Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2978593_0001.png
17. februar 2025
J.nr. 2025 - 1083
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 191 af 30. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om, hvornår renteindtægter af hensatte fondsmidler er beskattede og ikke beskattede jf. svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 25
2978593_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvornår renteindtægter af hensatte fondsmidler er beskattede og
ikke beskattede jf. svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 25, hvor der tales om, at sådanne
midler "normalt er skattepligtige"? Dertil ønskes oplyst provenuvirkninger af 1) en fjer-
nelse af fondenes konsolideringsfradrag på 4 pct. 2) en ændring af fradragsprocenten fra
100 pct. til 90 pct. Provenuvirkningen ønskes opdelt på hvert initiativ og ønskes oplyst i
umiddelbar virkning, efter tilbageløb samt efter tilbageløb og adfærd i 2025-priser.
Svar
Fonde er, som nævnt i besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 25 af 15. oktober 2024,
normalt skattepligtige af eventuelle renteindtægter fra hensættelser. Fondene vil dog
kunne undgå beskatningen, hvis renteindtægterne anvendes eller hensættes til almennyt-
tige uddelinger.
En nedsættelse af fondes fradrag for almennyttige uddelinger og hensættelser fra 100 pct.
til 90 pct. skønnes at medføre et årligt merprovenu på 400 mio. kr. årligt efter tilbageløb
og adfærd, mens en afskaffelse af fondes konsolideringsfradrag skønnes at medføre et
merprovenu på 15 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
I provenuvurderingen er der taget udgangspunkt i det beregningsgrundlag, det blev an-
vendt i forbindelse med rapporten fra
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
fra februar
2024 opregnet til 2025-niveau. Det bemærkes, at der ikke forligger et grundlag, der mulig-
gør en vurdering af evt. adfærdseffekter, fx at fondene vælger at reducere deres almennyt-
tige uddelinger som følge af den højere beskatning.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved ændring af fondes fradrag
Provenu efter
tilbageløb og
adfærd
400
15
Mio. kr. (2025-niveau)
Fradrag for fondes almennyttige uddelinger og
hensættelser nedsættes fra 100 pct. til 90 pct.
Fondes konsolideringsfradrag afskaffes
Kilde: Skatteministeriet.
Umiddelbart Provenu efter
provenu
tilbageløb
500
20
400
15
Afslutningsvis bemærkes, at fradragsbeskæring vil indebære, at de fleste fonde vil komme
til at betale skat løbende. Det vil uden yderligere foranstaltninger hindre, at større er-
hvervsdrivende fonde kan undtages fra OECD’s/EU’s minimumsbeskatningsregler, der
har til formål at sætte en effektiv bund under selskabsskatten for store multinationale
koncerner. I ovenstående provenuvurdering er ikke indregnet evt. effekter af minimums-
beskatning.
Side 2 af 2