Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
2973937_0001.png
4. februar 2025
J.nr. 2025 - 759
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 172 af 14. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om provenuvirkningen ved at forhøje personfradraget med hhv. 5.000 kr. og 10.000 kr. for indkomster op til 300.000 kr. aftrappet fuldt ud ved hhv. 350.000 kr. og 400.000 kr.
2973937_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at forhøje personfradraget med hhv. 5.000
kr. og 10.000 kr. for indkomster op til 300.000 kr. aftrappet fuldt ud ved hhv. 350.000 kr.
og 400.000 kr.? Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter til-
bageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-
2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Ministeren bedes desuden rede-
gøre for hvor mange, der vil blive berørt af ændringerne i de forskellige modeller. Dertil
bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible ind-
komst i kroner og ører, og i pct. af disponibel indkomst fordelt på indkomstdeciler.
Svar
Personfradraget udgør 51.600 kr. i 2030 (2025-niveau). De nævnte ændringer giver fire
forskellige modeller for forhøjelser af personfradraget:
a)
b)
c)
d)
En forhøjelse på 5.000 kr., der aftrappes i intervallet 300.000-350.000 kr.
En forhøjelse på 5.000 kr., der aftrappes i intervallet 300.000-400.000 kr.
En forhøjelse på 10.000 kr., der aftrappes i intervallet 300.000-350.000 kr.
En forhøjelse på 10.000 kr., der aftrappes i intervallet 300.000-400.000 kr.
En forhøjelse af personfradraget på 5.000 kr., som aftrappes i indkomstintervallet
300.000-350.000 kr. (model a), skønnes at indebære et umiddelbart mindreprovenu på ca.
4,1 mia. kr. i 2030 (2025-niveau) og ca. 4,1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Det skønnes endvidere, at forhøjelsen vil reducere arbejdsudbuddet med ca. 3.700 fuld-
tidspersoner og mindske indkomstforskellene målt ved Ginikoefficienten med ca. 0,16
pct.-point. Desuden skønnes, at forhøjelsen vil reducere BNP med ca. 2,8 mia. kr. og re-
ducere den økonomiske velstand målt ved den samfundsøkonomiske virkning med ca. 0,8
mia. kr.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved en indkomstaftrappet forhøjelse af personfradraget
Umiddel-
bar
virkning
Mia. kr.
a)
b)
c)
d)
-4,1
-4,5
-8,2
-8,9
Virkning
Virkning
efter
efter
tilbageløb
tilbageløb
og
adfærd
Mia. kr.
-3,2
-3,4
-6,3
-6,8
Mia.
kr.
-4,1
-4,4
-8,2
-8,8
Ændring i
Gini-
koeffici-
ent
Pct.-point
-0,16
-0,16
-0,31
-0,32
Sam-
funds-
økono-
misk
virkning
Mia. kr.
-0,8
-0,8
-1,5
-1,6
2025-niveau
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
-3.700
-3.800
-7.400
-7.700
Virkning
på BNP
Mia. kr.
-2,8
-2,9
-5,6
-5,9
Anm.: BNP-virkningen afspejler den isolerede effekt af den skønnede, afledte ændring i lønsummen som følge af ændrin-
gen i arbejdsudbuddet. Det vil sige ekskl. virkningen af automatisk tilbageløb via moms og afgifter.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2030 opgjort i 2025-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2023) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2024).
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om provenuvirkningen ved at forhøje personfradraget med hhv. 5.000 kr. og 10.000 kr. for indkomster op til 300.000 kr. aftrappet fuldt ud ved hhv. 350.000 kr. og 400.000 kr.
2973937_0003.png
Den negative adfærdsvirkning er drevet af en negativ timeeffekt, der er sammensat af
hhv. indkomsteffekt og en substitutionseffekt. Forhøjelsen af personfradraget øger den
disponible indkomst og dermed forbrugsmulighederne ved en given arbejdsindsats. Det
betyder, at det samme forbrug kan opnås ved at arbejde færre timer og derfor påvirker
det arbejdsudbuddet negativt (indkomsteffekten). Dertil kommer, at indkomstaftrapnin-
gen øger marginalskatten i et interval og dermed ændres ’bytteforholdet’ mellem forbrug
og fritid. Den højere marginalskat reducerer således alt andet lige den marginale forbrugs-
mulighed af en times ekstra arbejde og derfor påvirker arbejdsudbuddet negativt (substi-
tutionseffekten).
De provenumæssige konsekvenser ved en indkomstaftrappet forhøjelse af personfradra-
get for årene 2026-2029, samt varigt virkning fremgår af
tabel 2.
Tabel 2. Provenuvirkning ved en indkomstaftrappet forhøjelse af personfradraget
2026
Umiddelbar virkning (mia. kr. i 2025-niveau)
a)
b)
c)
d)
a)
b)
c)
d)
a)
b)
c)
d)
Kilde: Se tabel 1.
2027
-4,1
-4,4
-8,1
-8,8
-3,1
-3,4
-6,3
-6,8
-4,1
-4,4
-8,2
-8,7
2028
-4,1
-4,5
-8,2
-8,9
-3,2
-3,4
-6,3
-6,8
-4,1
-4,4
-8,2
-8,8
2029
-4,1
-4,5
-8,3
-8,9
-3,2
-3,4
-6,4
-6,9
-4,1
-4,4
-8,3
-8,8
Varigt
-4,1
-4,4
-8,1
-8,8
-3,1
-3,4
-6,3
-6,8
-4,1
-4,4
-8,2
-8,7
-4,0
-4,4
-8,1
-8,7
-3,1
-3,4
-6,2
-6,7
-4,0
-4,3
-8,1
-8,6
Virkning efter tilbageløb (mia. kr. i 2025-niveau)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (mia. kr. i 2025-niveau)
Der fremgår af
tabel 3,
at en forhøjelse af personfradraget på 5.000 kr., der aftrappes i ind-
komstintervallet 300.000-350.000 kr. skønnes at medføre øge den disponible indkomst
med ca. 800 kr. i gennemsnit. Antal berørte skønnes til ca. 2,4 mio.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om provenuvirkningen ved at forhøje personfradraget med hhv. 5.000 kr. og 10.000 kr. for indkomster op til 300.000 kr. aftrappet fuldt ud ved hhv. 350.000 kr. og 400.000 kr.
2973937_0004.png
Tabel 3. Fordelingsvirkninger ved en indkomstaftrappet forhøjelse af personfradraget
a)
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Indkomst-
percentil for
den 10. decil
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
91.-100.
percentil
Antal berørte
(mio.)
kr.
1.590
1.710
1.510
1.020
670
500
370
260
160
110
800
kr.
110
120
110
100
90
100
120
90
110
190
110
pct.
1,3
0,9
0,7
0,4
0,3
0,2
0,1
0,1
0,1
0,0
0,3
pct.
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2,4
kr.
1.600
1.750
1.600
1.180
790
590
440
320
200
130
870
kr.
130
150
140
120
110
120
130
110
130
210
130
b)
pct.
1,3
0,9
0,8
0,5
0,3
0,2
0,2
0,1
0,1
0,0
0,3
pct.
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2,7
kr.
3.170
3.420
3.020
2.050
1.350
1.000
730
520
320
230
1.610
kr.
210
240
230
190
180
210
230
170
220
390
230
c)
pct.
2,6
1,8
1,4
0,9
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0,1
0,5
pct.
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,1
2,4
kr.
3.180
3.490
3.190
2.360
1.570
1.180
890
640
410
270
1.740
kr.
260
290
270
230
210
250
260
210
260
410
270
d)
pct.
2,6
1,9
1,5
1,0
0,6
0,4
0,3
0,2
0,1
0,1
0,5
pct.
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,1
2,7
Anm.: Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne. Ændringen i disponibel indkomst i procent er opgjort
på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau.
Kilde: Se tabel 1.
Side 4 af 4