Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2990260_0001.png
14. marts 2025
J.nr. 2025 - 1592
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 220 af 18. februar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om, hvorvidt renovationskøretøjer til dagrenovation, som frem til den 31. december 2024 har betalt vejbenyttelsesafgift, heller ikke har været omfattet af denne, når det er vurderet, at denne køretøjskategori ikke omfattes af lov om vejafgift
2990260_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilken hjemmel der ligger til grund for Motorstyrelsens vur-
dering af, at lov om vejafgift ikke gælder renovationskøretøjer til dagrenovation, som Mo-
torstyrelsen meldte ud den 20. december 2024?
Svar
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om vejafgift (vejafgiftsloven), at der skal svares afgift efter
vejafgiftsloven
”for motorkøretøjer, som benyttes til godstransport, og som har en teknisk tilladt total-
vægt på 12.000 kg eller derover”.
Det fremgår af vejafgiftslovens § 10 a, at ”afgørelse
om afgiftspligt og fritagelse for afgift eller ophør
heraf, jf. § 1, træffes af told- og skatteforvaltningen”.
Af lovbemærkningerne til en ændring af vejafgiftsloven i 2024, jf. lov nr. 1489 af 10. de-
cember 2024, fremgår følgende om, hvornår et motorkøretøj falder inden for det afgifts-
pligtige område, jf. Folketingstidende 2024-2025, tillæg A, L 23 som fremsat, side 853:
”Skatteforvaltningen
træffer allerede efter den nuværende vejbenyttelsesafgiftslov sådanne
afgørelser for dansk registrerede lastbiler, hvor der gælder samme muligheder for frita-
gelse som efter den nye vejafgiftslov. Der vil efter den foreslåede § 10 a således for dansk
registrerede lastbiler være tale om en videreførelse af den praksis som har fundet anven-
delse for vejbenyttelsesafgiftsloven.
Dette indebærer, at et køretøj, som opfylder art- og vægtkriterierne, som udgangspunkt
vil blive regnet for afgiftspligtigt, hvis det er registreret i Køretøjsregistret med en anven-
delse, der betyder, at det kan benyttes til godstransport. Sådanne registreringer af anven-
delse omfatter godstransport, mandskabs-/materielkørsel, trækkraft for sættevogn, særlig
anvendelse eller godstransport erhverv. Art og anvendelse er reguleret i vejledning om
syn af køretøjer og registreres enten af importør eller hos synsvirksomhederne i forbin-
delse med registreringssynet. Der er i de omfattede anvendelsesgrupper også køretøjer,
som ikke benyttes til godstransport, og hvoraf der dermed ikke skal betale afgift, f.eks. ve-
teranbiler, cirkuskøretøjer eller køretøjer, hvis primære funktion er at fungere som et ar-
bejdsredskab, herunder f.eks. slamsugere.”
Lov nr. 1489 af 10. december 2024 indebærer en præcisering af begrebet gods i vejafgifts-
lovens forstand i forhold til, hvordan dette begreb blev afgrænset i vejbenyttelsesafgiftslo-
ven, der var gældende indtil den 1. januar 2025. Der vil f.eks. være tilfælde, hvor et mo-
torkøretøj efter vejbenyttelsesafgiftsloven blev anset for afgiftspligtig, men ikke vil være
afgiftspligtigt efter vejafgiftsloven. Motorstyrelsen udsendte i forlængelse af lovens vedta-
gelse et nyhedsbrev den 20. december 2024 vedr. renovationskøretøjer til dagrenovation.
Køretøjer, som opfylder art- og vægtkriterierne, vil som udgangspunkt være omfattet af
afgiftspligten, hvis det er registreret i Køretøjsregistret med en anvendelse, der betyder, at
det kan benyttes til godstransport. Sådanne køretøjer, herunder renovationskøretøjer, blev
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om, hvorvidt renovationskøretøjer til dagrenovation, som frem til den 31. december 2024 har betalt vejbenyttelsesafgift, heller ikke har været omfattet af denne, når det er vurderet, at denne køretøjskategori ikke omfattes af lov om vejafgift
2990260_0003.png
derfor alle indplaceret i emissionsklasser inden den 1. januar 2025, fra hvilket tidspunkt
vejafgiftsloven har fundet anvendelse.
Da der i de omfattede anvendelsesgrupper også er køretøjer, som ikke benyttes til gods-
transport, har Motorstyrelsen således efter ansøgning mulighed for at træffe afgørelse om,
hvorvidt et motorkøretøj, herunder f.eks. et renovationskøretøj, falder uden for det af-
giftspligtige område, jf. vejafgiftslovens § 10 a. Om et motorkøretøj er omfattet af afgifts-
pligten afhænger af, om betingelserne i vejafgiftslovens § 1, stk. 1, er opfyldt, herunder
om motorkøretøjet benyttes til godstransport.
Ansøgning om en afgørelse om fritagelse for vejafgift eller konstatering af, om et motor-
køretøj er afgiftspligtigt, kan indgives via kontaktformularen på motorst.dk eller ved al-
mindelig post, hvilket også var muligt inden den 1. januar 2025. Motorstyrelsen har i ja-
nuar 2025 desuden oprettet en særlig blanket på motorst.dk, der sikrer automatisk opret-
telse af ansøgningen i sagsbehandlingssystemet. Motorstyrelsen anslår, at sagsbehand-
lingstiden aktuelt er op til 60 dage, hvilket må ses i sammenhæng med, at der er tale om
en nyetableret ordning.
Når Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at et køretøj er fritaget for vejafgift eller fal-
der uden for det afgiftspligtige område, vil afgørelsen have retsvirkning fra det tidspunkt,
hvor betingelserne for afgørelsen er opfyldt.
Side 3 af 3