Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2996887_0001.png
Tale
26. marts 2025
J.nr. 2024 - 747
Samrådsspørgsmål G (SAU alm. del)
Kontor:
Miljø, Energi og Motor
[MEM]
Initialer:
Tale til besvarelse af spørgsmål G den 26. marts 2025
Spørgsmål G
Vil ministeren redegøre for Skatterådets afgørelse om, at der
ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egen-
produktion af elektricitet fra solceller, samt oplyse hvilke
konkrete initiativer ministeren vil tage for at genetablere den
hidtidige ordning, så ejere af elbiler med egenproduktion af
vedvarende el kan få afgiftsrefusion for den el, de modtager
gennem elnettet, så ejerne ikke straffes for at medvirke til den
grønne omstilling?
ALy
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. marts 2025 om Skatterådets afgørelse om, at der ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egenproduktion af elektricitet fra solceller
2996887_0002.png
Svar
Tak for invitationen til det her samråd om refusionsordnin-
gen for elafgift på opladning af elbiler og de udfordringer,
den rejser for særligt solcelleejere.
Det er et område, der optager mig meget.
Og
jeg forstår godt,
at mange tænker, at det virker helt molboagtigt, at refusion af
el-afgiften, når man lader sin bil op derhjemme, ikke gælder
for borgeren i en husstand med solcelleanlæg.
Derfor har embedsfolkene i Skatteministeriet også i noget
tid arbejdet intenst på at finde en ny model.
Inden jeg kommer ind på den, vil jeg dog gerne forklare
lidt om, hvordan systemet er i dag.
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. marts 2025 om Skatterådets afgørelse om, at der ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egenproduktion af elektricitet fra solceller
2996887_0003.png
[Afgiftssystemet i dag]
Grundprincippet i elafgiftsloven er, at husholdninger betaler
fuld afgift af deres elforbrug.
For at understøtte udbredelsen af elbiler blev der i 2012 ind-
ført en særordning om refusion af elafgift på opladning af el-
biler. Det er den refusionsordning, vi kender i dag.
Efter særordningen kan ladeoperatøren få godtgjort elafgiften
bortset fra 0,4 øre pr. kWh af den elektricitet, der er brugt til
opladning af en elbil eller en plug-in hybrid. Det forudsætter
dog, at ladestanderen drives for virksomhedens risiko og reg-
ning, og at virksomheden er involveret i driften heraf.
Det er altså ikke elbilejeren, men ladeoperatøren, der kan få
godtgjort elafgiften. Men ladeoperatøren kan vælge at videre-
fakturere refusionen til elbilejeren.
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. marts 2025 om Skatterådets afgørelse om, at der ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egenproduktion af elektricitet fra solceller
2996887_0004.png
Ordningen udløb oprindeligt den 31. december 2015, men er
blevet forlænget flere gange. Ordningen løber indtil den 31.
december 2030.
Refusionsordningen har positive effekter for elbilsejerne.
Men det kan jo ikke være rigtigt, at den borger, der både har
solcelleanlæg og elbil, ikke har mulighed for at få samme lave
el-afgift som elbilejeren uden solcelleanlæg. Her taler vi jo
netop om en borger, der gør en indsats og bidrager til et
grønnere og mere fossilfrit samfund.
[Skatterådets afgørelser]
Skatterådet, som jo bistår Skatteforvaltningen ved forvaltnin-
gen af lovgivningen, har dog ikke i de konkrete sager, der er
blevet forelagt rådet, kunnet bekræfte, at en ladeoperatør kan
få godtgjort elafgift på opladning af en elbil, hvor elbilkunden
også producerede elektricitet på eget solcelleanlæg.
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. marts 2025 om Skatterådets afgørelse om, at der ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egenproduktion af elektricitet fra solceller
2996887_0005.png
Med andre ord: ejere af el-biler med egenproduktion af elek-
tricitet fra solceller kan i praksis ikke få refusion af elafgift.
Samrådsspørger har anmodet om en redegørelse af Skatterå-
dets afgørelse om denne problemstilling. Her har jeg modta-
get dette bidrag fra Skattestyrelsen.
Nu læser jeg op fra Skattestyrelsens bidrag:
[citat]
”Skatterådets
afgørelse, offentliggjort som
SKM2024.367.SR,
vedrører særordningen for elbiler med afgiftslempelse af elaf-
giften, og spørgsmålet om, hvorvidt denne særordning gæl-
der, hvis husstanden har afgiftsfritaget solcelleanlæg.
Efter særordningen for elbiler kan ladeoperatører, der mod
vederlag stiller ladestandere til rådighed for privatkunder, på
visse betingelser få godtgjort elafgiften af den elektricitet, der
er brugt til opladning af kundernes elbiler via ladestanderne.
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. marts 2025 om Skatterådets afgørelse om, at der ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egenproduktion af elektricitet fra solceller
2996887_0006.png
Der sker godtgørelse af hele elafgiften bortset fra 0,4
øre/kWh.
Udover særordningen for elbiler findes der en særordning
med afgiftsfritagelse for elektricitet, som er produceret på sol-
celleanlæg eller andre VE-anlæg i husstande. Der er visse be-
tingelser, der skal være opfyldt, for at husstandene kan omfat-
tes af afgiftsfritagelse. Der er teknisk set tale om to ordninger.
Ifølge den ene er der afgiftsfritagelse, når elektriciteten for-
bruges direkte af producenten selv. Ifølge den anden er der
afgiftsfritagelse, når der først sker ”lagring” af den produce-
rede VE-elektricitet på det kollektive elnet, og elektriciteten
efter ”lagring” forbruges af producenten via det kollektive el-
net. Denne ordning kaldes for nettomålerordningen.
Det er muligt for en husstand både at have en elbil og et sol-
celleanlæg. På den baggrund kan der opstå en problemstilling
med, om særordningen for elbiler kan kombineres med sær-
ordningen for VE-anlæg.
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. marts 2025 om Skatterådets afgørelse om, at der ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egenproduktion af elektricitet fra solceller
2996887_0007.png
Skatterådet har i to afgørelser afgjort, at en ladestanderopera-
tør ikke kunne opnå refusion af elafgift i tilfælde, hvor elbil-
kunden samtidig havde et solcelleanlæg.
Skatterådet har i
SKM2024.367.SR
truffet afgørelse om, at
der i den konkrete situation ikke kunne opnås refusion af el-
afgift efter særordningen for elbiler kombineret med et af-
giftsfritaget solcelleanlæg, der er uden for nettomålerordnin-
gen. Ud fra de faktiske forhold i sagen kunne det ikke fast-
lægges med sikkerhed, at der var betalt elafgift af elforbruget i
spørgers ladestandere. Der var derfor ikke sikkerhed for, at
der ikke blev ydet refusion af en afgift, der ikke var betalt.
Skatterådet har også i en anden sag, offentliggjort som
SKM2018.220.SR,
truffet afgørelse om, at særordningen for
elbiler ikke kunne anvendes i kombination med et afgiftsfrit
solcelleanlæg under nettomålerordningen. Det skyldes, at det
ikke var muligt at registrere, om der var tale om afgiftsfri
elektricitet fra solcellerne eller afgiftspligtig elektricitet fra det
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. marts 2025 om Skatterådets afgørelse om, at der ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egenproduktion af elektricitet fra solceller
2996887_0008.png
kollektive net til ladestanderen. Det kunne således ikke doku-
menteres, at der var betalt fuld afgift af den elektricitet, der
blev søgt om godtgørelse for i henhold til særordningen for
elbiler.”
Citat slut.
Sagens kerne er altså, at man ikke med sikkerhed kan sige, om
elbilen i en husstand med solcelleanlæg kun er blevet opladet
med strøm fra det kollektive net, hvoraf der er betalt elafgift.
Eller om der også er brugt hjemmeproduceret strøm til op-
ladningen fra solcelleanlægget, som er afgiftsfri.
Hvis der derfor gives refusion af elafgift for opladning, hvor
en del af strømmen kommer fra egenproduktion af el, der er
afgiftsfri, så har staten refunderet en afgift, der aldrig er ble-
vet betalt.
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. marts 2025 om Skatterådets afgørelse om, at der ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egenproduktion af elektricitet fra solceller
2996887_0009.png
Som sagt synes jeg selvfølgelig, at det er et problem, at borge-
ren med el-bil og hjemmeproduceret strøm fra solceller ikke
får samme lave afgift som andre el-bilejere.
[Andre uhensigtsmæssigheder]
Udover det åbenlyse problem med solceller har refusionsord-
ningen også medført andre uhensigtsmæssigheder, som jeg
gerne vil have løst.
Konkurrencerådet offentliggjorde den 14. december 2023 en
analyse, der konkluderer, at markedet for opladning af elbiler
ikke er velfungerende set fra et konkurrenceperspektiv.
Det skyldes bl.a., at forbrugerne har svært ved at navigere på
markedet, fordi priser og abonnementsordninger er vanske-
lige at gennemskue. Forbrugerne afsøger kun i begrænset om-
fang markedet og skifter relativt sjældent udbyder.
Her påpeger Konkurrencerådet, at refusionsordningen svæk-
ker konkurrencen på lademarkedet og bidrager til at skabe et
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. marts 2025 om Skatterådets afgørelse om, at der ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egenproduktion af elektricitet fra solceller
2996887_0010.png
lademarked præget af abonnements- og serviceaftaler
der
som nævnt er svært at navigere i.
Det kan vi få løst, hvis vi indfører en bimålerordning
en
ordning, som jeg vil uddybe om lidt.
[Genetablering af hidtidig ordning]
Samrådsspørgeren spørger også til, om man kan genetablere
den hidtidige ordning, hvor elbilejere med egenproduktion af
vedvarende el kunne få refusion.
Hertil kan jeg oplyse, at den nuværende refusionsordning
blev indført i 2012, og at loven ikke er blevet ændret, udover
at ordningen er blevet forlænget.
Jeg vil derfor gerne afkræfte, at der tidligere har været en an-
den udgave af ordningen, der har håndteret situationen med
elbilejere med solcelleanlæg på en anderledes måde end i dag.
Det har der ikke. Det er altså ikke lovgivningen, der er æn-
dret.
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. marts 2025 om Skatterådets afgørelse om, at der ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egenproduktion af elektricitet fra solceller
2996887_0011.png
[Bimålermodel]
På grund af de udfordringer jeg har nævnt her, har jeg bedt
Skatteministeriets embedsværk om at finde en model, der lø-
ser problemerne.
Løsningen er landet på en bimålermodel, hvor man ved hjælp
af målere i ladestandere kan få afgiftsnedsættelse for præcis
den elektricitet, der anvendes til opladning af elbilen.
Med bimålermodellen vil det være elbilejeren, der får den di-
rekte afgiftsnedsættelse, og elbilejeren vil derfor ikke længere
være afhængig af en ladeoperatør for at få afgiftsnedsættelsen.
Først og fremmest vil modellen betyde, at den elbilejer, der
har egenproduktion af elektricitet ved solcelleanlæg, kan op-
lade sin elbil med elektricitet med lav afgift som alle andre el-
bilejere.
Ordningen vil også være mere gennemskuelig for elbilejeren
og afhjælpe konkurrenceproblematikken.
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. marts 2025 om Skatterådets afgørelse om, at der ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egenproduktion af elektricitet fra solceller
2996887_0012.png
Skatteministeriet er sammen med andre gode kræfter i gang
med at fastlægge de tekniske og administrative aspekter af
ordningen, hvorfor jeg ikke kan oplyse nærmere om disse
forhold. Men jeg er optaget af, at vi får lavet en god og solid
ordning.
Og så vil jeg naturligvis inddrage Folketingets partier, inden
der fremsættes et lovforslag om en ordning.
Tak for ordet!
Side 12 af 12