Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2983497_0001.png
27. februar 2025
J.nr. 2025 - 1224
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 202 af 3. februar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved følgende skattepakke, hvor der indføres flere elementer i toptopskatten, og hvor aktie- og kapitalindkomst beskattes som lønindkomst, hvilket gør skattesystemet mere progressivt
2983497_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved følgende skattepakke, hvor der indføres
flere elementer i toptopskatten, og hvor aktie- og kapitalindkomst beskattes som lønind-
komst, hvilket gør skattesystemet mere progressivt?:
A):
- Beløbsgrænsen for toptopskatten sænkes fra 2,5 mio. kr. til 1,5 mio. kr.
- Der indføres et trin mere i toptopskatten, hvor indkomst over 3 mio. kr. beskattes med
yderligere 5 pct. point
- Dertil indføres et yderligere trin, hvor indkomster over 5 mio. kr. beskattes med yderli-
gere 5 pct. point.
B):
- Kapitalindkomst og aktieindkomst beskattes som lønindkomst, hvor der anvendes de
samme skattesatser som angivet ovenfor i del A).
Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter
tilbageløb og adfærd og ønskes opdelt på hhv. initiativerne i del A) og B). Provenuet be-
des opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-pri-
ser. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den dispo-
nible indkomst i kroner og øre og i pct. af indkomsten fordelt på indkomstdeciler og for
den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.
Svar
Som led i
Aftale om en reform af personskat
indføres der fra 2026 en toptopskat på 5 pct. af
indkomsten over 2,5 mio. kr. De 2,5 mio. kr. i aftalen er før AM-bidrag og i 2023-niveau
og svarer til knap 2,7 mio. kr. i 2025-niveau. I beregningerne nedenfor er der foretaget en
tilsvarende regulering af de tre nævnte beløbsgrænser på 1,5 mio. kr., 3,0 mio. kr. og 5,0
mio. kr., så de i 2025-niveau bliver hhv. ca. 1,6 mio. kr., 3,2 mio. kr. og 5,4 mio. kr. (før
AM-bidrag), der hhv. refereres til som modellerne A1, A2 og A3.
1
Ved skøn over konsekvenserne af at beskatte kapital- og aktieindkomst som arbejdsind-
komst (model B) er det beregningsmæssigt forudsat, at negativ kapitalindkomst indgår på
samme måde som efter gældende regler i skattelovgivningen. Hermed fastholdes værdien
af rentefradraget for bl.a. renteudgifter i kommune- og kirkeskat. Er nettokapitalindkom-
sten positiv, indgår den på samme måde som lønindkomst i grundlagene for arbejdsmar-
kedsbidrag, bundskat, mellemskat, topskat og toptopskat samt kommune- og kirkeskat.
Model A skønnes at medføre et samlet umiddelbart merprovenu på ca. 2,7 mia. kr. i 2030
(2025-niveau), et merprovenu på ca. 1,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd samt en samlet
reduktion af indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten på 0,1 pct.-point,
jf. tabel 1.
Medtages derudover elementerne i model B, skønnes det at medføre et samlet umiddel-
bart merprovenu på ca. 22,7 mia. kr. i 2030 (2025-niveau), et merprovenu på ca. 13,0 mia.
1
I skattelovgivningen er det beløbsgrænsen efter AM-bidrag, der indgår. I 2025-niveau er den for toptopskatten 2.473.700
kr. ved gældende regler, samt hhv. 1.484.200 kr., 2.968.500 kr. og 4.947.500 kr. for hhv. model A1), A2) og A3).
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved følgende skattepakke, hvor der indføres flere elementer i toptopskatten, og hvor aktie- og kapitalindkomst beskattes som lønindkomst, hvilket gør skattesystemet mere progressivt
2983497_0003.png
kr. efter tilbageløb og adfærd, samt en samlet reduktion af indkomstforskellene målt ved
Gini-koefficienten på ca. 0,9 pct.-point.
2
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved at sænke beløbsgrænsen for toptopskatten og tilføje to nye
trin samt beskatte kapital- og aktieindkomst som arbejdsindkomst i 2030
2030-regler i
2025-niveau
Umiddelbar
virkning
Mia. kr.
Model A
- A1
-
A2
-
A3
Model B
A + B samlet
1)
2,7
0,9
1,1
0,7
20,0
22,7
Virkning efter
tilbageløb
Mia. kr.
2,0
0,7
0,8
0,5
15,4
17,5
Virkning efter til-
bageløb og
adfærd
Mia. kr.
1,5
0,4
0,6
0,4
11,5
13,0
Ændring i
Gini-koefficient
Pct.-point
-0,13
-0,04
-0,05
-0,03
-0,74
-0,87
1) Model B er beregnet marginalt ift. model A, og der er forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct. for den marginale virk-
ning af model B. Der knytter sig betydelig usikkerhed om samspillet mht. adfærd af de to modeller.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2030 opgjort i
2025-niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (august 2024) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2024).
De årlige provenuvirkninger for modellerne A1-A3 samt model A i alt er de samme i pe-
rioden 2026 til 2030 og den varige virkning skønnes på niveau med den årlige virkning.
Dette er ikke tilfældet, når kapital- og aktieindkomst indgår i skattegrundlagene. Af
tabel 2
fremgår de årlige provenumæssige konsekvenser af model A og B samlet set.
Tabel 2. Årlige provenumæssige konsekvenser ved at sænke beløbsgrænsen for toptopskatten og
tilføje to nye trin samt beskatte kapital- og aktieindkomst som arbejdsindkomst (model A+B)
Mia. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Se tabel 1.
2026
22,7
17,5
13,0
2027
22,8
17,6
13,1
2028
22,8
17,6
13,1
2029
23,0
17,7
13,2
2030
22,7
17,5
13,0
Varigt virkning
22,6
17,4
12,9
Det bemærkes, at de dynamiske provenuvirkninger er skønnet ud fra regnemetoder, som
er udviklet til at håndtere marginale ændringer af personskatterne, hvilket der ikke er tale
om med de foreslåede ændringer. Hertil kommer, at der i det samlede skøn for de dyna-
miske virkninger ikke er taget højde for såkaldte samspilseffekter mellem model A og mo-
del B.
Desuden er der i de skønnede provenuvirkninger ikke er taget højde for indkomstransfor-
mation. Med den foreslåede model vil hovedaktionærer få et væsentligt incitament til at
2
For skøn over model B isoleret set henvises til svar på
SAU alm. del
spørgsmål 203.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved følgende skattepakke, hvor der indføres flere elementer i toptopskatten, og hvor aktie- og kapitalindkomst beskattes som lønindkomst, hvilket gør skattesystemet mere progressivt
2983497_0004.png
lave indkomsttransformation fra udbytteindkomst til lønindkomst. Det skyldes, at udbeta-
ling som udbytte med den foreslåede model både indebærer selskabsskat og beskatning
som lønindkomst. Dermed vil hovedaktionæren kunne undgå at betale selskabsskat ved at
udbetale løn frem for udbytte.
Der er således væsentlig usikkerhed forbundet med skønnet for de samlede provenuvirk-
ninger opgjort efter tilbageløb og adfærd.
De samlede fordelingsvirkninger er fordelt på indkomstdeciler og percentiler,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Fordelingsmæssige konsekvenser ved at sænke beløbsgrænsen for toptopskatten og tilføje
to nye trin samt beskatte kapital- og aktieindkomst som arbejdsindkomst (model A + B) i 2030
2025-
niveau
Ind-
komst-
decill
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Ind-
komst-
percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
Kilde: Se tabel 1.
A1
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-1.800
-200
kr.
0
-100
-100
-200
-300
-500
-700
-1.500
-3.200
-11.100
-1.800
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,3
-0,1
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,3
-0,5
-0,6
-0,3
A2
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-2.100
-200
kr.
0
0
0
0
0
0
0
-100
-500
-20.500
-2.100
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,3
-0,1
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-1,2
-0,3
A3
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-1.300
-100
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
-12.900
-1.300
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
-0,1
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,7
-0,2
A i alt
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-5.200
-600
kr.
0
-100
-100
-200
-300
-500
-800
-1.600
-3.900
-44.500
-5.200
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,8
-0,2
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,6
A+B
kr.
-100
-200
-200
-400
-600
-700
-900
-1.400
-2.600
-38.200
-4.700
kr.
-3.900
-4.600
-4.900
-5.800
-7.000
-8.700
-10.900
-15.900
-27.500
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,6
-5,3
-1,5
pct.
-0,9
-0,9
-1,0
-1,2
-1,3
-1,5
-1,8
-2,4
-3,6
-15,5
-5,3
-2,5 -291.000
-0,8
-38.200
Side 4 af 4