Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2937133_0001.png
14. november 2024
J.nr. 2024 - 7695
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 26 af 18. oktober 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: MFU spm. om en afgift på afbrænding og pyrolyse af dansk træ, halm og biogasrestfibre svarende til disse ressourcers alternative økonomiske værdi i Danmarks LULUCF-regnskab
2937133_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om en afgift på afbrænding og pyrolyse af dansk træ, halm og bio-
gasrestfibre svarende til disse ressourcers alternative økonomiske værdi i Danmarks LU-
LUCF-regnskab
hvis de i stedet efterlades i skoven eller udbringes på landbrugsjord
vil sikre en mere samfundsøkonomisk hensigtsmæssig anvendelse af disse ressourcer?
Svar
Det lægges til grund, at der spørges til prissætning af den alternative CO
2
-effekt i LU-
LUCF-sektoren ved afbrænding og pyrolyse af dansk biomasse i form af træ, halm eller
biogasrestfibre.
Vedr. opgørelsen af LULUCF-regnskabet er der indhentet bidrag fra Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet:
”I overensstemmelse med IPCC’s retningslinjer opgøres der ikke udledninger ved afbræn-
ding af vedvarende energiressourcer, herunder træ og anden biomasse. En afgift på af-
brænding af træ og anden biomasse vil således ikke være en afgift, der afspejler udled-
ningskilderne i Danmarks LULUCF-regnskab. For træ opgøres udledningen i skovsekto-
ren på baggrund af nettotilvæksten, dvs. kombinationen af tilvækst og hugst af skoven.
Der indregnes efterfølgende en negativ udledning i kategorien høstede træprodukter, hvis
træet ikke afbrændes, men anvendes til møbler, byggemateriale eller øvrige træprodukter.
Tilsvarende gør sig gældende ift. halm og biogasrestfibre, der udbringes eller efterlades på
marken, og opbygning af kulstofpulje kan midlertidigt give anledning til negative udled-
ninger, der opgøres under landbrugsjorders kulstofpulje i LULUCF-sektoren. Der vil
imidlertid også være lattergasudledninger som følge af nedbrydningen af det organiske
materiale på marken, som opgøres under afgrøderester i landbrugssektoren, der skal mod-
regnes lagringseffekten i LULUCF-sektoren. Biokul produceret ved pyrolyse, opgøres li-
geledes som negative udledninger under landbrugsjorders kulstofpulje i LULUCF-sekto-
ren, da biokullet forudsættes at udbringes på landbrugsjord.”
Teoretisk vil en ensartet CO
2
e-afgift
på tværs af alle udledningskilder, inklusive ”negativ”
afgift (dvs. tilskud) på negative udledninger, som udgangspunkt medføre de samfunds-
økonomiske billigste CO
2
e-reduktioner. Dette vil som udgangspunkt tilsige CO
2
e-afgift
også på nettoudledninger i LULUCF-sektoren, eller evt. dele heraf. I en opgørelse af sam-
fundsøkonomiske omkostninger skal imidlertid indregnes administrative omkostninger.
Ved indførelse af afgifter (eller tilskud) bør derfor foretages afvejning af de administrative
omkostninger ift. den opnåede klimaeffekt.
En afgift forudsætter, at der i praksis opgøres et afgiftsgrundlag for hver enkelt virksom-
hed omfattet af afgiften. Når der vil være høje administrationsomkostninger forbundet
med at opgøre et retvisende grundlag for den enkelte virksomhed, kan det således være
samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt at undlade at lægge afgift på visse udledningskilder.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: MFU spm. om en afgift på afbrænding og pyrolyse af dansk træ, halm og biogasrestfibre svarende til disse ressourcers alternative økonomiske værdi i Danmarks LULUCF-regnskab
2937133_0003.png
En afgift på udledning i skovsektoren, eller på dele heraf, ville være yderst vanskelig at ad-
ministrere og kontrollere i praksis. Det skal ses i lyset af, at der fx vil skulle opgøres et af-
giftsgrundlag for hver enkelt lodsejer med skov. Det må således formodes, at der ville
være væsentlige administrationsomkostninger. Ekspertgruppen for en grøn skattereform
har ikke anbefalet afgift på udledning i skovsektoren.
For halm og biogasrestfibre, der udbringes på landbrugsjord, har disse en begrænset og
midlertidig lagringseffekt, hvorfor der er et meget lille potentiale for CO
2
-reduktioner. Set
i forhold til at det samtidig må formodes, at der ville være væsentlige administrationsom-
kostninger ved en afgiftsregulering, vurderes det umiddelbart at være samfundsøkono-
misk hensigtsmæssigt ikke at afgiftsregulere udledninger fra halm og biogasrestfibre. Ek-
spertgruppen for en grøn skattereform har ikke inkluderet udbringning af halm og biogas-
restfibre på marken i deres anbefalinger til afgiftsmodeller.
I
Aftale om et Grønt Danmark
er det aftalt, at der afsættes en tilskudspulje på 10 mia. kr. til
lagring af biokul produceret ved pyrolyse frem mod 2045, som skønnes at give reduktio-
ner for 0,3 mio. ton CO
2
i 2030. Ved beregninger af CO
2
-effeker og skyggepriser for bio-
kul modregnes det CO
2
-optag/negative udledning, der vil være ved at udbringe biomas-
sen på marken i stedet for at lave den til biokul.
Samtidig er det aftalt at øge CO
2
-optaget i danske skove ved at give tilskud til skovrejs-
ning på i alt 250.000 hektar frem mod 2045, som skønnes at give reduktioner på 0,1 mio.
ton i 2030 og 0,5 mio. ton i 2035. Ved beregninger af CO
2
-effekter og skyggepriser for
skov er der taget højde for den udledning skoven har ved hugst af træerne.
Side 3 af 3