Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2999365_0001.png
2. april 2025
J.nr. 2025 - 2405
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 268 af 12. marts 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 268: MFU spm. om at tilvejebringe en oversigt over de økonomiske konsekvenser efter tilbageløb og adfærd ved at hæve fradraget fra 60 pct. til 65, 70, 75, 80, 85, 90, 95 og 100 pct., jf. aftalen om inflationshjælp om at forhøje standardfradraget for dagplejere og private børnepassere fra 60 til 68 pct. i 2023
2999365_0002.png
Spørgsmål
Med aftalen om inflationshjælp fra 10. februar 2023 forhøjes standardfradraget for dag-
plejere og private børnepassere fra 60 til 68 pct. i 2023. Vil ministeren tilvejebringe en
oversigt over de økonomiske konsekvenser efter tilbageløb og adfærd ved at hæve fradra-
get fra 60 pct. til 65, 70, 75, 80, 85, 90, 95 og 100 pct.?
Svar
Standardfradraget for dagplejere udgør i dag 60 pct. af den skattepligtige del af dagpleje-
vederlaget. Dagplejeren kan selv vælge, om han/hun vil fratrække de dokumenterede fak-
tiske udgifter forbundet med erhvervelsen af indkomsten eller gøre brug af standardfra-
draget på 60 pct. af dagplejevederlaget (fratrukket arbejdsmarkedsbidrag og bidrag til
ATP).
Standardfradraget for dagplejere er et ligningsmæssigt fradrag med en skatteværdi på ca.
25,7 pct. (inkl. kirkeskat) i en gennemsnitskommune. Fradraget er indført for at spare
både dagplejere og skattemyndigheder tid og ressourcer til dokumentation og regnskab
samt kontrol heraf.
En forhøjelse af standardfradraget for dagplejere fra 60 pct. til 65 pct. skønnes at medføre
et umiddelbart mindreprovenu på ca. 45 mio. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb på
ca. 35 mio. kr. i 2025 (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Tabel 1 viser endvidere provenuvirknin-
gerne af at hæve standardfradraget til de øvrige nævnte satser.
Tabel 1. Provenuvirkninger ved at forhøje standardfradraget for dagplejere i 2025.
Sats i pct.
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
65
45
35
70
90
70
75
135
105
80
180
140
85
225
175
90
275
210
95
320
245
100
365
280
Anm.: Afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Der er ikke indregnet adfærdsvirkninger, jf. regnemetoden som anvendt til provenu-
beregningerne i forbindelse med arbejdet med Ekspertgruppen for Fremtidens Erhvervsstøtte. Se
Særligt fradrag for dag-
plejere (dagplejerfradrag).
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
Side 2 af 2