Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2999348_0001.png
2. april 2025
J.nr. 2025 - 2403
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 257 af 5. marts 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 257: MFU spm. om provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd af at fastholde afgiftsfritagelsen for elafgift på opladning af el- og hybridbiler
2999348_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd af at fastholde
afgiftsfritagelsen for elafgift på opladning af el- og hybridbiler? Ministeren bør ligeledes
estimere effekten heraf på salget af el- og hybridbiler.
Svar
Elafgiften for el til opladning af elbiler udgør 0,4 øre pr. kWh frem til udgangen af 2030,
jf. refusionsordningen. Herefter skal betales den fulde afgiftssats på 62,3 øre pr. kWh
(2025-priser) af el til opladning af elbiler. Det er lagt til grund, at der spørges til provenu-
virkningen ved at fastholde elafgiften til opladning af elbiler på EU’s minimumssats på
0,4 øre pr. kWh efter 2030. Lastbiler indgår ikke i beregningen.
Fastholdelsen af elafgiften på 0,4 øre pr. kWh skønnes med betydelig usikkerhed at med-
føre et umiddelbart mindreprovenu på 2,0 mia. kr. i 2031 (2025-priser). Mindreprovenuet
efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud) skønnes at udgøre 2,3 mia. kr.
Tabel 1 viser den skønnede effekt på antallet af solgte el-, hybrid- og konventionelle biler
i 2031.
Det er beregningsmæssigt lagt til grund, at elafgiften for el til opladning af elbiler fasthol-
des på 0,4 øre efter 2031. Desuden bemærkes, at beregningerne bygger på
Klimastatus og -
fremskrivning 2024
(KF24). Salget af elbiler i 2024 har imidlertid været mærkbart højere end
lagt til grund i KF24. Det må derfor umiddelbart formodes, at den kommende Klimasta-
tus og -fremskrivning 2025 (KF25) kan indeholde en mærkbar opjustering af salget af
elbiler. De opstillede skøn er således særligt usikre, og vil formentlig ændre sig med KF25.
Tabel 1. Ændring i antal solgte biler i 2031 ved fastholdelse af elafgiften til opladning af elbiler på
0,4 øre pr. kWh
Stk.
Ændring i antal solgte biler
Kilde: Skatteministeriet.
El-biler
12.500
Plug-in
hybridbiler
-400
Konventionelle
biler
-6.600
Side 2 af 2