Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2996865_0001.png
28. marts 2025
J.nr. 2025 - 2073
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 260 af 5. marts 2025 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om, hvad det vil koste at give virksomheder fuld momsafløftning for erhvervsmæssige restaurationsydelser
2996865_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af besvarelsen SAU alm. del - spørgsmål nr. 318 (folketings-
året 2017-18) opdatere provenuskønnet for, hvad det vil koste at give virksomheder fuld
momsafløftning for erhvervsmæssige restaurationsydelser? Ministeren bedes endvidere
redegøre for de økonomiske og erhvervsmæssige effekter ved at indføre ret for virksom-
heder til at fradrage henholdsvis 50 pct. og 75 pct. af momsen på restaurationsbesøg?
Svaret bedes indeholde både de skønnede provenueffekter efter tilbageløb og adfærd
samt en vurdering af de forventede effekter på erhvervsturismen.
Svar
Momspligtige virksomheder har efter gældende regler fradrag for 25 pct. af momsen på
restaurationsbesøg. Det er en forudsætning, at udgifterne til restaurationsbesøg er af
streng erhvervsmæssig karakter. Det begrænsede fradrag er blandt andet begrundet i, at
erhvervsmæssige restaurationsbesøg indeholder et element af privat forbrug.
En forhøjelse af den eksisterende fradragsret til 50 pct. skønnes at medføre et mindrepro-
venu på ca. 1,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd (2025-niveau), mens en forhøjelse til 75
pct. skønnes at medføre et mindreprovenu på ca. 2,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. Tabel 1.
Fuld fradragsret for restaurationsydelser skønnes at medføre et mindreprovenu
på ca. 3,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 1. Provenuvirkning ved justering af virksomheders fradragsret for restaurationsmoms
Mia. kr. (2025-niveau)
Forhøjet fradragsret til 50 pct.
Forhøjet fradragsret til 75 pct.
Fuld fradragsret
Kilde: Skatteministeriet
Umiddelbart
provenu
-1,2
-2,3
-3,5
Provenu efter
tilbageløb
-1,1
-2,2
-3,3
Provenu efter
tilbageløb og
adfærd
-1,3
-2,5
-3,8
En forhøjelse af fradragsretten vil medføre et fald i prisen på erhvervsmæssigt brug af re-
staurationsydelser, hvilket forventes at medføre et øget forbrug for både danske og uden-
landske virksomheder. En eventuel stigning i aktivitet og beskæftigelse i restaurations-
branchen (og tilstødende brancher) sker imidlertid på lidt længere sigt på bekostning af
beskæftigelse i andre brancher, hvorfor der isoleret set ikke forventes en nævneværdig ef-
fekt på beskæftigelsen. Der vil dog være en positiv effekt på arbejdsudbuddet, som følge
af, at de danske virksomheder nedvælter den reducerede momsbelastning helt eller delvist
i lønningerne.
Forslaget vil også sænke prisen på restaurationsbesøg for udlændinge, der alligevel ville
have foretaget erhvervsmæssige køb af restaurationsydelser i Danmark. Bortfaldet af pro-
venu herfra udgør et tab af indkomst for Danmark, idet den modgående finansiering (i
form af fx en personskattelettelse eller en reduktion af offentlig service) vil belaste danske
borgere.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om, hvad det vil koste at give virksomheder fuld momsafløftning for erhvervsmæssige restaurationsydelser
2996865_0003.png
Idet restaurationsydelser af erhvervsmæssig karakter indeholder en grad af privat forbrug,
vil virksomhederne få en øget tilskyndelse til delvist at erstatte lønkompensation med re-
staurationsydelser, hvilket skønnes at påvirke provenuet fra moms og indkomstskat nega-
tivt. Samlet medfører det en negativ adfærdsvirkning på provenuet,
jf. Tabel 1.
Som nævnt, forventes tiltaget at medføre et øget forbrug for både danske og udenlandske
virksomheder. Det er dog ikke umiddelbart muligt at vurdere, i hvilket omfang det even-
tuelt vil påvirke erhvervsturismen i form af flere erhvervsrejsende fra udlandet til Dan-
mark.
Side 3 af 3