Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2994135_0001.png
24. marts 2025
J.nr. 2025 - 1932
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 244 af 27. februar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om, hvad de økonomiske konsekvenser vil være for statskassen ved en model for registreringsafgift på elbiler, hvor der i perioden 2025-2030 indfases 4 pct. point årligt, og 8 pct. point årligt i perioden 2030-2035, sammenlignet med den vedtaget model fra ’Aftale om grøn omstilling af vejtransporten’ fra 2020
2994135_0002.png
Spørgsmål
Hvad vil de økonomiske konsekvenser være for statskassen ved en model for registre-
ringsafgift på elbiler, hvor der i perioden 2025-2030 indfases 4 pct. point årligt, og 8 pct.
point årligt i perioden 2030-2035,
sammenlignet med den vedtaget model fra ’Aftale om
grøn omstilling af vejtransporten’ fra 2020?
Svar
Registreringsafgiften blev med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
mellem den davæ-
rende regering (S), RV, SF og EL fra december 2020 omlagt. Omlægningen indebar bl.a.
lavere registreringsafgift for nulemissionsbiler, hvor indfasningsprocenten blev sænket til
40 pct. for perioden 2021-2025, hvorefter den gradvist øges med henblik på at nå 100 pct.
i 2035. Fra 2025 til og med 2030 stiger indfasningsprocenten med 8 procentpoint om
året, mens den fra 2030 til og med 2035 øges med 4 procentpoint om året,
jf. tabel 1.
Det lægges til grund i besvarelsen, at elbilers (dvs. nulemissionsbiler) registreringsafgift
omlægges fra 2026, hvor indfasningsprocenten for elbiler justeres som vist i tabel 1. Det
er samtidig lagt til grund, at den gradvise aftrapning af det særlige bundfradrag for elbiler
fastholdes uændret.
Tabel 1. Indfasningsprocenten for elbilers registreringsafgift
Pct.
Gældende regler
Omlægning
Kilde: Skatteministeriet.
2026
48
44
2027
56
48
2028
64
52
2029
72
56
2030
80
60
2035
100
100
En langsommere indfasning af registreringsafgiften for elbiler vurderes at indebære et
mindreprovenu. Det skal bemærkes, at provenuberegningerne bygger på en fremskrivning
af bilsalgets sammensætning på baggrund af Klimastatus og -fremskrivning 2024 (KF24).
Salget af elbiler i 2024 har imidlertid været mærkbart højere end lagt til grund i KF24. På
baggrund heraf må umiddelbart formodes, at en kommende Klimastatus og -fremskriv-
ning 2025 (KF25) kan indeholde en mærkbar opjustering af salget af elbiler, som alt andet
lige må påregnes at have forholdsvis stor betydning for provenuberegningen. De opstil-
lede provenuskøn er således særligt usikre og vil formentlig ændre sig med KF25.
Den beskrevne omlægning af elbilers registreringsafgift skønnes at medføre et umiddel-
bart mindreprovenu på ca. 0,8 mia. kr. (2025-niveau) i 2026 stigende til ca. 3,3 mia. kr. i
2030. Omlægningen skønnes at medføre en forskydning af bilsalget i retning af færre kon-
ventionelle biler og flere elbiler samt en stigning i det samlede bilsalg. Efter tilbageløb og
adfærd skønnes mindreprovenuet i 2026 at være ca. 0,8 mia. kr. og stige til ca. 2,6 mia. kr.
i 2030 (2025-niveau),
jf. tabel 2.
Efter 2030 og frem mod 2035 forventes mindreprovenuet gradvist at aftage efterhånden
som indfasningsprocenten i omlægningen nærmer sig gældende regler. I 2035 vil indfas-
ningsprocenten for elbiler være 100 pct. både i de gældende regler og den foreslåede
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om, hvad de økonomiske konsekvenser vil være for statskassen ved en model for registreringsafgift på elbiler, hvor der i perioden 2025-2030 indfases 4 pct. point årligt, og 8 pct. point årligt i perioden 2030-2035, sammenlignet med den vedtaget model fra ’Aftale om grøn omstilling af vejtransporten’ fra 2020
2994135_0003.png
omlægning,
jf. tabel 1,
hvorfor der ikke skønnes effekt på bilsalget i 2035. Det bemærkes,
at provenueffekterne er beregnet for de respektive salgsårgange, hvor afledte provenuef-
fekter fra andre bilafgifter (dvs. periodiske afgifter, drivmiddelafgifter mv.) beregningstek-
nisk henføres til salgsåret, selvom disse vil indtræffe i løbet af bilens levetid.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser ved en omlægning af elbilers registreringsafgift
Mia. kr. 2025-niveau
Umiddelbart provenu
Umiddelbart provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2026
-0,8
-0,7
-0,8
2028
-2,2
-2,0
-2,0
2030
-3,3
-3,0
-2,6
2035
0
0
0
Anm.: Beregningerne baserer sig på en nedsættelse af elbilers registreringsafgift og tager udgangspunkt i det faktiske
2023-bilsalg fremskrevet til hhv. 2026, 2028, 2030 og 2035 på baggrund af Klimastatus- og fremskrivning 2024. Provenuef-
fekterne er beregnet for de respektive salgsårgange, hvor afledte provenueffekter fra andre bilafgifter (dvs. periodiske afgif-
ter, drivmiddelafgifter mv.) beregningsteknisk henføres til salgsåret, selvom disse vil indtræffe i løbet af bilens levetid.
Kilde: Skatteministeriet
Side 3 af 3