafgiften skulle være, hvis man provenuneutralt vil harmonisere de nuværende tre systemer (skøde, pant i fast ejendom samt pant i biler m.v.) til ét system
2936649_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad den faste- samt variable sats på tinglysningsafgiften skulle
være, hvis man provenuneutralt vil harmonisere de nuværende tre systemer (skøde, pant i
fast ejendom samt pant i biler m.v.) til ét system? Ministeren bedes redegøre for de forde-
lingsmæssige konsekvenser heraf.
Svar
Tinglysningsafgift betales bl.a. ved tinglysning af ejerskifte af fast ejendom og pant i fast
ejendom mv. I de fleste tilfælde består afgiften af en fast og en variabel afgift. Ved tinglys-
ning af ejerskifte af fast ejendom (skøder) er den faste afgift 1.850 kr., mens den variable
afgift er 0,6 pct. af ejerskiftesummen. Ved tinglysning af pant i fast ejendom udgør den
faste afgift 1.825 kr. og den variable afgift 1,45 pct. af det pantsikrede beløb. Ved tinglys-
ning af pant i biler mv. er den faste afgift 1.850 kr. og den variable afgift 1,5 pct. af det
pantsikrede beløb.
En provenuneutral harmonisering af afgiftssatserne vil indebære, at den faste og variable
afgift skal være ens på tværs af sagstyper, samtidig med at det samlede provenu herfra
fastholdes. Der vil potentielt kunne findes flere kombinationer af fast og variabel afgift,
som ville resultere i et uændret provenu, og de fordelingsmæssige konsekvenser vil bl.a.
afhænge af den valgte vægtning heraf. En provenuneutral harmonisering må dog umid-
delbart forventes at medføre, at afgiften i forbindelse med tinglysning af pant i henholds-
vis bil og hus vil blive lavere, mens afgiften i forbindelse med tinglysning af ejerskifte af
fast ejendom vil blive højere.
Skatteforvaltningen har ikke oplysninger, der kan lægges til grund for en opdeling af pro-
venu fra tinglysningsafgiften på sags- og dokumenttyper. Det er derfor umiddelbart ikke
muligt at opdele provenuet fra tinglysningsafgiften på fx pantebreve og skøder, hvorfor
det heller ikke er muligt med nogen rimelig sikkerhed at skønne over en provenuneutral
omlægning af afgifterne.
Skatteministeriet har efterspurgt oplysningerne hos Tinglysningsretten. Disse foreligger
ikke indenfor svarfristen, men Skatteministeriet vil eftersende et uddybende svar, såfremt
det på den baggrund bliver muligt at foretage den efterspurgte vurdering af provenueffek-
terne.
Side 2 af 2