Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2974530_0001.png
5. februar 2025
J.nr. 2025 - 448
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 173 af 15. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Rasmus Stoklund
/ Katrine Baadsgaard Görtz
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om udviklingen i den samlede gæld til inddrivelse hos Gældsstyrelsen for kontrolafgifter
2974530_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for udviklingen i den samlede gæld til inddrivelse hos Gældssty-
relsen for kontrolafgifter fra hhv. offentlige og private operatører af offentlig transport de
seneste 5 år (inkl. 2024)? Ministeren bedes i forlængelse heraf oplyse både det totale ind-
drivelsesprovenu og beløbet for nystiftet gæld i de enkelte år. Videre bedes ministeren
kommentere på forholdet mellem disse to tal.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Gældsstyrelsen:
”Kontrolafgifter
fra private og offentlige operatører af offentlig transport udgjorde ultimo
2024 ca. 2,8 mia. kr., hvoraf der i 2024 er modtaget nystiftet gæld for ca. 419 mio. kr., og i
samme år inddrevet ca. 158 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Gæld af kontrolafgifter fra private og offentlige operatører 2019-2024
Inddrivelsesprovenu (mio.
kr.)
Offentlige operatører
2020
2021
2022
2023
2024
1.343
1.383
1.455
1.712
1.834
Private operatører
2020
2021
2022
2023
2024
2024
555
610
695
886
991
I alt
2.825
158
419
79
62
63
59
81
111
138
183
196
178
76
90
85
70
77
794
180
228
216
241
År
Gæld (mio. kr.)
Nystiftet gæld (mio. kr.)
Anm.: Gæld er opgjort ultimo året. Provenu og nystiftet gæld er opgjort pr. år. Kilde til BNP-beregning er Økonomisk Rede-
gørelse august 2024.
Kilde: Gældsstyrelsen.”
Som skatteminister er jeg naturligvis optaget af, at alle ca. 800 offentlige og private kredi-
torer, som Gældsstyrelsen inddriver ubetalte gældsposter for, i videst mulige omfang får
dækket deres tilgodehavender. Derfor er det også positivt at se et stigende inddrivelses-
provenu for både private og offentlige transportoperatører i perioden 2020-2024. Inddri-
velsen af gældsposter fra private og offentlige operatører følger Gældsstyrelsens borger-
rettede inddrivelsesindsatser, herunder lønindeholdelse, og med de politiske aftaler fra
2022 og 2023 på gældsområdet er inddrivelsen yderligere styrket. Det fremgår af opgørel-
sen, at tilgangen af ny gæld til inddrivelse er stigende. Det kan i forlængelse heraf oplyses,
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om udviklingen i den samlede gæld til inddrivelse hos Gældsstyrelsen for kontrolafgifter
2974530_0003.png
at Gældsstyrelsen ikke har mulighed for at påvirke tilgangen af ny gæld, men kun selve
inddrivelsen af gælden, i det omfang borgerne har betalingsevne og aktiver. Jeg er, sam-
men med aftalekredsen på gældsområdet, fortsat optaget af at følge den overordnede ud-
vikling i Gældsstyrelsens inddrivelsesindsats.
Side 3 af 3