Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2981513_0001.png
24. februar 2025
J.nr. 2025 - 1124
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 194 af 31. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om at oplyse provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd hhv. årligt og akkumuleret ved en nominel fastfrysning af progressionsgrænsen for aktieindkomst i 1, 5 og 10 år
2981513_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd hhv. årligt og akku-
muleret ved en nominel fastfrysning af progressionsgrænsen for aktieindkomst i 1, 5 og
10 år?
Svar
Efter gældende regler reguleres en række beløbsgrænser, herunder progressionsgrænsen
for aktieindkomst, hvert år efter personskattelovens § 20, med udgangspunkt i indkomst-
udviklingen på arbejdsmarkedet to år forinden. Dermed tilstræbes, at provenuet fra per-
sonskatterne har den samme reale værdi over tid, idet der ikke sker en gradvis stramning
(eller lempelse) af skattesystemets progressionsgrænser.
Aktieindkomst beskattes med 27 pct. af indkomsten under progressionsgrænsen, som i
2026 udgør 75.800 kr. (2025-niveau) og 83.100 kr. (2025-niveau) fra og med 2027, når
forhøjelsen i medfør af
Aftale om Iværksætterpakken
er fuldt indfaset. Aktieindkomst over
progressionsgrænsen beskattes med 42 pct. Ægtefæller sambeskattes af aktieindkomst.
Det vil sige, at ægtefællers indkomst lægges sammen, og at progressionsgrænsen udgør
det dobbelte.
Det er i besvarelsen lagt til grund, at de med
Aftale om Iværksætterpakken
vedtagne diskreti-
onære stigninger i progressionsgrænsen bliver fastholdt, men at den løbende § 20 regule-
ring af progressionsgrænsen bortfalder.
Ifølge de seneste forudsætninger fra
Økonomisk Redegørelse,
august og december 2024, skal
beløbsgrænserne i 2026 reguleres op med 5,3 pct. og frem mod 2030 og 2035 med hhv.
20 pct. og 40 pct.,
jf. tabel 1.
Udviklingen i § 20 reguleringen er baseret på den forventede
fremtidige indkomstudvikling på arbejdsmarkedet. Den fremtidige indkomstudvikling er
særdeles følsom overfor bl.a. konjunktursituationen, hvorfor provenuvirkningerne i
tabel
1
er behæftet med betydelig usikkerhed.
Tabel 1. Årlig provenuvirkning ved en nulregulering af progressionsgrænsen for aktieindkomst fra
2025 til 2035
Mindre-
regulering
Pct.
Nulregulering 2026
Nulregulering 2026-2030
Nulregulering 2026-2035
-5,3
-20,0
-40,0
Umiddelbar
provenuvirkning
Efter
tilbageløb
Efter tilbage-
løb og adfærd
Mio. kr. (2025-niveau)
70
240
480
50
190
370
40
140
280
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct. (hvoraf 15 pct.-point vedrører arbejdsudbud-
det). Provenuvirkningen er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-niveau og
2030-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2024 og den mellemfristede fremskrivning fra
2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027, august 2023, samt forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse, august
2024.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om at oplyse provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd hhv. årligt og akkumuleret ved en nominel fastfrysning af progressionsgrænsen for aktieindkomst i 1, 5 og 10 år
2981513_0003.png
Det skønnes, at et stop for reguleringen af progressionsgrænsen for aktieindkomst efter et
år medfører et merprovenu på ca. 40 mio. kr. (2025-niveau), stigende til et årligt merpro-
venu på ca. 280 mio. kr. (2025-niveau) ved nulregulering i perioden 2026-2035,
jf. tabel 1.
Side 3 af 3