Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2981511_0001.png
24. februar 2025
J.nr. 2025 - 1271
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 195 af 31. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om at oplyse provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd, årligt og akkumuleret, hhv. ved en nominel fastfrysning eller en mindreregulering med prisudviklingen af alle beløbsgrænser i skattelovgivningen, der reguleres efter personskattelovens § 20, i 1, 5 og 10 år
2981511_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd, årligt og akkumule-
ret, hhv. ved en nominel fastfrysning eller en mindreregulering med prisudviklingen af alle
beløbsgrænser i skattelovgivningen, der reguleres efter personskattelovens § 20, i 1, 5 og
10 år?
Svar
Efter gældende regler reguleres en række beløbsgrænser hvert år efter personskattelovens
§ 20, der reguleres på baggrund af lønudviklingen på arbejdsmarkedet to år forinden. Der-
med tilstræbes, at provenuet fra personskatterne har den samme reale værdi over tid, idet
der ikke sker en gradvis stramning af skattesystemets progressionsgrænser.
Ifølge forudsætningerne fra
Økonomisk Redegørelse,
august og december 2024, skal beløbs-
grænserne reguleres med 5,3 pct. i 2026 og frem mod 2030 og 2035 med hhv. 20 pct. og
40 pct.,
jf. tabel 1.
Det skønnes, at en ét-årig suspension af § 20-reguleringen i 2026 medfører et merpro-
venu på ca. 10,2 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 7,1 mia. kr. efter tilbageløb og ad-
færd,
jf. tabel 1.
Ved en længere nulregulering er de provenumæssige konsekvenser væsent-
ligt større.
Tabel 1. Provenuvirkning af en nulregulering af alle beløbsgrænser i skattelovgivningen, der regule-
res efter personskattelovens § 20
2025-niveau
Mindreregule-
ring
Pct.
Nulregulering 2026
Nulregulering 2026-2030
Nulregulering 2026-2035
-5,3
-20,0
-40,0
10,2
36,6
69,1
Umiddelbar
Provenuvirk-
ning
Virkning
efter tilbageløb
Mia. kr.
7,9
28,2
53,3
7,1
24,7
44,6
Virkning
efter tilbageløb
og adfærd
Anm.: Beregningerne er foretaget på lovmodellen, der håndterer virkningen af de væsentligste beløbsgrænser i den per-
sonlige indkomstbeskatning. Der er derudover en række beløbsgrænser, der ikke håndteres i lovmodelberegningen. For at
håndtere disse er der beregningsmæssigt forudsat et bidrag svarende til 6 pct. af den umiddelbare virkning fra beløbsgræn-
ser i registreringsafgiften og yderligere 6 pct. fra øvrige beløbsgrænser, der reguleres efter personskattelovens § 20.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-niveau og
2030-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2024 og den mellemfristede fremskrivning fra
2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027, august 2023, samt forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse, august
2024.
Udviklingen i § 20 reguleringen er baseret på den forventede fremtidige indkomstudvik-
ling på arbejdsmarkedet, der er særdeles følsom overfor bl.a. konjunktursituationen. Der-
til kommer, at effekterne er beregnet ud fra regnemetoder, som er udviklet til at håndtere
marginale ændringer. Selv ved marginale ændringer er der en vis usikkerhed forbundet
med resultaterne. En langvarig suspension af § 20-reguleringen medfører en betydelig
stramning af skattesystemets progression og kan ikke betegnes som en marginal ændring.
De skønnede provenuvirkninger af nulregulering i fem år og i særdeleshed i 10 år er der-
for forbundet med væsentlig usikkerhed.
Side 2 af 2