Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2926343_0001.png
28. oktober 2024
J.nr. 2024 - 7588
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 20 af 11. oktober 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Serdal Benli (SF).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvordan effekten fordeler sig på henholdsvis virksomheder og borgere af henholdsvis afskaffelsen af renters rente på skattekontoen (umiddelbart mindreprovenu på 470 mio. kr. årligt ifølge lovforslaget), jf. jf. SAU alm. del – bilag 300 (2023-24)
2926343_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i relation til udkastet til lovforslag om ny opkrævningsløsning for visse
krav m.v., jf. SAU alm. del
bilag 300 (2023-24), oplyse, hvordan effekten fordeler sig
på henholdsvis virksomheder og borgere af henholdsvis afskaffelsen af renters rente på
skattekontoen (umiddelbart mindreprovenu på 470 mio. kr. årligt ifølge lovforslaget) og
rentejusteringen med en højere rentesats (umiddelbart merprovenu på 450 mio. kr. årligt
ifølge lovforslaget)?
Svar
Som det fremgår af ovennævnte udkast til lovforslag, skønnes lovforslagets del vedrø-
rende renteharmonisering at være omtrent provenuneutralt i alle år fra 2025 og varigt.
Provenuvirkningen er behæftet med betydelig usikkerhed, da få sager kan have stor ind-
virkning på den samlede rentebetaling for de enkelte år. Det gælder især afskaffelse af
renters rente på skattekontoen.
Opkrævning af virksomhedsrettede krav reguleres som udgangspunkt via skattekontoen,
jf. opkrævningslovens kapitel 5, mens opkrævning af personrettede krav, fx restskat og B-
skat reguleres af kildeskattelovens regler. Derudover vil det i udkastet foreslåede nye kapi-
tel 4 a i opkrævningsloven også omfatte personrettede krav.
For så vidt angår forslaget om afskaffelse af renters rente på skattekontoen, skønnes dette
alene at ville have virkning for virksomhederne, der således vil opnå en umiddelbar rente-
besparelse på 470 mio. kr. årligt i 2025 og frem.
For så vidt angår den foreslåede rentejustering i opkrævningslovens § 7, stk.1, jf. stk. 2,
skønnes dette at ville medføre en øget rentebetaling på i alt 450 mio. kr. årligt, heraf 440
mio. kr. årligt for virksomheder og 10 mio. kr. årligt for borgere i 2025 og frem.
Side 2 af 2