Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2938429_0001.png
18. november 2024
J.nr. 2024 - 7772
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 40 af 25. oktober 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 40: MFU spm. om at oplyse provenueffekten ved rentefrit at fastfryse den variable del af tinglysningsafgiften ved køb af fast ejendom og betale den ved salg
2938429_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenueffekten ved rentefrit at fastfryse den variable del af tinglys-
ningsafgiften ved køb af fast ejendom og betale den ved salg?
Svar
Tinglysningsafgift betales bl.a. ved tinglysning af ejerskifte af fast ejendom og pant i fast
ejendom mv. I de fleste tilfælde består afgiften af et fast og en variabel afgift. Ved tinglys-
ning af ejerskifte af fast ejendom er den faste afgift 1.850 kr., mens den variable afgift er
0,6 pct. af ejerskiftesummen. Ved tinglysning af pant i fast ejendom udgør den faste afgift
1.825 kr. og den variable afgift 1,45 pct. af det pantsikrede beløb.
Det er i den følgende beregning lagt til grund, at den foreslåede fastfrysning alene omfat-
ter den variable afgift af tinglysning af ejerskifte. Der vil dermed stadig skulle betales fast
afgift på 1.850 kr. ved ejerskifte, ligesom tinglysningsafgiften ved tinglysning af pant i fast
ejendom ikke påvirkes.
Afgrænsningen skyldes, at der også tinglyses pant (og dermed betales tinglysningsafgift),
hver gang yderligere gæld i en ejendoms friværdi optages, eller et lån omlægges. Det er
ikke umiddelbart muligt at opgøre fordelingen af tinglyste pantebreve, der vedrører hen-
holdsvis anskaffelse af ejendom og låneomlægning i allerede erhvervet ejendom mv.
Det er lagt til grund, at initiativet kun vil omfatte privates køb af ejerbolig, herunder ejer-
lejligheder, enfamiliehuse og sommerhus. Der er stor usikkerhed forbundet med at
skønne over antallet af årlige bolighandler. På baggrund af Danmarks Statistiks Ejen-
domsstatistik er det lagt til grund, at der handles ca. 69.000 boliger om året. På baggrund
af dette, samt prisdata fra Finans Danmark, skønnes indtægten fra den variable del af
tinglysningsafgiften fra disse private ejerskifter at udgøre knap 1,2 mia. kr. årligt.
Hvis der indføres en rentefri fastfrysning af den variable del af afgiften i forbindelse med
tinglysning af ejerskifte af fast ejendom, vil der derfor i ikrafttrædelsesåret opstå et tilsva-
rende umiddelbart mindreprovenu, hvis det beregningsteknisk antages, at ingen af de
købte boliger sælges igen samme år. Dette mindreprovenu vil gradvist aftage over tid, i
takt med at de handlede boliger sælges igen, og betalingen af tinglysningsafgiften forfal-
der. Tiltaget vil være fuldt indfaset, når alle udskudte betalinger fra ikrafttrædelsesåret er
realiseret. Der vil dog fortsat være et mindreprovenu som følger af, at afgiften beregnes
på baggrund af prisen ved købstidspunktet og udskydes rentefrit til salgstidspunktet.
På baggrund af Ejendomsskattemodellen anvender Skatteministeriet en beregningsteknisk
antagelse om, at ca. 3,65 pct. af alle boliger sælges årligt. Hermed skønnes det, at ca. 2.500
af de 69.000 boliger, der blev solgt i ikrafttrædelsesåret, årligt bliver solgt igen i de efter-
følgende år.
Under disse forudsætninger skønnes det med betydelig usikkerhed, at initiativet i 2026 vil
medføre et mindreprovenu på ca. 1.175 mio. kr. (2025-niveau), og ca. 1.000 mio. kr. efter
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 40: MFU spm. om at oplyse provenueffekten ved rentefrit at fastfryse den variable del af tinglysningsafgiften ved køb af fast ejendom og betale den ved salg
2938429_0003.png
tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Mindreprovenuet vil aftage over tid, med et varigt mindre-
provenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 375 mio. kr.
Tabel 1. Provenueffekt ved fastfrysning af den variable del af tinglysningsafgiften ved tinglysning af
ejerskifte af fast ejendom
Mio. kr. (2025 niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
1
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2026
-1.175
-1.025
-1.000
2027
-1.125
-1.000
-950
2028
-1.125
-975
-950
2029
-1.100
-975
-925
Varigt
-450
-400
-375
Anm: Afrundet til nærmeste 25 mio. kr.
1) Der er anvendt en vægtet tilbageløbssats på ca. 12 pct. baseret på fordelingen af realkreditudlån til hhv. husholdninger
og ikke-finansielle virksomheder ifølge Nationalbanken.
2) Der er ikke taget højde for, at fastfrysningen af tinglysningsafgiften kan påvirke antallet af ejendomshandler. Der er lige-
ledes ikke taget højde for eventuelt afledt virkning på løbende ejendomsskatter. Arbejdsudbuddet forudsættes at udgøre 4
pct., svarende til selvfinansieringsgraden ved en lempelse af AM-bidraget. Det er beregningsteknisk lagt til grund, at initiati-
vet træder i kraft januar 2026. Den mulige implementering vil dog skulle konsolideres nærmere.
Kilde: Danmarks Statistik, Finans Danmark og Skatteministeriet
Initiativet forventes at være forbundet med administrative omkostninger for både Skatte-
forvaltningen og Tinglysningsretten.
Side 3 af 3