Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2930565_0001.png
5. november 2024
J.nr. 2024 - 7467
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 11. oktober 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Nick Zimmerman (DF).
Rasmus Stoklund
/ Mikkel Dirks
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om, hvor mange opnormeringer i form af årsværk, ministeriet og underliggende styrelser har haft de seneste 2 år
2930565_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange opnormeringer i form af årsværk, ministeriet og under-
liggende styrelser har haft de seneste 2 år, og angive, hvilke nye opgaver, der udgør be-
grundelserne for opnormeringerne?
Svar
Af den fællesstatslige database ISOLA fremgår følgende årsværkstal for 3. kvartal 2022 og
3. kvartal 2024,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Udvikling i årsværk 2022-2024
2022,
3. kvt.
Departementet
Skatteankestyrelsen
It-tilsynet
Skattestyrelsen
Gældsstyrelsen
Vurderingsstyrelsen
Toldstyrelsen
Motorstyrelsen
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Administrations- og Servicestyrelsen
Spillemyndigheden
I alt
Kilde: ISOLA
2024,
3. kvt.
277
554
9
5.141
1.596
1.233
864
440
1.926
397
119
12.555
Udvikling
2022-2024
-7
52
2
326
133
454
-87
47
263
-3
5
1.186
283
502
7
4.816
1.462
778
950
393
1.663
400
113
11.369
Udviklingen i årsværktallene kan henføres til en række forhold. Skatteministeriet skal lø-
bende håndtere nye opgaver som følge af bl.a. ny lovgivning, EU-initiativer, nye svigsmøn-
stre, den generelle samfundsudvikling mv. Tilsvarende kan opgaver også bortfalde og fylde
mindre, end hvad de tidligere har gjort. De enkelte styrelser skal prioritere deres opgaver
inden for de afsatte bevillinger og de politisk udstukne retningslinjer, ligesom der løbende
foretages en prioritering på tværs af ministeriets samlede økonomiske rammer mhp. at opnå
den bedst mulige varetagelse af de opgaver ministeriet er blevet pålagt.
I forhold til den konkrete udvikling som fremgår af tabel 1, kan det bl.a. fremhæves:
-
Udviklingen for Skatteankestyrelsen og Vurderingsstyrelsen er sket i forbindelse
med en styrkelse af ejendomsområdet særligt i forbindelse med håndteringen af de
nye ejendomsvurderinger.
Skattestyrelsens udvikling kan bl.a. henføres til en øget prioritering af kontrolom-
rådet, hvor særligt udmøntningen af Kontroletape 3 og 4 har haft betydning i pe-
rioden.
Gældsstyrelsens udvikling kan bl.a. henføres til et opgaveflyt fra kommunerne
vedr. inddrivelse på ejendomsområdet samt oprettelsen af en eftergivelsesenhed
som følge af
Aftale om nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige.
-
-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om, hvor mange opnormeringer i form af årsværk, ministeriet og underliggende styrelser har haft de seneste 2 år
2930565_0003.png
-
-
-
Udviklingen i Toldstyrelsen kan primært henføres til færre opgaver forbundet
med implementering og udviklingen af EU's Toldkodeks (EUTK).
For Motorstyrelsen kan udviklingen primært henføres til prioritering af en øget
kontrolindsats samt en stigning på det gebyrfinansierede område vedr. eksport-
godtgørelse.
Stigningen i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen skal ses i sammenhæng med, at
der er prioriteret ressourcer til en række it-udviklingsprogrammer og -projekter
samt it-drift. Det gælder bl.a. implementering af it-understøttelsen for gældsind-
drivelsen og de nye ejendomsvurderinger samt arbejde i relation til den samlede
genopretning af skattevæsenet.
I forhold til udviklingen i Skatteministeriets samlede rammer bemærkes det, at der i juni
2023 blev indgået en politisk flerårsaftale om skattevæsenets økonomiske rammer for 2023-
2027. I fastsættelsen af rammerne indgik også, at der i 2023 skete en udmøntning af Kon-
troletape 4.
Udover det fastsatte rammeniveau i flerårsaftalen er der efterfølgende blevet prioriteret
midler svarende til ca. 150 årsværk bl.a. som følge af et opgaveflyt fra kommunerne vedrø-
rende ejendomsområdet, oprettelsen af en eftergivelsesenhed som følge af
Aftale om ned-
bringelse af danskernes gæld til det offentlige
samt en række administrative konsekvenser af poli-
tiske aftaler, herunder
Forebyggelsesplanen målrettet børn og unges brug af tobak, nikotin og alkohol
samt implementering af passagerafgift som følge af
Aftale om Grøn luftfart i Danmark.
.
Side 3 af 3