Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2981971_0001.png
25. februar 2025
J.nr. 2025 - 1166
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 199 af 3. februar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om at oplyse provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd af at ændre ift. børneopsparinger
2981971_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd af at ændre føl-
gende ift. børneopsparinger?:
1. Hæve det tidligste udbetalingstidspunkt fra 14 år til 18 år
2. Muliggøre oprettelse til og med barnet er 17 år
3. Reducere lock-up perioden fra 7 år til 5 år
4. Tillade 100 pct. aktier i en investeret børneopsparing
Svar
Der kan årligt indsættes maksimalt 6.000 kr. på en børneopsparingskonto og i alt maksi-
malt 72.000 kr. Der er en række aldersmæssige betingelser tilknyttet,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Krav til alder og bindingsperiode for en børneopsparing
År
Seneste oprettelsesalder
Mindste bindingsperiode
Tidligste udløb af binding
Seneste udløb af binding
1)
Gældende regler
14
7
14
21
Forslag
17
5
18
22
1)
Hvis det jf. spørgsmålet skal være muligt at oprette en børneopsparing til og med det år, barnet fylder 17, og bindingsperioden reduceres
til 5 år, vil det ikke være foreneligt med betingelsen om, at indestående skal udbetales senest det år, barnet fylder 21 år. Det er derfor
forudsat, at denne betingelse ændres til, at indestående skal udbetales senest det år, barnet fylder 22 år.
Skatteministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger på individniveau om børneopspa-
ringskonti og har dermed ikke opgørelser for, hvornår børneopsparingskonti typisk op-
rettes og udbetales mv. På denne baggrund er det kun med væsentlig usikkerhed muligt at
skønne over de provenumæssige konsekvenser.
Det forudsættes beregningsteknisk, at lempeligere vilkår for børneopsparing ikke ændrer
den samlede opsparing, samt at halvdelen af børneopsparingen reducerer forældrenes frie
opsparing og den anden halvdel reducerer barnets frie opsparing.
Skattefritagelsen for afkast på børneopsparingskonti har karakter af en skatteudgift, der
skønnes i størrelsesordenen 100 mio. kr. (2025-niveau). Skattefritagelsen er især relevant
for ældre børn og unge voksne. Mindre børn har typisk en indkomst under personfradra-
get, hvorved der i fravær af skattefritagelsen kun vil ske begrænset beskatning af afkastet.
1
De nævnte mulige ændringer i alderskriterierne skønnes frem mod 2030 at medføre et
mindreprovenu i størrelsesordenen 5 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Der er ikke et loft for, hvor stor en samlet andel af børneopsparingsmidlerne, der kan in-
vesteres i aktier, jf. spørgsmålets pkt. 4.
1
Dette gælder, så længe afkastet har form af renteindtægter, der indgår i den skattepligtige indkomst. Afkastet kan være
aktieindkomst, der i fravær af skattefritagelsen ville blive beskattet som aktieindkomst.
Side 2 af 2